Černobylská uzavřená zóna má logo, které časem 'zmizí'

8. 10. 2021 | Petr Michl
I místo jaderné katastrofy si zaslouží svou vizuální identitu. Této vévodí logo složené z jeho 78 variant.

 

Jaderná elektrárna v Černobylu slaví v roce 2021 výročí. Je to 35 let od výbuchu čtvrtého reaktoru, který ukázal, jak může být jaderná energie nebezpečná i při zcela mírovém využití. Jubileum připomíná i ukrajinská agentura Banda oficiálním logem uzavřené zóny — území v okruhu 30 km kolem místa havárie, kam mají lidé kvůli vysoké úrovni radioaktivity omezený přístup.

Sluší se vůbec, aby takové místo mělo logo? Autor tohoto textu může z vlastní zkušenosti potvrdit, že málokterá lidská katastrofa je tak detailně zpeněžená jako „výlety do zóny“ spojený s procházením v opuštěném městě Pripjať. Tak výdělečný podnik si zkrátka zaslouží i svou vizuální identitu.

Logo od agentury Banda si přitom s černobylským odkazem hraje doslova ukázkově. V průběhu času se totiž mění. Bylo vytvořeno celkem 78 log, vždy jedno na rok od roku 1986 (rok výbuchu) do roku 2064, kdy bude elektrárna odstraněna (její běžný provoz skončil v roce 2000), stejně jako veškerý radioaktivní odpad.

Logo začíná s černým osmiúhelníkem inspirovaným tvarem reaktoru RBMK při pohledu z ptačí perspektivy. S dalšími přidanými lety se ale vytrácí, až v roce 2064 zmizí zcela.

Bohdan Boruchovsky, první náměstek ministra ochrany životního prostředí a přírodních zdrojů Ukrajiny, při představení loga uvedl:

„Černobylská zóna je na naší planetě jedinečným fenoménem a je třeba trochu změnit hlavní narativy, které se při zmínkách o ní používají. Ano, toto je vyloučená zóna. Jedná se však o zónu rozvoje. Zóna ochrany a paměti, ale také zóna budoucnosti."

Dopad černobylské katastrofy je předmětem mnoha dohadů. Oficiálně výbuch reaktoru způsobil smrt 31 lidí. Dle odhadu OSN z roku 2005 má ale na svědomí i na 9 tisíc úmrtí na rakovinu, Greenpeace počítající i s dalšími zdravotními komplikacemi z ozáření ovšem odhadují, že havárie může mít na svědomí až 200 tisíc životů. Určit přesná čísla je jistě komplikované.

V roce 2019 prezident Volodymyr Zelenskyj mluvil o tom, že „zóna“ potřebuje novou image. „Musíme dát tomuto území Ukrajiny nový život. Doteď byl Černobyl negativní součástí značky Ukrajiny. Je na čase to změnit,“ uvedl tehdy.

Nejvíce tomu zatím napomohl oceňovaný seriál HBO, Chernobyl, z roku 2019. Ten totiž lidi bojující s následky katastrofy vykreslil v mnoha případech jako nesobecké hrdiny obětující často vlastní život, aby se zabránilo katastrofě s mezinárodním rozměrem. Chytrá vizuální identita v daném úkolu ale také nemůže rozhodně uškodit.

 


Zdroj: Banda

Štítky dokumentu: Budování značky
Sdílejte tento článek:
Podobné články:
Tento web používá soubory cookie k poskytování služeb, personalizaci reklam a k analýze návštěvnosti. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.