I účtenka ze supermarketu může být přehledná. Podívejte se na návrh jejího redesignu od grafičky z Netflixu

21. 5. 2019 | Petr Michl
Není čas na změnu podoby účtenek za nákup? V tomto návrhu od odbornice na vizualizaci dat, Susie Lu, se konečně vyznáte.

 

Ten kus papíru z role potištěný nákupními položkami všichni známe, mnoho z nás ho vídá i několikrát denně. Obzvláště po nákupu potravin v supermarketech na něm mohou být desítky položek a vše je značně nepřehledné. Grafička Susie Lu, která jinak pracuje na vizualizaci dat pro Netflix, se rozhodla účtům dát novou a příznivější tvář.

„Měla jsem nutkání přemýšlet nad způsoby, jakými může být vizualizace dat využita k redesignu každodenních zážitků (…) Z variant, které jsem brainstormovala, byl účet tím nápadem, s kterým jsem chtěla začít jako s prvním,“ prozradila Susie Lu pro Fast Company.

Pro někoho zvyklého na práci v aplikacích a webech je podobný formát značně limitující. Susie Lu si proto koupila domů malou termo-tiskárnu, aby si mohla ihned otestovat její omezení. Tím hlavním je skutečně nízké rozlišení a špatný kontrast písma vůči papíru. Přesto přišla s uspořádáním, které je krokem vpřed.

Je rozděleno na 3 hlavní segmenty. V horní části účtenky je bublinový graf reprezentující, jak velké části nákupu představují různé kategorie potravin – například „maso a ryby“, „nápoje“ nebo „sladkosti“.

Pod tím je již seznam jednotlivých položek. I ty jsou ovšem rozděleny dle kategorií. Pod každou položkou je navíc sloupcový graf vyjadřující, jak vysoká byla její cena v porovnání s těmi ostatními v dané kategorii. Například ribeye steak za 13 dolarů zaplní plnou plochu sloupce, kuřecí párky jalapeno jen o něco méně než třetinu. 



Susie Lu k tomu dodala: „Považuji za nejužitečnější rozdělovat mé útraty dle kategorií (…) Zajímalo by mě vidět po více nákupech potravin, jak se mění jednotlivé trendy z týdne na týden."

Dle našeho hodnocení je nejužitečnějšího samotné rozdělení jednotlivých položek dle kategorií a jsme rádi, že v Česku k němu již přistoupil například Kaufland.

Další vylepšení od Susie Lu by ovšem také stála za implementaci, stejně jako některé rady z komentářů pod jejím tweetem s ukázkami, které zde můžete vidět na fotografiích: mezi ně patřil například QR kód k zobrazení elektronické verze účtu nebo možnost načtení kalorických hodnot jednotlivých potravin. I když se ale budeme držet jen tenkého papíru z ruličky, i u něj jsou patrné možnosti značného vylepšení. Vizualizace dat nemusí být jen součástí bankovních aplikací nebo vymakaných prezentací, může pomoci třeba tomu, aby se tolik nevyhazovaly účtenky bez toho, aby se na ně někdo vůbec podíval.

Zdroje: Fast Company, Susie Lu

Štítky dokumentu: Kreativní inspirace

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články: