Facebook zobrazuje krátké posty větším písmem a testuje formátování textu

1. 11. 2016 | Kateřina Tauchenová
Vidíte některé příspěvky na své zdi napsané větším písmem než ty ostatní? Nebojte, oči máte v pořádku. To jen Facebook upravil pravidla zobrazování a nikomu to neřekl...

Všimli jste si v posledních týdnech ve svém news feedu, že některé příspěvky jsou napsané mnohem větším písmem? Marně si lámete hlavu s tím, jak toho dotyčný dosáhl? Možná, že ani on sám to neví.

Facebook totiž celkem v tichosti udělal jednu významnou změnu v zobrazování krátkých textových příspěvků. Tedy konkrétně těch, které jsou kratší než 35 znaků. Namísto klasického 14 bodového písma je nyní zobrazuje ve velikosti 24.

 


Zdroj obrázku: Quartz

Na změnu upozornil server Quartz, který mimo jiné zjistil i to, že větším písmem se zobrazují pouze krátké posty bez přílohy. Pokud má tedy popisek k obrázku třeba 30 znaků, Facebook jej stejně zobrazí malým písmem.

Nabízí se otázka, proč právě 35 znaků? Možných vysvětlení je více. Jednou z variant je, že 35 znaků je právě jedna čtvrtina maximální povolené délky příspěvku na Twitteru. Další vysvětlení se pak nabízí v souvislosti s tím, že podle některých analýz dosahují největšího engagementu příspěvky kratší než 40 znaků. Jejich optické zvětšení by tak mohlo tento efekt ještě více znásobit.

EDIT (21. 11.) Po upozornění čtenáře jsme provedli další test a zdá se, že větší písmo se nyní zobrazí u delších textů. Dle našeho zkoumání se rozdíl mezi větší a menší velikostí textu láme na délce cca 80 znaků příspěvku.

Větší písmo krátkých příspěvků ale není jedinou formátovou změnou, kterou jsme v posledních měsících na Facebooku zaznamenali. Zajímavou možností je i formátování textu příspěvku ještě před jeho zveřejněním. Přímo ukázkově tuto funkci využily v tomto týdnu Hospodářské noviny.

Zdroj: Facebook Hospodářských novin

Přeškrtnutý text stejně jako tučné písmo nebo kurzívu můžete v příspěvku na vašem profilu nebo stránce vytvořit s využitím externích aplikací. Asi nejpoužívanější je v tomto případě Facebook Format Tool by Gregory Schoppe. Text jednoduše napíšete přímo do aplikace. 

A pak jej zkopírujete na stránku nebo svou zeď.

Formátovací aplikace už nějakou dobu existují a nejedná se tedy o nějakou žhavou novinku – ačkoliv dle velmi řídkého užívání o jejich existenci pravděpodobně moc lidí neví. Teď se ale proslýchá, že Facebook testuje vlastní formátovací nástroj, který by umožnil úpravu textu přímo v něm.

Důkazem o pravdivosti těchto zvěstí je to, že v událostech už formátování textu možné je.

Text se formátuje pomocí kódových zkratek, k jejichž používání Facebook vydal krátkou nápovědu.

Už během psaní postu navíc v náhledu vidíte, jak bude výsledná podoba příspěvku vypadat.

Lze očekávat, že tato funkce bude brzy zpřístupněna i pro osobní profily a stránky. Pokud už ji máte k dispozici, dejte nám vědět!

Ať už je důvod těchto změn jakýkoliv, je celkem jasné, že Facebook se snaží všemi možnými prostředky bojovat se stále klesající aktivitou jeho uživatelů. Podle studie severu The Information z dubna letošního roku pokleslo množství sdílených osobních statusů (myšleno fotek nebo pouhého textu) mezi roky 2014 a 2015 o 21 %. Dalšími kroky, které už Facebook v této bitvě podnikl, jste už na své zdi určitě všimli – jde především o sdílení vzpomínek nebo připomenutí významných dnů a narozenin vašich přátel.

V současnosti se krátké příspěvky zobrazují větším písmem pouze při prohlížení Facebooku z počítače, a to jak na osobních profilech, tak na stránkách. Mobilní verze je zatím zobrazuje beze změny. Funkce už je dostupná i v České republice. Pokud se na vašem profilu nebo stránce ještě neprojevila, brzy byste ji měli mít k dispozici i vy.

 

Štítky dokumentu: Facebook
Sdílejte tento článek:

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články:
Tento web používá soubory cookie k poskytování služeb, personalizaci reklam a k analýze návštěvnosti. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.