Facebook připravuje zásadní změny ve feedu. Jeho algoritmus má fungovat po vzoru TikToku

17. 6. 2022 | Kristýna Vozková
Více doporučeného obsahu mimo „vaši síť”, více krátkých videí (Reels a Stories na jednom místě), více inspirace a komunikace na platformě. Tak můžeme shrnout všechny novinky, které Facebook pro své uživatele chystá.


Zdroj: Stock photos on Shutterstock

Facebook chystá velké změny. Dle uniklého interního dokumentu, který představil The Verge, hodlá klást větší důraz na příspěvky doporučené algoritmem a více podporovat stále populárnější formát krátkých videí. Měl by nabídnout také možnost chronologického řazení příspěvků a filtrování obsahu podle přátel, skupin nebo stránek. Pro odpůrce rozdělení Facebooku a Messengeru má také dobrou zprávu - zdá se, že zprávy bude nyní opět možné posílat přímo z Facebooku. Novinky se týkají také zobrazování Stories a Reels. Je toho skutečně hodně. Pojďme si tak plánované novinky podrobnějí představit.

Zobrazování příspěvků ve feedu

Nově bude Facebook svým uživatelům zobrazovat ve feedu více obsahu doporučeného algoritmem, který nebude pocházet z vaší sítě přátel a sledovaných osob, stránek nebo skupin. Ten tvořil až doposud pouhých 11 % nabízených příspěvků. 

Se změnou uživatelského chování na platformě a s rostoucí popularitou TikToku, se však ve feedu více vyrovná poměr příspěvků od přátel, skupin a sledovaných stránek s obsahem, který algoritmus vyhodnotí jako zajímavý. V důsledku toho by měla být stránka více dynamická a klást větší důraz na krátká videa, která jsou u uživatelů sociálních sítí stále oblíbenější. Až 50 % času stráveného na Facebooku uživatelé sledují právě videa. Instagram na tento trend zareagoval vyšším důrazem na Reels, které aktuálně tvoří zhruba 20 % času, který uživatelé na síti stráví.

Tom Alison, zodpovědný za rozvoj aplikace Facebooku, uvedl v rozhovoru pro The Verge:

Facebook se historicky zaměřoval primárně na propojování osob, stránek a komunit. A feed byl odrazem tohoto přístupu.Na doporučený obsah jsme se zaměřovali spíše v rámci  Marketplace, Watch nebo News. Dochází tak ke změně v přístupu, ke hledání objevovacího motoru', který do aplikace vnese zajímavější obsah.” 

Zároveň dodal, že tento přístup představuje základní odklon od klíčového bodu diferenciace platformy od jiných sociálních sítí - nástroje k propojování lidí a komunit. Zaměřením na více inspirativní obsah se snaží přilákat mladší uživatele. 

Kombinace Reels a Stories

Facebook plánuje také úpravy lišty v horní části stránky. Ta by měla nově zobrazovat Reels společně se Stories, aby uživatelům poskytla kombinaci novinek od jejich přátel a inspirativního obsahu. 

Důraz na osobní komunikaci 

Větší důraz chce Facebook klást také na osobní komunikaci mezi svými uživateli. Feed by měl nově více vybízet k interakci a zasílání zpráv. Zdá se také, že se po osmi letech s Messengerem opět spojí v jedno a bude tak možné odesílat zprávy přímo z aplikace Facebook. Ikona Messengeru by se měla zobrazovat v pravém horním rohu aplikace. 

Tajemný Mr. T

Facebook prý rovněž testuje funkci umožňující uživatelům řadit příspěvky ve Feedu v chronologickém pořadí nebo je filtrovat podle skupin, stránek a přátel. Tento nástroj nese mezi zaměstnanci název Mr. T.

Facebook chystá velké věci. Otázkou však je, zda se mu jejich prostřednictvím skutečně podaří na síť přilákat i mladší uživatele a zda zároveň mnoho jiných neztratí. Touto změnou v přístupu poměrně hodně riskuje. Odklonem od primárního účelu sdružování lidí může řadu uživatelů od používání platformy odradit. To samé mu hrozí, pokud algoritmus nebude doporučovat vhodné příspěvky. Nesmíme opomenout ani vyšší riziko zobrazování kontroverzního nebo senzacechtivého obsahu, konspiračních teorií nebo fake news. Je tedy otázkou, zda se mu risk vyplatí a zda inovace ve jménu následování TikToku nebude pro Facebook spíše pomyslným hřebíčkem do rakve.

Uniklý interní dokument Facebooku si můžete přečíst zde

 

 

 

 

Štítky dokumentu: Facebook
Sdílejte tento článek:

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články: