Češi se nebojí zkoušet nové e-shopy a svoji ekonomickou situaci vnímají lépe, ukázal výzkum APEK

17. 4. 2024 | redakce, TZ
Češi dají při online nákupech v posledních letech více na cenu a nebojí se přitom zkoušet nové e-shopy. Celková poptávka se nyní zvedá, ale ochota hledat tu nejlepší nabídku přetrvává. Dle studie APEK 28 % spotřebitelů nakoupilo v úvodním čtvrtletí roku 2024 poprvé v jednom (pro ně) novém e-shopu, dalších 11 % pak objednalo ve dvou a více dosud nevyzkoušených internetových obchodech.


Zdroj: stock photo of delivery on Shutterstock

Loajalita zákazníků v on-line prostředí je každým rokem silnější a pro e-shopy důležitá. I tak mají nadále nové kvalitní internetové obchody slibnou šanci na trhu uspět. Jak totiž ukázal výzkum Asociace pro elektronickou komerci (APEK), čtyři z deseti internetových nakupujících jen v letošním prvním čtvrtletí vybrali pro svůj nákup z jejich pohledu dosud nevyzkoušený e-shop. Současně výzkum ukázal, že spotřebitelé vnímají obecně lépe svoji ekonomickou situaci. To potvrzuje i celková měsíční útrata za zboží pořízené on-line – i v březnu, obdobně jako v prvních dvou měsících, se držela na hodnotě blížící se čtyřem tisícům korun. Lze tedy očekávat, že česká e-commerce bude v roce 2024 opět růst.

Zákazníci e-shopů se nebojí experimentovat

Od začátku letošního roku jsme se zaměřili na pravidelné průzkumy chování on-line nakupujících. Kromě měsíčních, které jsme představili již za leden a únor, nyní přidáváme i kvartální. V nich se věnujeme dalším oblasti internetového nakupování.  Zajímalo nás například, jak moc jsou Češi při výběru e-shopů konzervativní či naopak odvážní a zda se nebojí experimentovat,“ vysvětluje výkonný ředitel APEK Jan Vetyška a dodává:

Z odpovědí vyplynulo, že 28 % spotřebitelů nakoupilo v úvodním čtvrtletí roku 2024 poprvé v jednom (pro ně) novém e-shopu, dalších 11 % pak objednalo ve dvou a více dosud nevyzkoušených internetových obchodech. To je pro e-shopaře dobrá zpráva. Tento výsledek potvrzuje, že e-commerce jako celek má u zákazníků důvěru. Ti se totiž nebojí zkoušet stále nové on-line obchody pro jejich konkrétní nákupy. Současně toto zjištění ukazuje, že na trhu je stále prostor pro vstup dalších e-shopů.

Významné rozdíly v tomto odvážném přístupu nejsou téměř ani napříč věkovými kategoriemi, i když nakupující ve věku nad 55 let jsou již přece jen konzervativnější.

Vyhlídky e-commerce jsou optimistické, Češi nevnímají svoji ekonomickou situaci negativně

APEK v rámci výzkumu zajímalo také to, jak respondenti vnímají současný rodinný stav z ekonomického pohledu. Je pozitivní, že v případě komunity internetových nakupujících vyhodnotilo 44 % zákazníků svou aktuální situaci jako dostatečnou pro klidné pokrytí základních výdajů. I s vědomím, že na větší mimořádné nákupy je třeba šetřit. Především se ale 35 % spotřebitelů cítí v současné chvíli v dobré finanční kondici, dalších více než 8 % pak vysloveně velmi dobře a pohodlně z pohledu možnosti nakupovat.

Nejen z reakcí zákazníků vnímáme, že české e-commerce se opět daří. Za obchodníky můžeme mluvit o mírném optimismu, oproti loňskému roku očekáváme letos růst ve vyšších jednotkách procent. Březnový výzkum mezi spotřebiteli potvrdil, že Češi on-line každý měsíc utratí průměrně necelé čtyři tisíce korun, a to za více než tři nákupy. Současně věříme, že obě hodnoty budou v průběhu letošního roku růst a e-shopy tak čeká návrat do opravdu dobrých časů,“ uzavírá Jan Vetyška.

Asociace pro elektronickou komerci (APEK) bude nejzajímavější výstupy z výzkumu zveřejňovat pravidelně každý měsíc. Výzkum byl realizován prostřednictvím internetového sběru (CAWI) agenturou Nielsen ve spolupráci s agenturou ResSOLUTION na vzorku 1098 respondentů.

Štítky dokumentu: E-Commerce Marketingový výzkum

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články: