Google zbrojí proti stahování filmů načerno

12. 10. 2012 | Petr Michl
Google buduje partnerství s filmovými studii a snaží se potlačit internetové pirátství.

Vztah mezi nejúspěšnějším světovým vyhledávačem a filmovými studii není historicky nijak ideální. Právě přes Google totiž, ti, co si film raději stáhnou zadarmo, nejčastěji hledají. I proto mediální magnát Rupert Murdoch označil kdysi Google jako „vůdce pirátství“ (piracy leader). I přesto se ale nedávno jeho studio 20th Century Fox dohodlo na tom, že se více než 600 nejpopulárnějších televizních pořadů a filmů z jeho portfolila, objeví na YouTube a Google Play. Půjde třeba o tituly X-Men, Doba ledová, Černá labuť, nebo televizní muzikálová show Glee, Taková normální rodinka a New Girl. Filmy si bude možno za poplatek stáhnout nejdříve v USA a později i v dalších zemích.


Samozřejmě zde lze pozorovat určité paralely. Před pár lety učinil revoluci v hudebním segmentu Apple a dohodl se s hudebními vydavatelstvími na uvolnění licencí pro prodej na iTunes za zlomek v té době obvyklých cen. „Služba je dnes velmi populární a zdá se, že na ní vydělal hlavně Apple, ale ani hudební nakladatelství nestrádají. Google chce nyní zamezit tomu, kde se trh už delší dobu posouvá. Filmy si uživatelé stahují načerno, protože nejsou k dispozici za rozumný poplatek,“ míní David Bauckmann, technický ředitel firmy Effectix.com, s tím, že by se podobná služba mohla objevit zanedlouho i v Česku.

Platformou budoucnosti pro video obsah má být internetová televize, jež je na tomto obrázku zastoupená Google TV. Skutečný boom je ale stále relativně daleko.


Google v srpnu oznámil konec svých snah o revoluci v nákupu reklamy pro Google TV systémem podobným tomu, jaký je běžný ve výkonnostním online marketingu. Nebylo zkrátka dost inzerentů proto, aby se předháněli ve svých nabídkách. Navíc i ti stávající jsou z TV branže zvyklí na svůj systém nákupů dopředu a v „balících“ (Více naleznete v článku Proč Google nedokázal změnit televizní reklamu? Google TV Ads končí.) Google přesto zpoplatněnému online video obsahu věří.

 

O stahování filmů je skutečně zájem. Titulu „nejstahovanější film“ loni dosáhl akční snímek Fast Five, pátý počin ze série Rychle a zběsile. Podle serveru Torrent Freak si ho stáhlo ilegálně 9,2 miliónu uživatelů, což představuje asi dvě třetiny předloňského vedoucího žebříčku Avatar. Ten totiž zaznamenal dokonce 16,6 miliónu stažení. Počet legálně stáhnutých filmů bude řádově menší, přesto se z nich plynoucí výdělky vyplatí bojovat.

 Google chce mít pochopitelně na celkových číslech stáhnutých placených filmů co největší podíl. V tuto chvíli tak má uzavřené smlouvy i s většinou dalších významných hollywoodských filmových studií. V rámci dobrého partnerství a posílení šance na vlastní výdělek se zároveň snaží potírat nalézání nelegálního obsahu ve svém vyhledávači. V srpnu oznámil, že stránky, u kterých zaznamená upozornění na porušení autorských práv, bude ve výsledcích vyhledávání řadit níže. To je jistě proti vůli neplatícím stahovačům, těm platícím ale může naopak přinést rozšiřování platforem pro nákup obsahu výhody. Potvrzuje to i malá exkurze do cenové historie filmů. Zhruba před deseti lety stálo DVD na americkém trhu kolem 40 dolarů. Nyní jsou za cca 13 dolarů, na internetu si můžete stáhnout film za 5 nebo 7 dolarů. Filmová studia zkrátka pochopila, že musí s cenou dolů. Otázkou za mnoho milionů dolarů je, na jaké hranici se může cena zastavit. I to, jak se stahováním zamává budoucí rozvoj předplacených online video služeb, který bude postaven na personalizovaném objevování obsahu.

 

Zdroje: www.nme.com, www.paidcontent.org, www.effectix.com, www.allthingsd.com


To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články: