Bylo za Babiše líp? Billboardy ANO inspirují k parodii

3. 5. 2022 | Petr Michl
Za Babiše prostě bylo líp. Funkční kumulátorka Jaroslava nyní už nemá ani služební auto pro manžela, Adamu Vojtěchovi je ve Finsku zima, Jaroslav Foldyna, aby se bál jít na ruskou ambasádu, svačinářce Kláře chybí inovace u toastových chlebů a influencerce Aleně zase schází rozpočet na fotografa pro její Instagram. Aktuální (ne)kampaň hnutí ANO si vysloužila nespočet parodií, přesto může být funkční.


Zdroj: Twitter / tomasvitu42. repro Marketing Journal

V posledním týdnu se začínají po České republice objevovat billboardy s tvářemi lidí stojícími za výroky kritizujícími současnou situaci. Doplněné jsou jménem a povoláním, největším spojujícím prvkem je ovšem na billboardu nejdominantnější claim: „Za Babiše bylo líp!“

Jde o billboardy hnutí ANO, ač to na první pohled není zřejmé. Stranickou příslušnost prozrazuje až splnění zákonné povinnosti s uvedením zadavatele (ANO 2011) a zpracovatele (Production Company spojená s kampaněmi ANO dlouhodobě), které je ovšem na billboardu v levém rohu v tak malé velikosti písma, aby si ho většina kolemjedoucích či kolemjedoucích nevšimla. Kampaň má pravděpodobně zachycovat jen „náladu doby“ bez nutné stranické příslušnosti, ale s jasným poselstvím o lepších časech, kdy byl „u kormidla“ Andrej Babiš.  

Spojení s ANO potvrdila i „stínová ministryně financí“, Alena Schillerová v nedělním politickém, diskuzním pořadu Partie, když  řekla :

„Lidé se na nás obrací, píše nám obrovské množství lidí, stovky, že jsou nespokojení. Toto jsou autentičtí lidé, kteří měli odvahu dát do kampaně svou tvář. Platí to hnutí ANO, ale lidé do toho šli dobrovolně, nejsou to placení herci. Je to připomínka toho, že lidé začínají být nespokojení.“

„Kecy o hodnotách. Kašlou na nás,“ ulevuje si „asistentka lékaře Lída“. „Student Tomáš“ si na jednom billboardu stěžuje: „Zdražili mi už i vlaky.“ Další „student Adam“ trvá na tom, že Andrej Babiš „makal a nežvanil“.  Důchodkyně Danuše pak žehrá, že z důchodu jí nezbude vůbec nic.  „Konzultant Tomáš“ konstatuje  směrem ke stávající vládě: „Obsadit státní firmy, to by jim šlo.“ Níže naleznete přehled některých ze zmíněných billboardů.


Zdroj: Twitter / hzrdandy. repro Marketing Journal


Zdroj: Twitter / @JoachimWedel. repro Marketing Journal


Zdroj: Twitter / @JoachimWedel. repro Marketing Journal


Zdroj: Twitter / @JoachimWedel. repro Marketing Journal

Billboardy vyvolávají protireakci

Kampaň má značný potenciál polarizovat společnost, zároveň je díky jednoduchému konceptu a černému písmu na bílém pozadí velmi jednoduchá ke kopírování a úpravám. A přesně to se také stalo. Martin Bartkovský vytvořil pro sociální sítě týdeníku Reflex sérii fotografií s upraveným sloganem „Za Babiše bylo líp hlavně Babišovi“. „Influencerka“ Alena Schillerová připomíná svou instagramovou kauzu slovy: „Fotím se sama. Je to peklo.“ Marek Prchal pojmenovaný jako „Marek, mazlíček“ vzpomíná na to, jak „dřív sněžilo celý rok“ a sám předseda Babiš s popisem „Andrej, policejní informátor“ je charakterizován slovy „makak a žvanil“.

 

Paní Alena (fotomodelka) ale našla i další zpracování.

Velmi vděčným nástrojem pro lidovou tvořivost je pak online generátor pro další billboardy, který dává na výběr jako jejich tváře hlavní postavy ANO, ale také Miloše Zemana nebo Jana Hamáčka. Využil ho například historik a nakladatel Jiří Padevět, který odvozuje, že za Babiše bylo líp od toho, že „měli jste zadarmo kurz staroslovenštiny, holoto“.

V komentářích pod jeho příspěvkem se nicméně vyskytují další povedené kousky.



Novinář České televize Jakub Szántó pak upozornil na další parodie, v kterých si bývalá hejtmanka Středočeského kraje Jaroslava Pokorná Jermanová stěžuje, že „nemá ani služební auto pro manžela". Bývalém předsedovi ČSSD Janu Hamáčkovi se pro změnu stýská, že za Babiše se o něm alespoň psalo. Někdejší opakovaný ministr zdravotnictví a aktuální velvyslanec ve Finsku, Adam Vojtěch, si zoufá, že je ve Finsku zima. „Pomalu abych se dnes bál dojít na ruskou ambasádu," je pak přiřknuto poslanci SPD Jaroslavovi Foldynovi. Za Babiše jim prostě bylo líp. 

 

Je to kampaň!

Ze strany ANO 2011 přes výše zmíněný výsměch v části online prostoru nejde o špatnou strategii. Bezpochyby jsou stesky zhmotněné na billboardech něčím, co vyšlo hnutí i v jeho pravidelných průzkumech. Nelze ani příliš pochybovat o tom, že za tvářemi billboardů mohou stát reální lidé a jejich postoje. Rozhodnutí hrát další kampaně na nostalgii po „tučných časech“ za Babiše je v době energetické krize a stoupajících cen pochopitelnou taktikou. A nepřišla v minulých týdnech. Doména s kampaní související webové stránky zababisebylolip.cz byla zaregistrována už v lednu letošního roku.

Prezident Miloš Zeman 6. dubna vyhlásil termín letošních komunálních voleb a voleb do obecních zastupitelstev a do třetiny senátních obvodů na pátek 23. září a sobotu 24. září. Od okamžiku takovéhoto vyhlášení by se přitom politické kampaně měly počítat do zákonných limitů, komunální volby limity nemají, ty senátní pak 2,5 milionu na obvod. Dle zjištění Novinky.cz hlavní manažer hnutí ANO Jan Richter odmítá, že by se kampaň vztahovala k nadcházejícím volbám. Úřadu pro dohled nad hospodařením politických stran nicméně prý kampaň monitoruje. ANO ji zatím platí ze svého provozního účtu. Dle Richtera v okamžiku, kdy bude definitivně vědět, jaké senátní obvody bude obsazovat, poměrnou část převede na účet pro senátní volby.

Billboardová akce je ze všeho nejvíc chytrou horákyní. V duchu tradice vůdce strany napomáhá výkřiky, které část diváků popudí a přiměje k tvorbě vlastních parodií, k rozdělení společnosti. Podporuje ovšem zejména samotného Andreje Babiše, který ovšem ještě svůj záměr ucházet se o prezidentský úřad nevyhlásil, takže to oficiálně není prezidentská kampaň. Pomozme si ale jeho častými slovy: Je to kampaň!

Štítky dokumentu: Budování značky

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články: