Desetina Čechů na své psychické obtíže stále zůstává sama, upozorňuje kampaň online terapie Hedepy

13. 4. 2021 | Petr Michl
Online terapie Hedepy spustila kampaň, v níž mluví stand-up komička Adéla Elbel, herečka Alena Doláková a moderátor Jiří Rostecký o své zkušenosti s terapií a přibližují, jak jim sezení pomohla. Mají povzbudit desetinu Čechů, kteří mají psychické potíže, ale dosud nevyhledali odbornou pomoc.


Adéla Elbel. Zdroj: Hedepy

Podíl lidí s duševními obtíži v České republice rostl již před pandemií, neuspokojivá a dlouhotrvající situace v České republice tento trend bohužel nadále umocňuje. Podle výzkumu online terapie Hedepy (N=1000, 2021) se psychicky dobře cítilo v posledním roce přibližně 57,7 % dotázaných. Pomoc odborníka, psychologa či psychoterapeuta v posledním roce naopak vyhledalo až 22,3 % z oslovených. Dalších přibližně 10 % Čechů si dokázalo se svými potížemi pomoci samo díky jiným formám péče o duševní zdraví, čím dál tím snáze dostupným zdrojům a prevenci.

V populaci však stále zůstává desetina lidí, kteří přiznávají, že mají psychické obtíže, ale zatím z různých důvodů nevyhledali pomoc a zůstávají tak na ně sami.

Nejzásadnějším důvodem nevyhledání pomoci je dle výzkumu Hedepy to, že lidé stále ještě netuší kde, jak a na koho se v tíživé situaci obrátit. V této situaci se dle výzkumu výrazně častěji ocitají mladší lidé ve věku 18-34 let. Následuje vysoká cena sezení s terapeutem, nedůvěra k účinnosti terapie a stigmatizace.

Online terapie Hedepy, jejímž posláním je usnadňovat přístup k psychoterapii, se rozhodla pokračovat ve svých osvětových aktivitách a spustila novou kampaň. Požádala 3 známé osobnosti, aby otevřeně promluvily o zkušenosti s terapií a přiblížily konkrétně, jak jim sezení pomohla.

Suverénní žena a stand-up komička Adéla Elbel, která nejde pro ostré slovo daleko a z jejíž vystoupení srší sebevědomí, ve skutečnosti bojuje s křehkostí vlastní duše. „Terapii jsem vyhledala v období během rozvodu, chtěla jsem pochopit mezilidské vztahy a také sama sebe,” vysvětluje. Jak jí terapeut pomohl odhalila v krátkém rozhovoru.

„Rozpad manželství je zkušeností, která sebou přináší spoustu ztrát. Ztrátu jistoty známého, dosavadních životních hodnot, snů a plánů do budoucnosti. Často tou největší ztrátou, která začala již v samotném průběhu vztahu, byla ztráta sebe sama. V průběhu těch společných let přestaneme vnímat své potřeby. A tak se terapie stává možností jak opět najít sama sebe i novou cestu životem,” doplňuje terapeutka Eva Nováková.

Do kampaně se zapojila také herečka Alena Doláková. „V dnešním dokonalým světě sociálních sítí je podle mne strašně jednoduché podlehnout iluzi, že naše strachy nebo nedokonalosti by měly být skryty. Já si myslím, že bychom s nimi měli chodit ven, bavit se o nich a zpracovávat je.” Alena si dle svých slov celý život myslela, že musí vše zvládnout sama, terapeutka jí ale pomohla pochopit, že to tak není.

„Lidé často cítí, že k tomu, aby byli přijatelní, musí splňovat určitá očekávání - ať už od sebe, svých nejbližších či od společnosti jako takové. V terapii pak klienti mohou najít důvěru v to, že takoví jací skutečně jsou a jak se cítí, je v pořádku. Takové sebepřijetí poskytuje paradoxně ten nejpevnější základ pro jakoukoli změnu," říká terapeutka Zuzana Junková působící na platformě Hedepy.

O svém duševním zdraví také vůbec poprvé veřejně promluvil Jiří Rostecký, moderátor Mladého podnikatele: „Člověk by si měl položit otázku, zda prožívá život tak, jak skutečně chce. Terapie mi pomohla najít příčiny strachu a nespokojenosti.”

Terapeut Robert Stuchlík dodává: „To, co prožíváme není vždy jen veselé. Psychoterapie nás na jedné straně učí, jak v sobě pěstovat soucit, lásku a pochopení. Na druhé straně nás připravuje i na práci s emocemi jako jsou vztek, žárlivost nebo smutek.”

„Hedepy jsem se rozhodl podpořit, protože dělá nalezení terapeuta výrazně jednodušší. Člověk ho může vidět a poznat dopředu skrze video a fotografie.” vysvětluje Jiří. Za účelem usnadnění cesty k terapii Hedepy nedávno představilo i diagnostický test, který pomáhá lidem najít nejvhodnějšího terapeuta z více než 50 ověřených odborníků na jeho platformě. Za první dva měsíce jej využilo téměř 1 000 lidí.

Štítky dokumentu: Budování značky

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články: