Google zalepuje díru v anonymním režimu prohlížeče Chrome. Vydavatelé z toho nemají radost

25. 7. 2019 | Petr Michl
Ani tzv. inkognito režim vás doteď v Google Chrome neuchránil od sledování vašeho pohybu po webech zcela. Google to částečně mění a tím komplikuje život médiím, co přichází s paywallem až třeba po 5 článcích za měsíc zdarma.

Anonymní režim internetového prohlížeče lidé používají proto, aby nebylo vidět, co na webu dělají. To ale nikdy neplatilo zcela, zejména z pohledu provozovatele navštíveného webu. Google Chrome se to rozhodl napravit, mnohým vydavatelům to nicméně radost neudělá.

Někteří z nich totiž využívají systém zpřístupnění omezeného počtu článků za určité časové období, například 5 článků zdarma na měsíc. Po vyčerpání tohoto limitu obvykle vyskočí paywall a žádost o jednorázový poplatek či předplatné, když chce uživatel pokračovat. Ze zmíněných důvodů vám k obejití takového systému nepomohlo ani to, když jste byli v inkognito módu. Tento stav věcí nebyl všeobecně známý. Loni nicméně vyšla studie poukazující na to, že nastavení daného režimu u Google Chrome není neprůstřelné a využívají toho například porno stránky přeprodávající uživatelská data třetím stranám, v rámci studie to dělalo 93 % z více než 22 tisíc zkoumaných. 

Google dal veřejně najevo, že když anonymně, tak tedy doopravdy, a rozhodl se obcházení původního účelu režimu učinit přítrž. A to k 30. červenci, od toho data nebudou mít provozovatele webů možnost zjistit, že uživatelé jejich webu používají prohlížeč v anonymním režimu (a dělat si čárky za opakované návštěvy) ani skrze využívání děr prohlížeče. Ty budou prostě zalátány. 

Už nyní to na vydavatelské straně barikády nesouhlasně šumí a mluví se například o nutnosti snížit počty článků zdarma. Je však třeba uznat, že daný systém stejně nebyl nikdy neprůstřelný. Po dosažení limitu na jednom prohlížeci lze obvykle využít další. Nikdy nebylo stejně účinné nic než okamžitý a univerzální paywall nabízející alternativy: zaplať, nebo jdi. Model placeného obsahu skrytého za zdí, před níž leží lákavý udržovaný pruh zeleně, na kterém se můžete vyválet zdarma, se nepoužívá z altruismu vydavatelů, ale jako funkční taktika, jak čtenáře za onu placenou zeď nalákat. Média ho využívající (namátkou AdAge, Medium, The New York Times) se ho tak budou muset vzdát, nebo akceptovat existenci určitého procenta černých pasažérů, co neváhají zmáčknout CTRL+SHIFT+N.

Z uživatelského pohledu je potřeba připomenout, že anonymní režim na Google Chrome ani po této úpravě nezabrání tomu, aby po vašem surfování nezůstávaly žádné stopy. K přiblížení se tomuto stavu je vhodnější Tor browser nebo třebe Opera VPN

Kam dál? 

I dalších technologický gigant v poslední době omezuje možnosti trackování pohybu uživatelů. Facebok proto zavede funkci „clear history". Ta vám umožní smazat veškerá data, která Facebook shromažďuje o pohybu mimo největší sociální médium a jeho další platformy. Inzerentům to může značně ztížit remarketing a další pokročilé cílení. 

Štítky dokumentu: Google Media Relations
Sdílejte tento článek:

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články:
Tento web používá soubory cookie k poskytování služeb, personalizaci reklam a k analýze návštěvnosti. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.