Facebook vytvořil digitální město. Nyní se chce vrátit zpět do chatovacích místností

11. 3. 2019 | Aneta Birnerová
Facebook uvažuje o větší podpoře soukromých konverzací místo veřejného sdílení. Dohnali jej k tomu kauzy o úniku soukromých dat, nebo se pouze snaží následovat aktuální uživatelský trend?

Zdroj: alfredomiguel.com

Jak jsme vás informovali v lednovém článkuzakladatel Facebooku a majitel sociálních sítí Instagram a WhatsApp Mark Zuckerberg chystá sjednotit technické pozadí těchto tří aplikací. Pro běžného uživatele to znamená možnost komunikace napříč platformami. Pro Facebook řízenou lavinu soukromých dat.  

Ve svém posledním blogovém postu s názvem Vize ochrany soukromí v rámci sociálních sítí (A Privacy-Focused Vision for Social Networking), který zveřejnil na svém facebookovém profilu, Mark Zuckerberg odhaluje další podrobnosti plánovaného vývoje spravovaných sociálních sítí.

Řekneme si to v soukromí

Facebook se chce orientovat zejména na soukromou konverzaci a opustit fokus na myšlenku veřejného prostoru, kde má každý příležitost psát na zeď. Mark Zuckerberg k tomu dodává: 

„Za posledních 15 let Facebook a Instagram pomáhali lidem při spojení s přáteli, komunitami a osobními zájmy jako digitální ekvivalenty veřejného náměstí. Ale lidé čím dál více vyhledávají také soukromý kontakt, digitální ekvivalent obývacího pokoje. Pro mě je budoucnost internetu v komunikačních platformách prioritizujících soukromí. Soukromí dává lidem svobodu být sami sebou a komunikovat přirozeně, což je hlavním důvodem, proč budujeme sociální sítě.“

Větší přirozenost na straně uživatele samozřejmě také znamená pravdivější data pro Marka Zuckerberga. Stejně tak ale tento tah může symbolizovat jeho snahu předejít další kauze o jejich úniku. K tomu, jak tato změna ovlivní reklamní průmysl, který tuto sociální síť mající hodnotu 64 miliard dolar živí, se její majitel nevyjádřil.

Facebook by se dle jeho slov měl v budoucnu více přiblížit již zmiňovanému WhatsAppu, se kterým jej plánuje spojit. Zuckerberg plánuje vytvořit na soukromou konverzaci orientovanou platformu, která nabízí  šifrovanou konverzaci mezi jednotlivci, nebo malými skupinami zahrnující online hovory, video chat, stories a zatím nezorané pole pro personifikovanou reklamu a e-commerce. Velkým lákadlem pro uživatele je také možnost konverzace po určitém časovém intervalu definitivně smazat.  

Nejenže Mark Zuckerberg nemůže popřít snahu vytvořit komunikační velmoc, ale tímto tahem dlouhodobě útočí i na monopol další společnosti, jak naznačuje nezávislý odborník v otázce soukromí a ochrany dat, Ashkan Soltani: „Facebook sází na to, že mobilní komunikaci je klíčová pro komunikaci online. Jeho chatovací aplikace se stane vaším vyhledávačem.“

Radikální změna, nebo následování trendu

Tendence více než 2,4 miliard uživatelů Facebooku uchylovat se k soukromé konverzaci a omezit sdílení svého obsahu je trendem, který na jednu stranu Mark Zuckerberg pouze následuje. Na stranu druhou se svými početnými kauzami o úniků soukromých dat a neschopností poradit si se šiřiteli fake news uvádějící obrovské skupiny lidí v omyl se o vznik potřeby většího bezpečí Facebook přímo zasloužil. A tak než aby hledal spam v každém temném zákoutí svého globálního města, rozhodl se uživatele podpořit v jejich touze nevycházet z domu.

Jestli tato iniciativa pomůže také propíchnout názorově toxické sociální bubliny, nebo jim naopak větší soukromí pomůže prosperovat, ukáže pouze čas. 

Zdroj: Facebook.com, New York Timesmarketingdive.com

Štítky dokumentu: Budování značky Facebook
Sdílejte tento článek:
Podobné články:
Tento web používá soubory cookie k poskytování služeb, personalizaci reklam a k analýze návštěvnosti. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.