I zbožňované značky se mohou dostat do problémů

26. 3. 2013 | BeDa
IKEA ztrácí svůj kredit všeobecně oblíbené značky díky koňskému masu, vymazávání žen z katalogů a pošramocené historií. Ale i průhledné elasťáky mohou napáchat spoustu škody.

Kultovní firmy působí na své zákazníky a fanoušky svým jedinečným (nebo alespoň něčím ozvláštněným) sortimentem a přístupem. Lidé je pak bezhlavě milují a následují, kam si firmy přejí. Vytváří se skupiny velmi loajálních zákazníků, kteří se rádi podělí o své zkušenosti a vychvalují firmu do nebes, skoro jako by za to měli zaplaceno. Kulty ale nejsou věčné, stačí pár problémů a lidé si najdou jinou oblíbenou značku

Podívejte se například na prodejce švédského nábytku za rozumné ceny IKEA. Aféra s koňským masem jim podřízla další nohu na už tak nestabilní židličce. Už v roce 2012 IKEA řešila problém s poklesem obliby a loajálnosti, když se zjistilo, že v jejím katalogu určeném pro Saudskou Arábii byly Photoshopem odstraněny ženy. Dalším zářezem bylo odhalení firmy Ernst & Young, že před třiceti lety IKEA spolupracovala s tehdy komunistickým Východním Německem, kde se lidé podíleli na výrobě nábytku v rámci nucených prací.

 



Dalším příkladem je původem kanadská lifestylová společnost Lululemon, která se specializuje na ženy vyznávající jógu a také na "cool maminky". Svůj první obchod otevřela společnost se záměrem, že se bude jednat o centrum zdravého života, kde si lidé budou vyměňovat poznatky o svých cvičebních úspěších a způsobu života. Ale nakonec tam nezvládla nic dalšího kromě prodávání zboží, o které byl nebývalý zájem. V současnosti pořádá i lekce jógy a zaměstnává ambasadorky, které ztělesňují Lululemon životní styl.

Společnost si ale zavařila tím, že na trh uvedla poněkud více průhledné kalhoty na jógu. Navíc se jedná už o čtvrtý prohřešek vůči kvalitě během jednoho roku. Dříve fanatičtí milovníci značky se tak staví proti ní. Trnem v oku jim je i ředitelka společnosti Christine Day, která v roce 2007 vystřídala zakladatele firmy ve vedoucí pozici. Milovnice značky Lululemon viní Christine Day z poklesu kvality nabízeného zboží a ničení hodnot firmy.

 

Tim Cook by asi mohl také vyprávět, jak je těžké nahradit člověka, který se na budování kultu firmy podílel zásadní měrou.

 

Zdroj: www.businessinsider.com

 


To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články: