Firefox začal automaticky blokovat Flash. Konec mu věští i ve Facebooku. Vzdá se ale tak lehce?

15. 7. 2015 | Petr Michl
Flash je považovaný za čím dál problémovější formát. Nyní ho začal tzv. natvrdo blokovat jeden z nejrozšířenějších internetových prohlížečů Mozilla Firefox.

Flash je považovaný za čím dál problémovější formát. Včera ho začal tzv. natvrdo blokovat jeden z nejrozšířenějších internetových prohlížečů Mozilla Firefox.

Je to důsledek řady odhalených bezpečnostních problémů, jejichž výskyt se začal v poslední době vršit. Poslední kapkou bylo zveřejnění informací o tom, že ho hojně zneužívalo ke svým útokům seskupení hackerů Hacking Team. Jen včera byl zveřejněn opět další způsob zneužití z jejich dílny, jež může vést až k ovládnutí napadeného počítače.


Zdroj: addons.mozilla.org

Proto Firefox zařadil všechny verze Flash Player pluginu mezi blokované zásuvné moduly. Děje se tak ovšem prý dočasně. „Aby bylo jasno, Flash budeme blokovat jen do doby, než Adobe uvede verzi, která není zneužitelná veřejně známými bezpečnostními chybami,“ uvedl šéf vývoje Firefoxu Mark Schmidt v tweetu, který přišel po oznámení, jež můžete vidět níže

Flash si i ve Firefoxu můžete zapnout v nastavení, případně při narazení na upozornění, že prohlížeč „zabránil spuštění neaktuálního zásuvného modulu“, se vás prohlížeč dotáže, zdali chcete pro daný případ či nastálo spuštění povolit.

Flash má rozhodně vlivné nepřátele. V neděli se vyslovil pro jeho ukončení vedoucí bezpečnosti Facebooku, Alex Stamos.

Válečnou sekeru Flashi vykopal už v době uvedení prvního iPhonu Steve Jobs a jeho mobilní zařízení ho dodnes nepodporují. K podobnému přístupu se posléze přidala i zařízení s Androidem. Nejčastěji vyčítanými neduhy Flashe jsou hardwarová náročnost, rozdrobenost na mnoho verzí vyžadujících z pohledu uživatele instalaci a především různé bezpečnostní díry. I z tohoto důvodu přešel YouTube na přehrávání videí s HTML5. Tento formát je už brán jako jasný a lepší nástupce. Přesto je spousta bannerů založených na flashové technologii a týká se o i přehrávání videí (třeba na českém nejčtenějším zpravodajském online médiu Novinky.cz).

Online reklamní trh by se měl zabývat kontinuálně klesající platformou pro zobrazovaní reklamy ve stále nerozšířenějším formátu Flash,“ zní úvodní věta příručky s názvem HTML5 tutoriál od českého Sdružení pro internetovou reklamu (SPIR).  A je pravdou, že blokace od Firefoxu je obzvláště nemilá pro české marketéry. Dle informací Gemius z března tohoto roku má v Česku největší podíl na otevření internetových stránek právě Mozilla Firefox s 25 %.  

Dle obyčejného selského rozumu by měla být aktuální blokace Flashe Firefoxem snad už konečným hřebíkem do jeho rakve. Nevsadili bychom si ovšem na to. Má totiž vlastnosti internetového plevele, který se nedaří vymýtit. Důvody pro jeho úplné nahrazení existují dlouhá léta a stejně se stále drží.

Zdroje: SPIR, The Next Web, Mozilla FirefoxGemius

Štítky dokumentu: Reklama online

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články: