Český olympijský tým představil kolekci pro Tokio. Respekt Japonsku symbolizuje nápis na hrudi

20. 11. 2019 | Petr Michl
Společnost Alpine Pro opět stojí za novou olympijskou kolekcí. Spojovacím grafickým prvkem oblečení a nástupové kolekce bude gymnastická figura, na počest Věry Čáslavské, která v Tokiu 1964 vybojovala tři zlaté medaile, i nacisty perzekuovaných gymnastů Sokolů.

 

S nápisem Czech Republic a jeho japonským ekvivalentem na prsou budou reprezentovat čeští olympionici na letních hrách v Tokiu v příštím roce naši republiku. Hlavní motiv olympijské kolekce dnes představili mimo jiné jeho tvůrci a čeští sportovci. Spojovacím grafickým prvkem oblečení a nástupové kolekce bude gymnastická figura, která vznikla nejen na počest legendárních československých olympijských medailistů včetně Věry Čáslavské, ale také jako vzpomínka na gymnastické hrdiny v sokolském odboji za války.

Český olympijský tým zveřejnil z oficiální kolekce tričko a batoh, které budou v prodeji pro fanoušky. Koupit se budou dát také zimní čepice či ponožky. Z každého prodaného trička s nápisem Czech Republic půjde část na Olympijskou nadaci, jež pomáhá sportovat sociálně znevýhodněným dětem.

„Jsme hrdí na Českou republiku a ctíme Japonsko. Jsme hrdí na české sportovce. Už jen účast na olympiádě v Tokiu je ohromný úspěch. Fanoušci by si měli uvědomit, že dostat se na olympijské hry je nesmírně těžké a kvalifikační kritéria jsou neúprosná. Nikdo ze sportovců nepojede do Tokia na výlet, všichni se svědomitě připravují a jsem si jist, že tam nechají všechno, aby uspěli. Chceme vzbudit mezi fanoušky hrdost na český tým, na české sportovce, na každého z nich, kdo se na olympijské hry probojuje,“ uvedl předseda ČOV Jiří Kejval. 

Firma ALPINE PRO poprvé navrhovala olympijskou kolekci v roce 2010 pro zimní hry ve Vancouveru a i letos se na jejím vývoji podíleli stejně jako do Pchjongčchangu 2018 sportovci Martin Doktor, Ondřej Synek, Tomáš Kraus a Kateřina Neumannová. „Je pro nás ctí, že už spolupracujeme deset let. S osvědčeným týmem sportovců se nám pracovalo dobře a výsledkem jsou ultralehké a prodyšné materiály, které se přizpůsobí tamním podmínkám,“ řekl generální ředitel oděvní firmy Václav Hrbek a upozornil na tokijské vysoké teploty, extrémní vlhkost a častý déšť. „Materiály, které perfektně odvádějí pot, poskytnou sportovcům spolu s promyšlenými střihy příjemný komfort při pohybu na sportovištích i při relaxaci v olympijské vesnici,“ prohlásil Hrbek.

Olympijská kolekce bude čítat 20 000 kusů pro sportovce, pro fanoušky pak téměř 190 000 kusů. „Olympijskou kolekci vyrábíme v limitovaném množství podobně jako na předchozích olympiádách a věříme, že se nám u fanoušků podaří o kolekci vyvolat stejný zájem, jako se nám to povedlo u Raškovek či olympijských holínek do Londýna. Množství kolekce jsme ve srovnání s tou zimní o pár tisíců kusů navýšili, snad se tedy dostane na všechny české fanoušky,“ věří Hrbek. V Pchjongčchangu se vyrobilo pro fanoušky 160 000 kusů oblečení z olympijské kolekce.

Zbývající kolekci Český olympijský tým představí příští rok v květnu. Kromě volnočasového a sportovního oblečení bude před olympiádou zveřejněna i nástupová kolekce se vzorem vyrobeným modrotiskem přímo pro českou výpravu.

 

Grafický prvek na počest úspěšných gymnastů historie 

Inspirací pro gymnastickou figuru byly kromě legendární Věry Čáslavské také příběhy perzekuovaných gymnastů. Sokolský odbojář František Pecháček byl popravený v koncentračním táboře za války, jeho kolega a další sokol Jan Gajdoš, stříbrný medailista z olympiády v Amsterdamu 1928, zemřel na konci války na následky věznění v koncentračním táboře. Figura značí vítězný gymnastický postoj. Celkem tuzemští gymnasté vybojovali 79 olympijských medailí, z toho 12 zlatých. Dosud Československo nebo Česká republika získala na letních hrách 204 cenných kovů, takže gymnasté se historicky na tomto čísle podílí skoro 39 procenty.

Na tričku se motiv vyskytuje uprostřed vrchní části zad. 

„Nechali jsme se inspirovat gymnastikou. Stejně jako jsme měli v Riu Emila Zátopka a jeho postavičku, uvažovali jsme o tom, že bychom se nechali inspirovat Věrou Čáslavskou, která v Tokiu 1964 vybojovala tři zlaté medaile. Jenže úspěšných gymnastů v československé historii je daleko víc, takže když máme letos 120 let od založení ČOV a 30 let od revoluce, podívali jsme se na to víc z nadhledu,“ vysvětloval inspiraci Kejval. „Gymnasta Bedřich Šupčík se jako historicky první olympijský vítěz zasloužil o národní sebevědomí za první republiky, úspěšný byl Alois Hudec či družstva gymnastek v Londýně a v Tokiu. Těch příběhů sokolských odbojářů a hrdinů je několik a nechtěli jsme je opomenout,“ vysvětlil předseda ČOV.

Motiv i grafický prvek vytvořil akademický malíř Milan Jaroš, který se podílel na motivu pro OH v Londýně, v Soči a je autorem figurky Emila Zátopka v Riu i zlaté stovky z Pchjongčchangu. Ten ke své práci říká:

„Inspirace gymnastikou je v tomto grafickém prvku jasná a zřejmá, je to vítězná póza, pozice po cvičení ale také pozice při cvičení na kruzích. Inspirací pro výtvarné řešení byla práce historicky slavného českého malíře a designéra Ladislava Sutnara, který patřil v první polovině minulého století k nejlepším evropským výtvarným umělcům v oborech grafického designu a vizuální komunikace. Tvarově vychází figura ze znaků českého kubismu.“

Na výrobě kolekce se aktivně podílel také trojnásobný olympijský medailista Ondřej Synek. Ten má na starosti funkční materiály, které budou v extrémních teplotách a vlhkosti v Tokiu obrovsky důležité. „Dostal jsem několik materiálů, které jsem testoval. Trénoval jsem v nich, spal, běhal, chodil do sauny, pak jsem je pral, sušil, a tak pořád dokola. Stopoval jsem si, za jak dlouho uschnou, jak dlouho vydrží bez zápachu a všechno možné. Můžu slíbit, že sportovci budou mít v Tokiu to nejlepší, co momentálně je k dispozici,“ uvedl Synek.

Štítky dokumentu: Budování značky

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články: