Facebook ztratí 80 % svých uživatelů mezi lety 2015 a 2017, říká výzkum z Princetonu

23. 1. 2014 | Irena Šovčíková
Mohl by se Facebook stát za pár let mrtvou sociální sítí? Vědci z Princetonu si myslí, že ano. Ale je to reálné?

Sociální sítě, a především ta největší - Facebook, zažily za posledních několik let neuvěřitelný boom. Facebookový účet má konkrétně přes 71 % veškeré dospělé populace, využívající internet. Bude to ale tak na vždycky? Studie z Princetonské univerzity použila k analýze používání sociálních sítí model šíření nakažlivých nemocí. A podle ní to s Facebookem vypadá v dalších letech dost bledě.

Ačkoliv se modrobílá síť stále drží na vrcholku žebříčku nejvíce používaných sociálních sítí, v poslední době jeho uživatelé začínají odcházet - v případě dospívajících třeba na Snapchat. Nedávná studie společnosti GlobalWebIndex ukazuje, že v druhé polovině roku 2013 klesl počet uživatelů Facebooku o 3 procenta. Podle GlobalWebIndex se ale Facebook moc bát nemusí - uživatelé sice odcházejí, na druhou stranu, Facebook je do internetového prostředí tak integrovaný, že těžko někdy umře - vzpomeňte si třeba, kolikrát za den se pomocí Facebooku někam přihlašujete, dáváte To se mi líbí nějakému článku atd.

Na druhou stranu, vědci z Princetonu jsou mnohem pesimističtější. Sociální sítě jsou především o kontaktu s přáteli a pokud si ještě pamatujete, proč jste se na Facebook přidali, nejpravděpodobněji to bylo díky tomu, že vám někdo (již uživatel) o něm vyprávěl. To stejné platí u nemocí - abyste se nakazili, musíte nejdřív přijít do kontaktu s někým, kdo už nemocný je. Rozhodli se tedy tuto analogii využít a vyzkoumat, jak to tedy se sociálními sítěmi bude. Nutno dodat, že u sociálních sítí platí také to, že pokud dané síti nebudou vaši přátelé, po chvilce pravděpodobně odejdete také. K získávání dat využili výzkumníci množství vyhledávání určitého klíčového slova, které je k dispozici v rámci Google Trends (Rovnou si přiznejme, že o validitě tohoto způsobu lze mít pochybnosti - pozn. red.).

Množství vyhledávání Facebooku dle Google Trends a předpokládaný vývoj

Výzkum ilustruje analogii pádu sociálního média na případové studii. K tomuto účelu výborně posloužil MySpace - má totiž za sebou celý "životní cyklus" - osvojení, vrchol a konec. Sociální síť MySpace byla založena v roce 2003, během roku 2008 zaznamenala vrchol s necelými 76 milony unikátních uživatelů každý měsíc a v roce 2011 už nikoho nezajímala. Podle epidemiologické analogie tak čeká něco podobného i Facebook. Ten podle výzkumu zažil svůj vrchol v roce 2012 a teď se dostal do fáze postupného klesání (to ostatně potvrzují i statistiky GlobalWebIndex). Každý odcházející uživatel sebou vezme další uživatele, ti zase další a další - prostě epidemie odcházení. V letech 2015 až 2017 by tak měl Facebook ztratit 80 % všech svých uživatelů - stejně jak se to stalo u MySpace.

Co myslíte, je podobný pesimistický odhad reálný? A kam všichni ti uživatelé pak půjdou?

Štítky dokumentu: Facebook Marketingový výzkum

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články: