Facebook spouští nový nástroj na ochranu autorských práv k fotografiím. I těch embedovaných

24. 9. 2020 | Eva Dragulová
Tvůrci se konečně dočkají. Facebook vytvořil Rights Manager, který ochrání jejich obrázky před zneužitím na Facebooku i Instagramu. Co tento nástroj umí a jak funguje?

rm

S obrázky a autorským právem je to odvěký souboj. Facebook se konečně rozhodl postavit na stranu tvůrců i v případě fotek a grafických děl. Jeho vývojáři představují Rights Manager for Images, nástroj, jehož starší verze pro videa a hudbu už od roku 2016 dohlíží na autorská práva tvůrců videí a hudby a zamezuje zcizování obsahu. Nyní je Rights Manager k dispozici i pro obrázky. Novou funkci najdete v Creator Studiu a díky ní budete mít kontrolu nad svým „obrazovým“ duševním vlastnictví na Facebooku a Instagramu, včetně obsahu embedovaného na jiné stránky.

Stejně jako to funguje s Rights Managerem pro hudbu budete muset Facebooku poskytnout kopii obrázku, který chcete ochránit autorským právem, a také CSV soubor. To vše nahrajete do referenční knihovny, kterou Rights Manager využívá k tomu, aby nalezl shodu s vaší fotkou na Instagramu či Facebooku.

Na stránce nebo na profilu si pak navolíte, zda obsah budete monitorovat, blokovat jeho další použití, nebo povolíte šíření jen s přiznaným autorstvím. Také si můžete vybrat, zda vaše podmínky budou platit celosvětově či jen pro určitou geografickou oblast.

Nová funkce se bude hodit především těm, kdo publikují na pravidelné bázi či pracují s větším množstvím obrázků. Pro jednotlivce, kteří zveřejňují příspěvky nepravidelně, je stále lepší a jednodušší nahlášení nelegálně použitého obsahu na podporu.

Co autorská práva a funkce „embed“?

Téma autorských práv a toho, kdo vlastně může použít foto, které bylo publikováno na Facebook či Instagram, je v posledních měsících velmi přítomné a aktuální. Hodně uživatelů si totiž myslí, že je zcela v pořádku a legální embedovat cizí obsah. Ale když si připomeneme kauzu Newsweek vs. McGucken, o níž jsme psali zde, vychází nám z toho, že to rozhodně není tak přímočaré, jak si spousta uživatelů sociálních sítí myslí.

pdPetra Dolejšová. Zdroj: eLegal

Zeptali jsme se u této kauzy na embedování obsahu advokátky Petry Dolejšové. Její odborný názor je jasný:  

Štítky dokumentu: Facebook
Sdílejte tento článek:
Podobné články:
Tento web používá soubory cookie k poskytování služeb, personalizaci reklam a k analýze návštěvnosti. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.