Do reklamy nejvíce investuje Pilsner Urquell. Na třetím místě žebříčku inzerentů je překvapivě značky z Ostravy

17. 7. 2023 | Petr Michl
V létě se Češi „rozpijí“. Dle výzkumu Nielsen a ResSOLUTION Group pije alkohol alespoň jednou týdně 65 % z nich, nejčastější volbou je přitom pivo. Pivní značka také vládne TOP 5 žebříčku inzerentů dle ceníkových cen.

Více než sedm z deseti (72 %) Čechů dle výsledků výzkum agentury Nielsen a ResSOLUTION Group konzumuje alkoholické nápoje alespoň jednou za měsíc. Více než čtvrtina dokonce pije alkohol nejméně dvakrát do týdne.


(27 %), což se týká spíše mužů než žen (35 % vs. 18 %). Dalších 21 % dotázaných ho pije jednou týdně. Ve frekvenci jednou týdně a častěji pijí alkohol nejvíce respondenti s vysokoškolským či vyšším odborným vzděláním (53 %), v nejmenší míře ho v této frekvenci naopak pijí respondenti se základním vzděláním (40 %). Deklarovaných abstinentů je v české online populaci aktuálně 10 %.

55 % z těch, kteří alkoholické nápoje pijí alespoň někdy, deklaruje, že je v letních měsících pijí stejně často jako po zbytek roku. 40 % pak uvádí, že v letních měsících bývá jejich frekvence pití alkoholu vyšší. Nejčastěji tuto odpověď uvádí respondenti z nejmladší věkové skupiny 18–34 let (61 %), nejméně naopak nejstarší respondenti ve věku 55 a více let (26 %). Nejčastěji udávanými důvody pro vyšší frekvenci pití alkoholu v letních měsících jsou posezení na zahrádkách restaurací a hospod (75 %), ale také obecně častější trávení času s přáteli a známými (64 %) a dovolené (56 %).

Výsledky výzkumu potvrzují českou pivní pověst – nejčastěji konzumovaným alkoholickým nápojem je (nepřekvapivě) v české dospělé populaci stále pivo. Běžně (v průběhu celého roku) ho alespoň jednou za týden konzumuje až 39 % těch, kteří pijí alkoholické nápoje. Druhé místo zaujímá víno, které alespoň jednou týdněpije 22 % respondentů, následované míchanými drinky, jejichž konzumaci alespoň jednou týdně v průběhu celého roku deklarovalo 7 %.

I Češi, kteří pijí alkohol v letních měsících více, sáhnou nejčastěji právě po pivu. Dle výsledků výzkumu je to v létě alespoň jednou týdně dokonce 65 % z nich. Druhým nejoblíbenějším letním alkoholickým nápojem zůstává víno, které v létě pije alespoň jednou za týden 42 % dotázaných. Celkem oblíbené jsou v létě i cidery, které si alespoň jednou za týden dá 19 %. Čtvrté místo pak patří míchaným drinkům: aspoň jednou týdně je v tomto období pije 18 %.

Češi, kteří alespoň někdy pijí míchané drinky, se častěji spoléhají na to, že jim je připraví profesionál. Jejich přípravu doma preferuje 34 % z nich, zatímco spíše v barech/hospodách/restauracích si míchané drinky dává 44 % dotázaných. 23 % dotázaných nemá preferenci a kombinuje vlastní přípravu a konzumaci v restauračních zařízeních.


Z míchaných drinků dotázaní Češi nejčastěji pijí ty, jejichž základ tvoří rum (32 %). Oblíbený je ale také gin, který v míchaných drincích preferuje 27 % dotázaných. Na třetím místě se v žebříčku četnosti konzumace umístily drinky se základem z vodky (21 %).

Reklama v segmentu alkoholických nápojů

Dle monitoringu reklamy Ad Intel společnosti Nielsen byl nejsilnějším inzerentem v segmentu alkoholických nápojů v období květen 2022 – květen 2023 Pilsner Urquell, jehož reklama přesáhla hodnotu 245 milionů korun v ceníkových cenách*.

Další místa v první trojici pak patří značkám Jack Daniel’s (který měl inzerci přesahující 177 milionů korun) a Ostravar, který byl inzertně třetí nejsilnější – umístil reklamu v celkové hodnotě přes 152 milionů korun.

Zdroje: Výzkum společně realizovaly agentury Nielsen a ResSOLUTION Group. Proběhl metodou online sběru na vzorku necelé pětistovky respondentů z internetové populace Českého národního panelu starších 18 let.

Data monitoringu reklamy Ad Intel pocházejí od společnosti Nielsen

*Ceníková hodnota není ekvivalentem reálných (čistých) investic do nákupu reklamního prostoru (na reálnou cenu, kterou firmy za nákup reklamního prostoru skutečně zaplatí, má vliv řada faktorů jako celkový objem nakoupeného prostoru, uplatnění slev, barterové spolupráce a podobně). Reporting ceníkových hodnot reklamního prostoru ovšem spolehlivě zachycuje vývoj a trendy současného reklamního trhu (umožňuje např. porovnávat jednotlivé zadavatele, média nebo odvětví mezi sebou apod.).


To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články: