Infografika: České děti jako čtenáři

10. 3. 2014 | Michl Petr
Jak jsou na tom české děti s četbou? Až 7 dětí z 10 přečte alespoň jednu knihu měsíčně.

Až 70 % dětí přečte alespoň jednu knihu měsíčně, větší tendenci sáhnout po knize mají holky než kluci a s vývojem čtenářství u dítěte mohou pomoci rodiče, a to například pravidelným večerním předčítáním – tyto a další poznatky vycházejí z aktuální studie, kterou pro Národní knihovnu ČR realizovala společnost MEDIARESEARCH. Výzkum se uskutečnil kvantitativní (1519 respondentů) i kvalitativní metodou (39 respondentů) na vzorku dětí ve věku 9-14 let.

Až 7 dětí z 10 přečte alespoň jednu knihu měsíčně, zbylé 3 však nepřečtou žádnou. Většími čtenáři jsou mezi českými dětmi dívky: až 71 % z nich sáhne po knize alespoň jednou týdně, z chlapců jen 54 %.

Proč děti nečtou více? 81 % uvádí, že je to nebaví. Velkou konkurencí knih je internet, 44 % „nečtoucích dětí" prý najdou na internetu vše, co potřebují. Výzkum dále ukázal, že raději než čtení se děti ve volném čase věnují jiným aktivitám: vyhrává u nich sledování televize, dále si rádi hrají doma nebo venku, brouzdají po internetu nebo hrají počítačové hry.

Čtenářství u dětí však lze podpořit: největší vliv na něj má rodina a škola. Rodiče mohou pozitivně ovlivnit vztah dětí ke čtení například pravidelným večerním předčítáním, když jsou děti malé. Stále se však v Česku najde 12 % dětí, kteří rodiče před spaním nikdy nečetli. Pozitivnější vztah ke čtení si dále mohou vytvořit ty děti, jejichž rodiče jsou sami čtenáři. Velice důležitým momentem se také ukazuje být setkání s tou správnou knihou.

Titul nejoblíbenější dětské knihy asi není žádným překvapením. Vede Harry Potter a Relikvie smrti, před Deníkem mladého poseroutky a Stmíváním.

Kompletní infografiku si můžete prohlédnout níže:



Zdroj: MEDIARESEARCH, Národní knihovna ČR

Štítky dokumentu: Marketingový výzkum
Sdílejte tento článek:
Podobné články:
Tento web používá soubory cookie k poskytování služeb, personalizaci reklam a k analýze návštěvnosti. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.