Co naznačil americký svátek nákupů, Black Friday? Doba mobilního nakupování nastala

26. 11. 2012 | Petr Michl
Pátek pod Dnu díkuvzdání, Black Friday, je v USA dnem největší nákupní horečky. Letos v ní hrály dosud nejvýznamnější roli mobilní zařízení.

Pátek pod Dnu díkuvzdání, Černý pátek (Black Friday), je v USA dnem největší nákupní horečky. Letos v ní hrály dosud nejvýznamnější roli mobilní zařízení. Rostl pochopitelně i podíl samotného online nakupování, dle IBM 2012 Holiday Benchmark Reports se zvýšil ve srovnání s minulým rokem na Den díkuvzdání o 17,4 % a na Černý pátek o 20,7 %. Mnohem významnější meziroční nárůsty ovšem vykazuje používání mobilních zařízení - při online nakupování i jako „informační pomocníci“ při nákupu v kamenném obchodě.

 Zobrazení online prodejů během Černého pátku za poslední tři roky. Zdroj: IBM 2012 Holiday Benchmark Reports

 

Prohlédněte si nejzajímavější data z Černého pátku, který je zlatým dnem obchodníků.

  • Mobilní nakupování: Objednávky z mobilních zařízení tvořily u online obchodů 16 % z jejich celkového objemu, loni to bylo 9,8 %. Téměř čtvrtina lidí (24 %), jež navštívila na mobilním zařízení online obchod, uskutečnila nákup – v roce 2011 tak učinilo 14,3 % lidí.
  • iPad faktor: Pravidlo říkající, že uživatelé produktu Apple rádi nakupují online, stále platí. Králem trafficu z mobilních zařízení na e-shopech sledovaných IBM byl iPad s 10% podílem, následoval ho iPhone s 8,7 %, všechna zařízení s OS Android dosáhla na hodnotu 5,5 %. V kategorii tabletů iPad zcela dominoval s 88,3% podílem na trafficu v této kategorii, druhý Nook měl jen 3,1 %.
  • Nakupování na více obrazovkách: Spotřebitelé hledali ty nejlepší ceny na počítačích, v obchodech a mobilních zařízeních – často v různých kombinacích současně. Celkově použilo smartphone 58 % všech spotřebitelů, loni to bylo přitom téměř o polovinu méně: 41 %.
  • Prodeje ze sociálních sítí: Využívání sociálních sítí jako e-shop se značkám nedaří. Tento rok to jenom potvrdil. Proklik ze sociální sítě vedl k pouhým 0,34 % ze všech online nákupů. Zajímavý je i sestupný trend v meziročním srovnání- loni byl tento podíl o 35 % větší.


Výše uvedená data pochopitelně souvisejí i s nárůstem mobilních plateb. Dle eBay narostl meziročně během Černého pátku objem mobilních plateb o 153 procentních bodů. U PayPal narostl oproti „pátku nákupů“ v roce 2011 letos počet mobilních plateb téměř 3x o 193 procentních bodů. V ten samý den zažily online obchody pod GSI Commerce nárůst prodejů skrze mobilní zařízení o 198 procentních bodů.

 

Americký konzumní svátek číslo 1, Černý pátek, je podpořen slevami a častým nabízením dopravy zdarma. Dle IBM je právě doprava zdarma jedním z významných faktorů vedoucích k nákupnímu rozhodnutí. V České republice proslavené v e-commerce jako země dobírek a vyzvednutí na prodejně může volání doručení zdarma fungovat ještě lépe. I proto bude v ČR poprvé od poledne 27.11. do poledne 28.11. den dopravy zdarma, do kterého se zapojí více než 550 e-shopů. O tom, jestli tato akce vyvolá nákupní horečku podobné té americké, i o datech s ní spojených vás budeme informovat.

Zdroje: www-01.ibm.com, www.techcrunch.com
 


To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články: