100 lidí mělo nakreslit loga automobilek zpaměti. Podívejte se, jak to dopadlo

4. 5. 2020 | Petr Michl
Dokázali byste jen tak po paměti nakreslit logo Ferrari, Peugeotu nebo Volkswagenu? V této studii to zkusilo 100 lidí u 10 automobilek. Posuďte jejich výtvory.

Značky jsou neoddělitelnou součástí našich životů. Málokteré produkty přitom dávají svá loga tolik na odiv jako auta. O to zajímavější je britská studie společnosti Van Monster, která zadala 100 lidem po paměti nakreslit loga 10 výrobců automobilů.

Jejich výtvory rozdělily dle míry přesnosti (podobnosti) originálním logům. 80 % z nich použilo správné barvy, 78 % dokázalo nakreslit hlavní motiv log. Tedy do kategorie „tak nějak to připomíná originál“ se vešly čtyři pětiny kreseb. S přísnějším pohledem to ale už taková sláva není. Pouze 12 % kreseb bylo klasifikováno jako „téměř dokonalé“ a 26 % jako „dobré, ale ne dokonalé“. Bylo také jednoznačně potvrzeno, že jednoduchost loga silně koreluje se schopností si ho vybavit přesně a poté nakreslit.

Níže si můžete prohlédnout koláž z jednotlivých kreseb (pro případné zvětšení klikněte na fotografii, pozn. red.). Čím více jsou kresby vlevo nahoře, tím jsou přesnější. Loga jsou řazena dle názvů automobilek. Kvůli nerelevantnosti pro český trh jsme nicméně vynechali značku Vaxhall, pod kterou se v Británii prodávají vozy, které zná český zákazník jako Opel.

Alfa Romeo

Pro účastníky bylo toto logo jedno z nejtěžších: 74 % účastníků studie zapomnělo na vlajku a 63 % na hada. Úctyhodných 87 % ovšem použilo správné barvy. Jen 25 % neudělalo logo v kružnici.


Vývoj loga automobilky v čase:

Audi

Značka Audi má pravděpodobně nejjednodušší logo, jde o čtyři kruhy spojené vedle sebe. 14 % přesto nakreslilo nesprávný počet kruhů. 5 % pak logo Audi spletlo s tím olympijských her. Celkově se ale potvrdily předpoklady o zapamatovatelnosti, pouze 7 ze 100 lidí nakreslilo logo úplně špatně.




Vývoj loga automobilky v čase:

BMW

Modrá a bílá v logu BMW odkazuje na vlajku Bavorska, to ale většina jeho zákazníků ani neví. Z pohledu běžného člověka může logo BMW připomínat třeba koláč, ale v mozku má jeho tvar do značné míry vpálen.  92 % účastníků použilo barvy modré a bílé a 93 % nakreslilo kruhové logo. Se zachycením jeho vnitřního obsahu to již nebylo tak skvělé, přesto více než polovina (59 %) dokázala nakreslit 4 kvadranty uvnitř kruhu.

 


Vývoj loga automobilky v čase:

Ferrari

Ferrari neuvidíte na silnici každý den. Když se tak ovšem stane, všimnete si toho. Značka vytvářející krásné supersporty je navíc natolik aspirativní, že její logo najdete na oblečení, klíčenkách i penálech do školy. 82 % účastníků studie si vzpomnělo na motiv vzpouzejícího se ho hřebce, 88 % mělo v paměti žlutou podkladovou barvu loga. Minimum (jen 14 %) si ovšem rozpomenulo na malý detail na vrchu loga v podobě trikolóry italské vlajky.


Vývoj loga automobilky v čase:

Ford

Spolu s Audi jde o logo, které šlo účastníkům studie nejlépe. 90 % z nich trefilo jeho oválný tvar, 89 % zahrnulo modrou barvu značky. Více než polovina (58 %) se pokusila nakreslit název kurzívou.


Vývoj loga automobilky v čase:

 

Peugeot

Nakreslit lva není legrace, to asi ví všichni, co se pokoušeli nakreslit například český státní znak. Logo značky Peugeot je méně složité, ale lev je na něm ve velmi podobné pozici. Možná i proto vypadají některé pokusy poměrně nepatřičně. 25 % účastníků studie lva navíc nakreslilo čelem vpravo namísto vlevo. 3 z 10 si nedokázali na logo vůbec vzpomenout. Jedná se o nejhorší výsledek v rámci studie.


Vývoj loga automobilky v čase:

 

Renault

Kosočtverec ve znaku nakreslilo celých 71% účastníků studie. Na druhou stranu 11 % nakreslilo jinou značku automobilu, například Citröen, Mazda, Peugeot nebo Volkswagen.


Vývoj loga automobilky v čase:

Toyota

Toyota používala dlouho jen svůj logotyp (tedy svůj napsaný název), její současné logo spojené ze třech oválů vzniklo až v roce 1989. Účastníků studie se (možná naštěstí) nikdo neptal, co symbolizuje. Vnitřní ovály mají zobrazovat propojená srdce zákazníků a automobilky. Upřímně: autor tohoto článku si myslel, že jde o býka. Ovšem zpátky ke studii, která Toyotě moc příjemné zprávy nedává. Kresby 32 % jejích účastníků nezahrnovaly ani jeden z oválů, které tvoří logo, 12% účastníků nakreslilo písmeno „T“ a 19% žádnou část loga nevykreslilo správně.


Vývoj loga automobilky v čase:

Volkswagen

Německá automobilka má jedno z nejvíce ikonických log, které kombinuje jednoduchost s jasným spojením s názvem. 93 % účastníků studie nakreslilo kruhový tvar, 17 % nedalo „V“ a „W“ na sebe, ale vedle sebe a 9 % kreslilo tato písmena samostatně.


Vývoj loga automobilky v čase:

Závěry studie

Souhrnná data o přesnosti jsme prozradili již na začátku textu. Zajímavost studie jistě spočívá v tom, že zkoumá loga značek aut, která jsou pro mnoho lidí předmětem vášně až lásky. Navíc na sebe upozorňují v mnoha odvětví motoristického sportu (formule 1 udělala pro povědomí o značce Ferrari pravděpodobně úplně nejvíce), ale především je vídáme všude kolem na silnicích a parkovištích. I proto 8 z 10 lidí logo jakž takž trefilo.

Omezená schopnost zachytit detaily byla ovšem patrná.  Charlie Bell, Creative Director v agentuře Whitespace, pro Van Monster poukázal na změnu v automobilovém průmyslu, který čím dál více prostupují technologie. Novým vzorem v brandingu je značka Tesla, jež není jen další automobilkou, ale technologickou společností, jako je například Apple. I zavedené automobilky v reakci sundávají ze svých log nánosy historie a zdobnosti. „…Vidíme, jak tradiční značky aut mění svůj vzhled v souladu s trendem ploché vektorové grafiky. Pryč jsou blýštivé, chromové efekty u log mnoha značek. Volkswagen, Toyota, Lotus, Hyundai, Audi nebo Mini jsou jen jedny z mnoha značek volících přístup minimalismu. A vypovídající je i to, že lidé si nejlépe vzpomenou nejvíce právě na ta nejjednodušší, a přesto z davu vyčnívající loga,“ uzavřel Charlie Bell.

Zdroj: Van Monster


Kam dál? 

Do zjednodušení a možná i nechá aféry Diesel Gate za sebou se loni v létě pustil i Volkswagen. Podívejte se na to

Sdílejte tento článek:
Podobné články: