Apple znemožnil Facebooku update aplikace. Trestá ho za upozornění na jeho výši provize z plateb

31. 8. 2020 | Petr Michl
Uživatel nepotřebuje vědět, jakou si bereme z jeho peněz provizi, rozčiluje se Apple. Facebooku přichystal za připomenutí jeho 30% provize z plateb na iOS podivný trest.

Společnost Apple je brána jako etalon značky, která klade na nejvyšší stupínek zákaznickou zkušenost. Zároveň jde ale o entitu, která zamyká své uživatele do jakéhosi Apple ghetta s uzavřeným systémem, kdy je něčím nepřijatelným slovo „open source“, ale také možnost navýšit paměť telefonu microSD kartou nebo jednoduše vyměnit jeho slábnoucí baterii. Součástí této strategie je přimět zákazníky k nákupu dalších řad iPhonů, ale také dalších spolu vzájemně dobře komunikujících produktů Apple.

Vše výše popsané se děje ve jménu vyšších příjmů a zákaznické loajality. Nic proti tomu. Aktuální půtka Applu s Facebookem nicméně ukazuje, že za některé další praktiky se už Apple stydí, nebo si — přesněji řečeno — spíše nepřeje, aby o nich zákazníci zbytečně přemýšleli. Z ceny jakéhokoliv nákupu uvnitř aplikace či nákupu aplikace z App Store samotné si bere Apple 30 % z částky. Bezpodmínečně. Nejde uživatele poslat na web tzv. třetí strany, kde by mohla proběhnout samotná transakce. Právě o toto nyní Apple válčí s herním studiem Epic Games. Z pohledu společnosti sídlící v Cupertinu ovšem zaslouží záhlavec i Facebook. A to za pouhé upozornění uživatelů, že zmíněný „30% výpalné“ do kapes Applu putuje.  Facebook tak učinil v případě své nové funkce placených online Událostí (Paid Online Events), u nichž chce zprostředkovávat prodej lístků například na online koncerty kapel, konferencí nebo wokrshopů.


Ukázka platby v případě placené Události v podobě kulinářského workshopu. Zdroj: Facebook 

Apple má pro svůj App Store také pravidlo říkající, že vývojáři nemají uživatelům zobrazovat irelevantní informace. A právě za ně považuje i údaj o tom, že 3 z 10 korun zaplacených uživateli vývojářům za aplikaci nebo v případě nové funkce Facebooku například hudebníkům za koncert nenáleží jako odměna za jejich práci jim, ale společnosti Apple.

Facebook bere v tuto chvíli placené Online Události čistě jako podporu segmentům postiženým pandemií a žádnou provizi z plateb si nebere a nehodlá brát minimálně po celý rok 2020. Hned při uvedení novinky na toto upozorňoval a sám vyslovil přání, aby si v tomto případě Apple vybírání poplatku odpustil. Činí tak například i Google u Android zařízení. I proto uživatelům jeho iOS aplikace poskytl Facebook při samotné platbě připomenutí, kdo si tady mastí kapsu, zatímco on v tomto případě pojímá placené online Události jako formu CSR.

Jaký za to náležel Facebooku trest? Apple znemožnil update aplikace Facebooku.

Při množství iPhonů na světe jde docela o nepříjemnou záležitost, která upírá podstatné části uživatelské báze mít aplikaci v aktuálním stavu, jenž odráží vylepšení, na kterých pracují za ohromné peníze tisíce vývojářů.

I proto Facebook záhy „stáhl ocas“ a přestal informaci o tom, komu se v případě placených online Událostí také platí, zobrazovat. Zastrašování od Applu zkrátka zafungovalo. Je přitom zřejmé, že uživatel má na tyto informace právo. Třeba by na jejich základě položil mobil a šel si zapnout počítač, aby podpořil svou oblíbenou kapelu nebo podnik naplno, a ne pouze ze 70 %.

Apple může mít stovky projektů, kde se vyznává z podpory tvůrcům, tato kauza nicméně ukazuje, že chce vydělávat za každé situace. A ideálně tak, aby ti, co to platí, o tom ani nevěděli.

Apple neuhnul ani ve sporu s Epic Games

 

Před dvěma týdny jsme vás informovali o jiném sporu s velmi podobnou podstatou. Herní studio Epic Games upravilo backend svých aplikací na App Store a Google Play tak, aby nemusel platit podíl z prodejů v aplikaci.  Byla to snaha upozornit na praktiku, kterou v Epic nepovažují za férovou.

Epic je mimo jiné tvůrcem hry Fortnite, online battle royale střílečky, která je dostupná zdarma. Vydělává na sebe tím, když část z 350 milionů registrovaných uživatelů vylepšuje své herní možnosti dokupováním různých zbraní či ochrany svých postav nákupy přímo ve hře.

Záhy po jeho kroku byl stažen Fortnite z App Store a Google Play. Apple dal navíc Epic Games ultimátum, do kterého musí úpravy plateb v iOS aplikacích za účelem vyhnutí se placení provize, odstranit. To vypršelo v pátek 28. srpna a Apple odstranil z App Store i další hry od Epic Games, například Battle Breakers a Blade Stickers a především zrušil Epic Games přístup k vývojářským účtům.

„Jsme velmi zklamaní, že jsme museli zrušit Epicu jejich účty na App Storu. Spolupracovali jsme s týmem Epic Games na uvedeních (jejich her) po mnoho let,“ zní začátek vyjádření, který si můžete přečíst i v tweetu níže.  

 

Štítky dokumentu: Apple Budování značky Facebook
Sdílejte tento článek:
Podobné články:
Tento web používá soubory cookie k poskytování služeb, personalizaci reklam a k analýze návštěvnosti. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.