Americká mládež hromadně opouští „síť pro staré". Jejím potřebám vyhovuje více Instagram nebo Snapchat

1. 3. 2018 | Kristýna Vozková
Facebook ztrácí u mladé generace na popularitě. V roce 2018 by měl v USA přijít o zhruba dva miliony uživatelů ve věku 24 let a méně. Naopak Instagram a Snapchat zažijí nárůst o 13,1 a 9,3 %.

Pokud se společnost eMarketer ve svých odhadech nemýlí, čeká Facebook velice smutný rok. Podle nejnovějších průzkumů by měl gigant mezi sociálními sítěmi v USA přijít během roku 2018 o zhruba dva miliony uživatelů ve věku 24 let a méně. Zároveň s tím by se mělo užívání sítě mezi uživateli od 12 do 24 let snížit o přibližně 5,7 procenta, u mladších 12 let dokonce o 9,3 procenta.

Facebook samozřejmě očekává každoroční příliv nových uživatelů. Podle předpovědi eMarketeru by jich ale nemělo být více než 1 % a měli by spadat do starší demografické skupiny. Podle prognóz tak bude podíl uživatelů platformy klesat minimálně do roku 2021.

Podle informací, které zveřejnil Facebook ve své čtvrtletní zprávě o výnosech společnosti, poklesla doba strávená uživateli na síti během čtvrtého čtvrtletí roku 2017 o 50 milionů hodin denně. Vůbec poprvé v historii společnosti klesl počet denních aktivních uživatelů v USA o zhruba 700 000.

Oproti tomu se Snapchat a Instagram hřejí na výsluní obliby teenegerů a podle společnosti eMarketer by tomu tak mělo být i nadále. Počet uživatelů Instagramu by měl dosáhnout v roce 2018 na 104,7 milionu, což představuje meziroční nárůst o 13,1 %. V případě Snapchatu by pak mělo jít o nárůst 9,3 %, tedy zhruba 86,5 milionu uživatelů. Tato čísla se týkají právě věkové kategorie do 24 let. 


Facebook už mladé generaci nerozumí

Co však způsobilo, že Facebook ztratil přízeň mladého publika? Podle analytika společnosti eMarketer Oscara Orozca Facebook nadále neodpovídá způsobu, jakým mladá generace využívá sociální sítě. „Oba [Instagram a Snapchat] u této věkové kategorie uspěli, protože využívají hodně vizuálního obsahu." Mladí lidé také rádi prohlížejí sítě na smartphonech a jednoduchá rozhraní Instagramu a Snapchatu jsou uživatelům příjemnější.

Julie Smithová, která se zabývá sociálními výzkumy a pracuje s dospívající mládeží, uvedla v rozhovoru pro USA Today, že mladým lidem jde především o bezprostřednost komunikace. Do Facebooku musí investovat více času, a to jim nevyhovuje. Oproti tomu Instagram i Snapchat jim v tomto ohledu nabízejí téměř okamžité uspokojení jejich potřeb.” Vzhledem k tomu, že obě sítě pracují s velkým množstvím vizuálního materiálu, nemají jejich uživatelé pocit, že by je platforma zahlcovala přílišným množstvím informací.

Mladí lidé jsou při používání Facebooku také mnohem více obezřetní. Za to může zejména fakt, že bývají svými rodiči nabádáni k tomu, aby si střežili soukromí a byli opatrní na to, co zveřejňují, protože by jisté informace mohly mít negativní dopad na jejich studijní či kariérní život. Instagram a Snapchat jim tak dle jejich názoru nabízejí mnohem více svobody pro sdílení svých každodenní zážitků. Na těchto platformách totiž (alespoň zdánlivě) po 24 hodinách zmizí.

Další důvod pro odchod mladé generace z Facebooku je mnohem prostší. Ruku na srdce: kolik z nich má na Facebooku rodiče? A kolik z nich je chce mít (nebo musí mít) v přátelích? Pro rodiče značka ideál, ale pro teenagery je to jasný impulz k tomu opustit „síť pro staré” a doufat, že jim v dohledné době nezačnou chodit od maminek videa s psíma ouškama. Starší generace na Facebooku jsou také důvodem pro existenci tzv. Facebook-nevers" – mladých lidí, kteří Facebook nikdy nenavštívili.

O tom, že obliba Facebooku pozvolna klesá, se spekulovalo již dlouho.  Přesto však i nadále zůstává největší sociální sítí a v roce 2017 pokořil hranici 2 miliard uživatelů. Také jeho akcie nadále stoupají, v minulém roce zvýšily svou hodnotu o 50 procent. Je tedy možné, že se letos od Facebooku dočkáme novinek zaměřených právě na věkovou kategorii pod 24 let. Přece jen v uplynulém roce měl dost starostí se skandály kolem ovlivňování voleb v USA, xenofobních komentářů a fake news.

Zdroje: bigthink.com, usatoday.com, emarketer.com

Štítky dokumentu: Facebook
Sdílejte tento článek:

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články:
Tento web používá soubory cookie k poskytování služeb, personalizaci reklam a k analýze návštěvnosti. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.