Clubhouse: nová sociální síť jen pro zvané je založená čistě na zvuku

20. 1. 2021 | Eva Dragulová
Zaznamenali jste novou sociální síť „jen pro vyvolené“? Na Clubhouse se dostanete jen se speciální pozvánkou. A v čem je jiná než ostatní? Na místo čtení či brouzdání fotkami prostě jen posloucháte...

To tady ještě chybělo. Sociální síť, která nestaví na vizuálním, ale naopak sluchovém vjemu. Připadá vám to trochu jako retro krok zpátky? Pojďme si sociální síť založenou pouze na zvuku představit blíže. 

Co je vlastně Clubhouse?

Clubhouse si svou pověst založil na exkluzivitě. Síť v betaverzi existuje sotva 8 měsíců. Abyste se mohli dostat dovnitř, nestačí se registrovat. Musíte dostat od někoho pozvánku. Když vás někdo pozve, máte pak k dispozici další 2, kterými můžete rozšířit počet uživatelů této exkluzivní sítě. 

Založíte místnost, diskutujete s lidmi, a jakmile vaše diskuze skončí, místnost zmizí. V místnosti jsou role jako moderátor (člověk, co založil daný chat), posluchač a mluvčí. 

 

Společnost Clubhouse sebe sama identifikuje jako nový typ sociální sítě založené na hlase, která umožňuje lidem na celém světě mluvit, vyprávět příběhy, rozvíjet nápady, prohlubovat přátelství a setkávat se s novými zajímavými lidmi po celém světě.“ 

V zásadě můžete skákat dovnitř a ven do různých diskuzí, které se odehrávají v tematických místnostech. Nemusíte se hovoru aktivně účastnit, pokud nechcete. Klidně jen poslouchejte. Nebo komentujte, jak je libo. 

Magazín Vogue popsal zážitek z této sociální sítě jako „spojení živých konverzací ve stylu podcastu, panelových diskusí, networkingu. Máte možnost si zvolit jakoukoliv veřejnou místnost, můžete si vytvářet i privátní místnosti pro přátele. Tato sociální síť napodobuje interakce v reálném životě.“

Co se na síti stane, to tam i zůstane

Ještě jedno specifikum Clubhouse má. Ve svých pravidlech má jasně uvedeno, že se probíhající konverzace nesmí nahrávat. Žádná také není ukládána. Jakmile skončí, navždy zmizí. A to je výhoda, ač na 100 % pokoutnému nahrávání zvuku půjde zabránit pochopitelně obtížně

Na síti Clubhous se to hemží všelijakými celebritami. Od oblíbené moderátorky Oprah Winfreyové po herce Ashtona Kutchera. A to dává této síti další plusové body. 

Můžete se přiblížit třeba ke svému vzoru. Můžete poslouchat, o čem mluví, co si myslí. Můžete s nimi vést spontánní konverzace. Kouzlo spočívá zkrátka v networkingu s ostatními. 

Užívání této sítě také značí určitý sociální status. A její vliv stále roste. Vytvořili ji Paul Davison a Rohan Seth. V květnu 2020 měla pouhých 1500 uživatelů, přesto do ní v tu dobu zainvestoval venture kapitálový fond Andreessen Horowitz 12 milionů dolarů za osminový podíl, a stanovil tak její valuaci na rovných 100 milionů dolarů.

Co je na aplikaci Clubhouse kontroverzního?

Síť čelí problémům se zneužíváním a moderováním obsahu – respektive s nedostatkem moderování diskusí. Podle deníku The Times už Clubhouse obdržel mnoho stížností uživatelů, kteří se cítí nedostatečně ochráněni před zneužitím. 

Server The Verge se také nechal slyšet, že si majitelé Clubhousu příliš nedělají hlavu s moderováním obsahu. A situace se nelepší. Vanity Fair píše, že právě zvuková povaha sítě umožňuje aplikaci, aby se „stala útočištěm mocných koketujících s misogynií a rasismem. Clubhouse na toto prohlášení reagoval, že „jednoznačně odsuzuje všechny formy rasismu, nenávistných projevů a zneužívání, jak má ostatně uvedeno v podmínkách používání sítě a všechny aktivity proti těmto ustanovením postihuje.“

Clubhouse v Česku

Není to ani týden, co do Česka tato sociální síť vtrhla. Komunita zatím není velká. Jsou v ní zatím hlavně lidé konstantně se zabývají sociálními sítěmi a marketingem s nimi spojeným jako Petr Mára, Jonáš Čumrik nebo Martin Žufánek či Pavlína Louženská.

Sdílejte tento článek:
Podobné články: