#womanpower v praxi: Yelp nyní označuje podniky vlastněné ženami, aby bylo snazší je podpořit

20. 3. 2019 | Barbora Vičarová
Platforma pro hodnocení podniků Yelp oslavila Den žen novou možností označit v aplikaci podnik vlastněný ženou. Ty takto označené vykazují nárůst prodejů a spotřebitelé jejich produkty vnímají jako kvalitnější.

Natasha Case, co-founder kalifornské zmrzlinárny Coolhaus. Zdroj: Marketwatch

Recenzní sociální síť Yelp vám nyní kromě tipů na dobrou restauraci či kvalitního lékaře ukáže také, který podnik je vlastněn ženou a proto ho stojí za to podpořit. Jen v Americe je ženami vlastněno více než 11,6 milionu firem, které ročně generují obrat kolem 1,7 bilionu amerických dolarů. A tato čísla, spolu se sílícím trendem #womanpower, jasně ukazují, že téma žen v businessu bude rezonovat stále silněji. 

V emotivně laděném videu, které Yelp zveřejnil k této kampani, vystupují reálné ženy, které založily úspěšné podnikání a hovoří o tom, jak těžké může být skloubit podnikání s rodinou nebo časem sama na sebe. Sám Yelp pak na svém blogu uvádí, že vzniká stále více iniciativ, které povzbuzují ženy v získání větší osobní i finanční nezávislosti a Yelp tak tímto krokem přispívá k podpoře žen v lokální ekonomice.

Informaci o vlastníkovi firmy můžete tak na Yelpu nově hledat v kategorii „more business info”, vedle klasických informací o možnostech platby kartou nebo parkování. Kromě informace přímo v aplikaci Yelp nabízí také „female-owned business” samolepky, které lze umístit přímo do provozovny. Yelp se v rámci této iniciativy spojil s návrhářkou Rebeccou Minkoff a projektem Female Founder Collective, která propojuje ženy-podnikatelky a nabízí jim podporu či sdílení vědomostí či kontaktů.

Informaci o vlastníkovi firmy můžete tak na Yelpu hledat v kategorii „more business info”Zdroj: Experian

A dopady z marketingového hlediska jsou jednoznačně úspěšné. Stále více firem dává najevo, že jsou vlastněné ženou a toto téma velmi dobře rezonuje také na sociálních sítích. Natasha Case, co-founder kalifornské zmrzlinárny Coolhaus, uvádí, že v momentě, kdy firma začala marketingově pracovat s tím, že je vlastněna ženou, byl úspěch obrovský. Téma rezonovalo mezi zákazníky, sdílelo se na sociálních sítích a zaznamenalo takový úspěch, že se Coolhaus rozhodl zdůraznit ho i na produktových obalech jejich výrobků.

Tato nová funkce Yelpu funguje zatím pouze v americkém prostředí, zatím není známo, zda bude možné označovat ženami vlastněné podniky i v české mutaci aplikace. Zda téma žen v byznysu rezonuje v českém prostředí, komentuje marketingová expertka Pavlína Louženská.

Pohled Pavlíny Louženské: Podpořit ženy-podnikatelky je jednou z (mnoha) cest jak zmenšit pay gap


Zdroj: Top Vision

Komentář k přístupu Yelpu poskytla Markting Journalu i expertka na fashion marketing a zakladatelka skupiny #HolkyZMarketingu Pavlína Louženská.

V době, kdy je transparentnost zaklínadlem, jak získat mileniálního zákazníka, je zavedení nového označení od Yelp strategický krok. Firmy dnes už běžně kromě toho, kdo je vlastní zveřejňují, kde přesně se jejich produkty vyrábí, jak funguje jejich cenová politika, nebo kolik CO2 letem s nimi vyprodukujete. Ukázat, že podnik vlastní žena, je jen jedním z dalších kroků, jak se otevřít světu a odvyprávět příběh značky. 

Na první pohled by se mohlo zdát, že Yelp v marketingových kampaních pracuje s tím, co chtějí generace Y a Z slyšet. Ale diverzita a inkluze jsou součástí jejich DNA už dlouho. A nejen jako motto v zasedačce. V aplikaci si můžete vyfiltrovat podniky, které mají „“gender-neutral” toalety. V únoru během Black History Month vytvořili list, který obsahoval pouze bary nebo kadeřnictví, které vlastní Afroameričané. A společnost pravidelně monitoruje svoje aktivity pro inkluzi a diverzitu, včetně HR. I proto dostali v roce 2017 označení jako nejlepší společnost, pro kterou můžete jako žena - programátorka pracovat. V době, kdy Silicon Valley zmítají kauzy #metoo, je to unikátní USP pro zaměstnance i zákazníky.

Na podzim jsem se díky stipendiu YTILI dostala do New Orleans. Ve městě, kde žije 72 % Afroameričanů žije na hranici nebo pod hranicí chudoby, jsou kvóty jedna z cest, jak jim pomoci se dostat z ghetta. Kvóty nejsou určené na pozice ve vedení společností, ale například na procurement. Každá firma, ať vlastněná státem nebo soukromníkem, má jasně daná procenta, co která z jejího rozpočtu povedou na nákup zboží nebo služeb od firem, které vlastní Afroameričané, ženy nebo třeba lokální řemeslníci. Je to způsob, jak jim dlouhodobě pomoci.

Miriam Warren, viceprezidentka Yelp pro diverzitu vysvětluje, že podobná motivace vedla Yelp k zavedení nového označení. Podpořit minoritu, která je po celém světě vydělává méně za stejnou práci: aktuálně o 23 %.

V Česku 15. března symbolicky slavíme Equal Pay Day. Připomíná, že by ženy musely pracovat až do poloviny března, aby dosáhly na stejnou mzdu za minulý rok jako muži. Rozdíl v platech je v České republice aktuálně 21 % a jsme v Evropě předposlední. Podpořit ženy podnikatelky je jednou z (mnoha) cest, jak tuto propast zmenšit.  

Tip redakce


Sázka na pohublé modelky se nevyplácí. Značka Victoria's Secret má v posledních letech problémy, nyní plánuje zavřít přes 50 obchodů.

Štítky dokumentu: Budování značky Formy PR
Sdílejte tento článek:
Podobné články:
Tento web používá soubory cookie k poskytování služeb, personalizaci reklam a k analýze návštěvnosti. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.