Apple patentuje systém pro cílení reklamy dle nálady

24. 1. 2014 | Irena Šovčíková
Cílení reklamy je v dnešní době pokročilé. Vypadá to ale, že Apple posune laťku ještě výš a přidá k cílení další dimenzi - náladu.

Reklamy mohou mít někdy opravdu ironický nádech. Třeba když se vám těsně po rozchodu zobrazí banner s nabídkou zamilovaného víkendu pro dva. Co kdyby ale místo toho nabídl panáka v nejbližším baru? Řekněme, že konverzní poměr by byl asi lepší, že? Apple si proto patentoval systém, který by mohl nabízet reklamu dle aktuální nálady uživatele.

Současné reklamy využívají k cílení uživatelů mnohá kritéria - jejich věk, bydliště, navštěvované stránky a mnoho dalšího. Apple se ale nedávno rozhodl tyto aspekty rozšířit ještě o náladu. První co vás asi napadlo, bylo jak může náhodný systém poznat něčí náladu. Apple říká, že buď podle fyziologických znaků, jako je srdeční tep, tlak, teplota atp. Taková data je možné získávat pomocí různých nositelných měříčů, třeba Nike Fuelband, Jawbone UP a dalších. Šeptá se také, že Apple chystá něco obdobného, tzv. iWatch. Když fyziologická data nejsou k dispozici, systém vyhodnotí vaši aktivitu na sociálních sítích, prohlížený obsah nebo písničky, které posloucháte.

Jak že by to mělo fungovat? Systém nejdříve vyhodnotí vaše chování v neutrální náladě a všechny "abnormality" pak s tímto normálem porovná. Pokud si třeba začnete pouštět melancholické písničky, zařadí vás do nálady "smutný" a v případě žen nabídne reklamu například na zmrzlinu nebo čokoládu, u mužů na alkohol. Systém by měl schopný vyhodnotit účinnost konkrétních sdělení v daných náladách a vybrat tak pro vás tu úplně nejlepší reklamu. Nutno také zmínit, že všechna data budou vyhodnocována pro každého uživatele zvlášť - písnička, která je pro vás symbolem štěstí, může u někoho vyvolávat depresi.

Co všechno o nás inzerenti mohou zjistit, začíná být pro mnoho lidí děsivé. Cílení podle nálady sebou přináší mnoho otázek v oblasti bezpečnosti. Podle patentu budou mít náladové "profily" omezenou trvanlivost a navíc jsou v souladu s již existujícími podmínkami a pravidly. Uživatelé navíc budou mít možnost se z této funkce odhlásit. Otazník nad bezpečností se ostatně vznáší i nad jinými službami, které Apple nabízí. Kontroverzní je například mapa často navštěvovaných míst v beta verzi iOS 7 a sledování každého našeho kroku(viz. kauza o tajném shromažďování GPS dat). Apple samozřejmě tvrdí, že je všechno jen pro naše blaho a větší komfort.

Myslíte, že výměna takto podrobných osobních informací za zobrazování relevantnějších reklamaních nabídek je dobrým obchodem i pro uživatele?

Zdroj: TechCrunch, AppleInsider

Štítky dokumentu: Apple Reklama online

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články: