Hlasoví asistenti zažívají boom a marketéři toho hodlají využít

30. 7. 2018 | Kristýna Vozková
Lidé využívají stále více hlasové asistenty a často se jich ptají na to, co by nedávno běžně zadali do vyhledávače. Marketérům se tak otevírá zcela nová pole působnosti. Dostat se "nulté místo" je ovšem dost obtížný úkol...

V Čechách si většina lidí stále nastavuje budík a plánuje schůzky ručně, v USA ale zažívají boom hlasoví asistenti. Siri nebo Alexa se pozvolna stávají běžnou součástí amerických domácností, což prokazuje také únorový průzkum PwC, podle kterého stále větší procento američanů prostřednictvím hlasových asistentů poslouchá hudbu, vyhledává různé informace online, odesílá zprávy nebo dokonce nakupuje.

Frekvenci těchto činností zachycuje následující graf, kdy červené pole znamená, že je respondenti vykonávají denně, a černé pole alespoň jednou měsíčně. Velmi relevantní pro marketéry je jistě údaj, že 32 % respondentů denně hlasově vyhledává něco, co by běžně napsali do search boxu vyhledávače, a 57 % tak činí na měsíční bázi.

Není se čemu divit. Především anglicky mluvícím uživatelům dokáží asistenti zjednodušit a urychlit práci a zpříjemnit každodenní rutinu. Vytvoří za vás seznam na nákup, poradí restauraci nebo kosmetický salon, ale dokáží také ovládat veškerá smart-home zařízení.

S větším zájmem o hlasové asistenty narůstá také zájem o jejich využívání značkami. Společnosti se snaží přijít na co nejvíce efektivní způsob využití tohoto komunikačního kanálu k vlastní propagaci a pro více personalizovanou komunikaci s cílovým publikem.

Jedná se o zcela nový způsob propagace a je zapotřebí nalézt takové řešení, které dokáže zároveň využít potenciálu hlasových asistentů do co nejvyšší možné míry, zároveň však nebude působit příliš agresivně či vtíravě. Spotřebitelé touží po tom si usnadnit práci. Hlasoví asistenti tak dokáží přinést do každodenního života skutečnou hodnotu,” uvedl Doug Robinson, generální ředitel společnosti Fresh Digital Group. Nyní je tak na marketérech a samotných značkách, aby přišli na to, jak být co nejvíce užiteční a stát se tak tím, co uživatel hledá.

Jejich úkol je o to složitější, že se jedná o doposud vcelku neprobádanou oblast. Neexistují žádné vzorce a modely ani reklamní sítě, které by bylo možné využít. Další velkou výzvou je také absence vizuální stránky v podobě běžného vyhledávání. Když provádíte běžné vizuální vyhledávání na pracovním počítači nebo mobilním telefonu, zobrazí se vám různé možné odpovědi na váš dotaz,” uvedl Allen Nance, který zastává v Emarsys pozici CMO. „U hlasového vyhledávání však dostanete takovou odpověď, kterou považuje zařízení – nebo jeho majitel – za správnou.” Je tak zapotřebí velice důkladně optimalizovat obsah a poté dosáhnout jeho organického zobrazování (a v tomto případě spíše vyslovení) v nulté pozici ve vyhledávání (tedy je brán jako přímá odpověď na danou otázku / vyhledávací dotaz, pozn. red.).

Skeptické vůči tomuto způsobu propagace jsou i platformy jako Amazon nebo Google, které mají obavy z toho, aby se kvůli invazivnímu využívání služeb pro účely marketingu neodcizily svým uživatelům. Dopracovat se k prvně vyslovené pozici skrze reklamu v tuto chvíli prostě nejde. S ohledem na boom ve využívání hlasových zařízení se však jejich využití v rámci propagace jeví jako logický krok.  Byť se výzkum zaměřoval na USA, můžeme očekávat, že tento trend bude v dohledné době významnější i v České republice.

Zdroje: emarketer.com

Sdílejte tento článek:
Podobné články:
Tento web používá soubory cookie k poskytování služeb, personalizaci reklam a k analýze návštěvnosti. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.