Burberry dělá otočku a vrací se ke složitému logu s rytířem na koni

16. 2. 2023 | Petr Michl
Nový kreativní ředitel Burberry, Daniel Lee, vyzval minimalismus na rytířský souboj. Nudné a zaměnitelné logo z roku 2018 je minulostí. Budou následovat „deblanding“ i další značky?

U změn ve vizuální identitě značek za posledních 10 let převažuje příklon k minimalismu — výměna složitých log se symboly za pouhé logotypy. Přesně to platilo i pro britskou módní značku Burberry, která se v roce 2018 vzdala svého jezdce s kopím. Poté, co se stal kreativním ředitelem Burberry Daniel Lee střídající Riccarda Tisciho, se ale věci vrací ke svým starým pořádkům.

Pojďme si nejprve projít předchozí iterace loga.

 

Změna z roku 1999 dodává rytíři na koni oproti verzi z roku 1968 více detailů a mění název BURBERRYS na BURBERRY. Britské vnímání značky bylo už od roku 1968 posíleno dopsáním „London“ pod jméno značky. Před 24 lety je v některých variantách doplněno i „England“. 


Logo Burberry z roku 1999

 

A nyní jsme v roce 2018, v době velkého minimalistického třesku. Podepsán byl pod ním britský designer Peter Saville známý například pro obaly desek kapel Joy Division či New Order a mimo jiné také pro redesign loga značky Calvin Klein z roku 2017. Stejně jako u něj se zbavil patek: písmo jeho loga je bezpatkové a ve verzálkách.

Srovnejte to s předchozím logem a zjistíte, že (pravděpodobně) vstříc západu slunce odjel typický rytíř na koni a písmo ztratilo svou zdobnost, z které byly cítit britská historie a tradice značky, stejně jako její prémiovost.

Šlo o jasné následování trendu. Podívejte se na tehdy aktuální změny loga Saint Laurent nebo Calvin Klein. 



Ano, čisté. A taky pořádně zaměnitelné. 

Daniel Lee se proto rozhodl v roce 2023 navrátit ke kořenům. Zpátky je rytíř na koni a v propracovanosti detailů se spíše blíží verzi z roku 1901. Na jeho praporu je čitelné latinské motto „prorsum“, které znamená „vpřed“. 


Nové logo Burberry z roku 2023

Nadále se bude používat v některých případech jen logotyp. Ve srovnání s předchozí variantou vyniká jeho historizující zdobnost.

V Burberry si změnu z roku 2018 obhajovali mimo jiné tím, že vzor šály Burberry a trenčkot pískové barvy přece zná každý – atributy značky mluví samy za sebe i bez brandingu. Po necelých 5 letech se zdá, že toto platí jen do určité míry. Nedá se přitom říct, že by si Daniel Lee odkaz značky neuvědomoval. Pocházím z Bradfordu v hrabství Yorkshire, velmi blízko Castlefordu, kde se vyrábí trenčkoty, a z Keighley, kde se vyrábí gabardén, takže je to velmi blízko mému domovu. A někteří z rodiny mé maminky pracovali v různých továrnách, které dodávaly pro Burberry. Moje máma má vlastně trenčkot, který dostala její teta jako dárek k odchodu do důchodu. Je to docela milé,“ uvedl Lee pro britský Vogue. A možná tento nesmazatelný otisk nostalgie ho přiměl k tomu podívat se zpátky do minulosti.

„Křížení tradice s budoucností" je pak cítit i v nové kampani, která zachycuje v ulicích Londýna současné celebrity, jakou jsou Shygirl, Skepta, John Glacier, Liberty Ross nebo Lennon Gallagher, ale i třeba pro hlavní město Velké Británie typickou lišku. Jejich fotografie přitom překrývá rytíře v modrém nebo bílém barevném provedení.

Návrat k vizuální identitě odkazující na minulost značky vítáme. Výraz „bland" znamená „mdlý" či „neurčité chuti". Tomu, co právě udělala značka Burberry se svou vizuální identitou, se poté říká „deblanding“. Vůbec bychom se nezlobili, kdyby z uniformního davu minimalistického kultu vystoupilo více značek. 

Zdroje: Burberry, HypebeastBrandChannel, Design Boom, The Color Blog

Tip redakce

Nechceme říct, že změny vizuální identity v roce 2018 byly nepovedené úplně všechny. Nyní již bývalý kreativní ředitel Riccardo Tisci přispěl mimo popsaného příklonu k minimalismu také k uvedení vzoru odkazujícího na otce zakladatele Thomase Burberryho. Monogram značky byl vytvořen díky jeho pečlivosti, když objevil podpis Burberryho uložený hluboko ve firemních archivech. Jeho podoba má v sobě eleganci a zároveň krejčovský vtip, když jsou písmena B protkaná písmeny T. Nezdá se, že by se ho Daniel Lee nyní chystal zbavit. 

 

Štítky dokumentu: Budování značky
Sdílejte tento článek:
Podobné články: