Facebook varuje marketéry. Funkce 'clear history' může ohrozit cílení reklam

15. 5. 2019 | Petr Michl
Funkce „clear history" vám umožní smazat veškerá data, která Facebook shromažďuje o pohybu mimo největší sociální médium a jeho další platformy. Značně to inzerentům ztíží remarketing a další pokročilé cílení.


Zdroj: Facebook Newsroom

Facebook je oblíbeným nástrojem marketérů zejména pro široké možnosti cílení reklam na uživatele dle socio-demografických údajů a jejich pohybu po webu i mimo zdi největšího sociálního média. Funkce „clear history" byla představena v rámci snah vylepšit reputaci platformy v oblasti ochrany soukromí už loni, včerejší oznámení s bližšími detaily ale naznačuje, že se mají marketéři čeho bát —  a to už během několika příštích měsíců.

Tato funkce totiž dovolí uživatelům doslova na pár kliků smazat veškerá data, která shromažďuje o jejich pohybu mimo Facebook a jeho další platformy.

Data shromažďovaná třetími stranami jsou přitom klíčová pro využívání remarketingu s použitím Facebook Pixelu a také pro Custom Audiences (Vlastní publika) vybudovaná na základě návštěv webů a aplikací, Facebook SDK (pro použití dynamických reklam) a API. Jedná se přitom o jedny z nejúčinnějších způsobů cílení, které dokážou spojit socio-demografické faktory s těmi souvisejícími s pohybem po webu a tedy často i nákupním záměrem u konkrétního inzerenta.

Když ovšem v rámci nového systému fungování uživatel využije možnost „clear history", taková data budou smazána. U FB Pixelu budou obnovena, až když uživatel opět navštíví dotyčný web sám od sebe a začne se budovat jeho nová  datová historie — samozřejmě jen do okamžiku, kdy se ji opět rozhodne smazat.

Analytika se nezmění

Facebook nicméně říká, že analytika a měření zůstane v nezměněné podobě. Z ní už nyní jméno konkrétního uživatele nebo jeho kontaktní údaje nedostanete, není tak důvod něco měnit.

Změna má být i pro dobro inzerentů

Deklarovaná motivace Facebooku je ochrana soukromí uživatelů a obecně dobro pro ně a ve výsledku prý i pro inzerenty. Tento zvýšený zájem je ovšem pochopitelně motivován tím, že se lidé jako důsledek kauzy Cambridge Analytica začali více o své soukromí na internetu zajímat a malá část z nich dokonce z těchto důvodů začala Facebook používat méně. V Menlo Parku přitom rozhodně nepotřebují, aby strach ze sdílení osobních informací snížil atraktivitu Facebooku a čas, který na něm uživatelé tráví. To by poté mohlo ohrozit i atraktivitu platformy pro inzerenty, a tím i reklamní příjmy.

Další motivací nicméně může být i snaha vyjednat si menší pokutu od Federální komise pro obchod (FTC) právě za kauzu Cambridge Analytica a spojená pochybení. Pokuta totiž Facebook nemine a může se údajně blížit až pěti miliardám dolarů. Bez sypání popelu na hlavu podpořeného skutečnými změnami, jako je právě zavedení „clear history", by to mohlo být ještě mnohem více.

I proto tato funkce není jen teoretickým konceptem. Facebook deklaruje, že bude spuštěna „v příštích měsících".

Kam dál? 

I Google přichází se seberegulací předtím, než přijde v mnohem bolestivější podobě zvenčí. Přečtěte si o tom v článku Sušenky se drobí aneb Google Chrome opět ztěžuje sledování uživatelů s pomocí cookies.

Štítky dokumentu: Facebook Reklamy na Facebooku

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články: