GDPR mělo omezit Facebook a Google. Místo toho jim pomohlo upevnit dominanci

19. 2. 2020 | Milada Zemanová
GDPR výrazně poškodilo řadu poskytovatelů inzerce, Googlu ani Facebooku se ale téměř nedotklo. Nyní Mark Zuckerberg lobbuje za další regulaci internetového prostředí, která ovšem jeho platformu nijak neovlivní.

GDPR mělo za cíl posílit ochranu soukromí uživatelů internetu a současně upravit způsob, jakým technologičtí giganti, jako například Facebook či Google, těží uživatelská data. Získaná data jsou důležitou součástí business modelu mnoha firem. Nicméně zatímco pro většinu poskytovatelů inzertního prostoru GDPR znamenalo zásadní pokles v jejich dosahu, právě Facebook a Google se ve svých pozicích téměř nepropadli. Google dokonce zvýšil svůj podíl na trhu.

Velké technologické firmy mají za sebou řadu právníků, inženýrů, designérů, stálé a pravidelné cash flow, a je tak pro ně snadné reagovat na regulace typu GDPR. Naopak menší firmy nemají dostatek prostředků, aby se mohly přizpůsobit, takže jsou postihnuty více a někdy i skončí v úpadku.

GDPR vešlo v platnost v březnu 2018 a ostatní poskytovatele inzertního prostoru postihlo mnohem hůře než Facebook či Google. Procentuální pokles je jasně patrný v grafu níže. Google nepatrně posílil, Facebook oslabil okolo 6 %, další hráči ale násobně více. 

Zdroj: Who Tracks Me

Podobný obrázek kreslí i data poute pro evropský trh. Od dubna do července roku 2018 se v rámci internetového prostoru v Evropské unii dařilo růst pouze Googlu. Ten navýšil svůj dosah o 1 %. Facebooku klesl dosah téměř o 7 %, nicméně v porovnání s menšími inzerenty, kteří zaznamenali propad o více než 30 %, se jedná o zanedbatelné číslo.

Zdroj: Who Tracks Me

GDPR ovšem není jedinou regulací, se kterou se firmy musí potýkat. Mark Zuckerberg je v těchto dnech v Bruselu, kde se snaží lobbovat v rámci chystaných zákonů, které připravuje Evropská Unie. Tyto zákony se budou týkat například umělé inteligence, moderování obsahu apod.

Facebook aktuálně navrhuje změny, které se ho nijak nedotknou, protože již s nimi pracuje. Konkrétně se jedná například o tyto:

● Uživatelsky přívětivé kanály pro nahlášení obsahu (Lidé na Facebooku mohou již nyní nahlásit libovolný obsah a rovnou uvést, proč je podle nich závadný).

Štítky dokumentu: Facebook Reklama online
Sdílejte tento článek:
Podobné články: