Anatomie českého marketéra

21. 6. 2011 | ZeB
Marketingový institut ve spolupráci s výzkumnou agenturou Millward Brown zmapoval současný stav marketingu v České republice.

Marketingový institut ve spolupráci s výzkumnou agenturou Millward Brown zrealizoval výzkum na vzorku 227 manažerů středních a velkých firem v ČR.

Výsledkem jejich práce je zmapování současného stavu marketingu v České republice přímo z pohledu marketingových profesionálů a identifikace základních problémů a překážek, s nimiž se český marketing potýká.

Největším nedostatkem, který studie Marketingového institutu odhalila, je podle českých marketérů prosazování svých vlastních kompetencí.

Místo práce se všemi marketingovými P – tedy Product, Place, Price, Promotion a People – mají v reálné praxi na starosti pouze čtvrté z nich a zastávají tak spíše funkci interní komunikační agentury.

Jeden z respondentů k tomuto tématu uvedl: „U nás nikdo nechápe marketing v široké podobě, ale berou ho jen jako marketingovou komunikaci (jen reklama). Přesvědčit někoho, aby nás pozvali k diskuzi o ceně – je pro ně absurdní a nikdy by je samotné nenapadlo.“

Marketér až na třetím místě

Problematickou pozici marketingových specialistů v českých firmách ilustruje i fakt, že je pouze 14 % z dotazovaných přesvědčeno o výsadním postavení marketingového oddělení při tvorbě strategie firmy. Naproti tomu 55 % z nich přisuzuje v této oblasti dominantní vliv obchodnímu oddělení a 22 % zase oddělení finančnímu. Za marketéry se tak umístila jen jednotlivá produktová oddělení s 8 % hlasů.

Průzkum láká hlavně větší firmy

Ve výzkumu Marketingového institutu a agentury Millward Brown byli přibližně rovným dílem zastoupeni manažeři malých, středních i velkých podniků. Díky tomu bylo možné poměrně přesně odhalit i odlišné tendence v závislosti na velikosti marketingového oddělení. Se zvyšující se kapacitou oddělení narůstá snaha zkoumat okolní trhy i samotné zákazníky.

Malá oddělení přiznávají nedosažitelnost možnosti ovlivňovat výsledné ceny a ve výsledku se spokojí s možností vytvářet si vlastní reklamy. Nezávisle na velikosti pak mezi marketéry obecně převládá názor, že více reportovat není potřeba.

 

Štítky dokumentu: Marketingový výzkum
Sdílejte tento článek:

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články:
Tento web používá soubory cookie k poskytování služeb, personalizaci reklam a k analýze návštěvnosti. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.