Mark Zuckerberg propojuje své aplikace, chce dosáhnout monopolu na poli online komunikace

28. 1. 2019 | Aneta Birnerová
Mark Zuckerberg chce propojit Messenger, WhatsApp a Instagram. Doufá, že se stane tak silným protihráčem a donutí Google i Apple položit karty a opustit hru.

Zdroj: magnapolonia.org

Od minulého roku si Mark Zuckerberg pohrával v hlavě s myšlenkou na sjednocení svých aplikací, kterou nyní oficiální předložil světu. Majitel Facebooku má v plánu propojit Instagram, WhatsApp a Facebook do jedné superaplikace.

Na první pohled si běžný uživatel povšimne pouze pár změn. Aplikace si i nadále zachovají vlastní uživatelské prostředí. Ale po technické stránce budou propojeny. Výsledkem bude přenos dat napříč aplikacemi. Člověk by tak mohl komunikovat prostřednictvím Messengeru s uživateli WhatsAppu.

Představte si, že hrajete poker a u stolu sedí zástupci společnosti Apple, Google a Facebook. Místo karet drží své aplikace a jako žetony jim slouží počet uživatelů. Hra je téměř vyrovnaná, Facebook má mírný náskok, který v roce 2012 potvrdil nákupem Instagramu za jednu miliardu dolarů a v roce 2014 jej ještě zvyšuje připojením WhatsAppu, kterému slíbí (stejně jako předchozí aplikaci) vysokou míru autonomie a zachování interních hodnot a principů. Apple vkládá velké naděje do iMessages, které jsou praktické pro svou přímou integraci do SMS zpráv a Google ani po ztrátě Google + neopouští hru.

Jak si Facebook může udržet svou vedoucí pozici? Vývoj nové aplikace je náročný a velice nejistý. Nákup dalších nezávislých aplikací je další varianta, která ovšem příliš nekoresponduje s podporou rozvoje povědomí o značce. Třetí možnost je spojit síly svých úspěšných appek, což ale jde ruku v ruce s omezením jejich autonomie.

Mark Zuckerberg během let postupně zvyšoval svůj vliv v rámci vedení WhatsAppu a Instagramu, až se na jaře minulého roku rozhodli WhatsApp opustit jeho zakladatelé Jan Koum a Brian Acton. Přílišný vliv Facebook vyhnal také zakladatele Instagramu Kevina Systroma a Mika Kriegera na podzim 2018. Svůj plán na sjednocení technické infrastruktury na pozadí samostatných aplikací chce Zuckerberg uskutečnit do roku 2020, k čemuž potřebuje tisíce programátorů, kteří musí zasáhnout do základů daných aplikací.

Tento plán vzbuzuje velké množství otázek, jejichž většina setýká bezpečnosti dat. Znepokojené hlasy neuklidňuje ani další iniciativa, kterou má Zuckerberg při sjednocování v plánu: kompletní šifrování konverzace, která tak bude dostupná pouze aktivním účastníkům konverzace. Znamená to konec cílené reklamy pro Facebook Messenger? Hodlá Facebook eliminovat historky o reklamách, které odkazují na produkt, o němž se uživatelé před chvíli bavili s přáteli?

Tento Zuckerbergům tah pouze otevírá další zatím nezodpovězená témata ohledně uživatelského soukromí: Pokud se tyto tři aplikace propojí, dojde také ke sjednocení podmínek registrace? Aktuálně Facebook vyžaduje detailnější ověření totožnosti, zatímco WhatsApp si vystačí s vaším telefonním číslem, které naopak Facebook Messenger považuje za nepovinný údaj. Na druhou stranu aktuálně je WhatsApp jedinou ze zmiňovaných aplikací, která neukládá proběhlé konverzace a má k dispozici minimální množství uživatelských informací, čímž splňuje Zuckerbergovy budoucí plány na šifrování obsahu.

Zdroj: cnet.com 

Nejistoty ohledně soukromí dat si povšimnul mimo jiné i Marc Roenberg, prezident a výkonný ředitel Centra pro zachování elektronického soukromí, který se k návrhu Marka Zuckerberga vyjádřil jako k iniciativě, která bude mít „strašné dopady pro uživatele internetu“ a apeloval na americkou federální obchodní komisi, aby zakročila ve jméno ochrany soukromí a hospodářské soutěže.

Ani Evropská Unie není nápadu nakloněna. A není to poprvé. Podobné znepokojení nad ochranou soukromí uživatelů doprovázelo samotné připojení WhatsAppu k Zuckerbergově rodině aplikací. V roce 2017 tento konflikt vyvrcholil pokutou ve výši 110 milionů euro za nedostatečnou transparentnost ohledně způsobu propojení dat mezi Facebookem a WhatsAppem.

Kdo ví, zda si Facebook návrh prosadí, či nikoliv. Co ale víme s jistotou je, že Mark Zuckerberg sedí u pokerového stolu s hromádkou žetonů v hodnotě více než miliardy uživatelů (a to počítáme pouze Facebook Messenger) a myslí si, že jediný způsob, jak se udržet ve velké hře, je stát se synonymem pro online komunikaci stejně, jako si Google získal výsadní postavení coby webový vyhledávač.

Zdroje: Wired.co.uk,NYTimes.com

Štítky dokumentu: Budování značky Facebook

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články: