Absolut vodka chtěla sjednotit Slovensko, místo toho čelí útokům rasistů

26. 9. 2018 | Milada Zemanová
Slovenské mamičky, pekné dcéry máte...To je podle některých Slováků pravda, ale jen pokud mají bílou pleť. Zpěvačka tmavé pleti ve slovenské reklamě vzbudila nenávistné reakce od zákazníků i firem. Absolut vodka však reaguje s nadhledem a stojí si za svým.

Poď žiť. Nechaj žiť”. Tak zní hlavní claim nové reklamy Absolut vodky pro Slovensko. Reklama se odehrává na diskotéce, někde na slovenské Oravě. Celá kampaň začíná záběry na ženu v tradičním kroji, která je ke kameře otočena zády. Ta vchází na diskotéku, kde se záběry lidí mísí se záběry na rozlévaný alkoholický nápoj.

A až v poslední části spotu se žena otáčí a představuje se slovy: „Jsem Natali a aj ja som Slovenka. Slovensko už dávno žije všetkými farbami.” A právě tento záběr pobouřil rasisty na Slovensku. Žena v reklamě je totiž slovenská zpěvačka, Natalie Dongová, která má tmavou pleť. Rasistické projevy dokonce vedly k tomu, že některé obchody odmítají dále prodávat zmíněný nápoj.

Zuzana Magálová, brand managerka pro značku Absolut, uvedla:

Naše zadanie bolo vytvoriť strategickú, dlhodobú a lokálne relevantnú komunikáciu značky, ktorá zároveň reflektuje globálny pozicioning. Kampaň Slovensko žije všetkými farbami je kick-offom novej komunikácie Absolut vodky na Slovensku, ktorá bude prebiehať pod lokálne vyvinutým tagline Poď žiť. Nechaj žiť."

Magálové dále ke kampani doplnila:

Celosvetovým cieľom Absolut vodky je vytvárať otvorenejší a lepší svet. Fakt, že Slovensko patrí medzi krajiny s najnižšou mierou akceptácie ľudí s odlišnou farbou pleti v rámci EÚ, nás presvedčilo, aby sme pripravili kampaň o tom, že pestrosť nám všetkým pristane a že nielen život, ale aj naša párty vie byť lepšia a zábavnejšia. Preto veríme, že táto kampaň o oslave diverzity a pestrosti prispeje k lepšiemu a otvorenému Slovensku.“

Za celou kampaní stojí agentura Triad Advertising a kromě zmíněného spotu vytvořila obsah i pro citylighty a sociální sítě. V dalším kroku bude následovat zapojení influencerů.

Ačkoliv mnoho lidí obviňuje Absolut z prvoplánovosti, a že bylo jejím záměrem bylo vzbudit tyto vášnivé debaty, samotná značka tomu rozhodně odporuje. Absolut vodka je totiž globální značka, která se dlouhodobě snaží vytvořit otevřenější společnost a staví za témata jako například LGBT, rovnost pohlaví, tolerance a životní prostředí.

Součástí kampaně je i propojení s hudební službou Spotify. Vznikl playlist s názvem Slovensko hrá všetkými farbami, do kterého přispělo písní 20 slovenských interpretů, mezi nimi například Ego, Separ, Jimmy Pé, Strapo, Fobia Kid, a mnozí další.

Negativní reakce od lidí i podniků

Ačkoliv myšlenka Absolut vodky je pozitivní a chce ukázat, že jsou lidé jednotní, bez ohledu na barvu pleti, setkala se s řadou negativních reakcí a nenávistné reakce na dívku s tmavou pletí vedou až k bojkotu této značky.

Kromě lidské nenávisti se objevily i 2 provozovny, které oznámily, že na základě této kampaně budou bojkotovat Absolut vodku.

„Milí naši zá­kaz­níci. S po­ľu­to­va­ním vám chceme ozná­miť, že dňa 20.9. 2018 sme sa navždy roz­lú­čili s Ab­so­lut vod­kou a všet­kými jej me­nov­cami v na­šom pod­niku. Česť jej pa­miatke,“ uvedl na své sociální síti Deska Bar. Nicméně později svou titulní fotografii změnil a příspěvek smazal.

Druhý podnik informoval své fanoušky následovně: „ Ak bu­dete mať cestu okolo Val­halli, za­stavte sa, bude za­darmo (ak vám z toho ne­os­talo zle ako nám), alebo pôjde rov­nako do ka­nála, kam aj patrí!!!.”

Vyjádření těchto podniků zachytila FB Stránka Zomri.

Absolut vodka je trpělivá

Zástup hejtrů, kteří nemohou kampaň vystát, protože Natálie nemá bílou pleť, je velmi dlouhý. Naštěstí stejně dlouhý je i zástup lidí inteligentních, s otevřenou myslí, kteří Natálii brání. Na nenávistné komentáře reaguje i Absolut vodka, která trpělivě vysvětluje rasistům své postoje. Aktuálně se na FB stránce sešlo více než 3200 reakcí.

Zdroj: Absolut Vodka Slovakia / Facebook

Samotná Magálová na bouřlivé reakce reagovala následovně:

Predpokladali sme rôzne typy reakcií, tak pozitívne, ako aj negatívne. Každá jedna pozitívna reakcia a vyjadrenie podpory nás veľmi teší a sme radi, že je medzi nami aj veľa takých, ktorí zdieľajú naše presvedčenie. Každá jedna negatívna reakcia nás mrzí, pretože máme za to, že bez predsudkov a hejtov je svet krajší a že pestrosť nám aj tu na Slovensku všetkým pristane.”

K celé situaci se vyjádřila i slovenská europoslankyně Monika Beňová. Podle ní jde o dlouhodobý trend, kdy nadnárodní společnosti využívají v reklamách lidi s jinou barvou pleti. Podle ní jde o výborný způsob, jak odbourat předsudky. K negativním reakcím se pro Parlamentné listy vyjádřila kriticky:

To, že predsudky odburávať je dôležité, vidieť aj pri “aktivitách” niektorých poslancov NR SR. Ich názor na interrupčnú legislatívu je totiž rovnako zmätený, ako názory, že v reklamných kampaniach možu byť len ľudia so svetlou farbou pleti.“

Kdo je Natálie Dongová

Natálie se stala hlavní tváří zmíněné kampaně a ačkoliv se na Slovensku narodila, sama má bohaté zkušenosti s rasismem. Právě o nich a chování lidí na Slovensku promluvila v rozhovoru, který můžete zhlédnout ve videu níže.

Zdroje: O mediach, Start it up, Parlamentne listy

Tip redakce:


Zdroj: iDnes

Rasismus v českém a slovenském mediálním prostředí je poměrně častý. Velké pozdvižení vyvolala například fotka černošské holčičky u trdelníku, i model tmavé pleti v letáku Lidl. Stejně jako Absolut vodka, tak ani Trdlokafe a Lidl neustoupily nátlaku rasistických projevů a my je za to chválíme.


To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články: