Jak vzniklo nové logo Instagramu

16. 5. 2016 | Petr Michl
9 měsíců práce a téměř 300 verzí — to prý vše předcházelo uvedení nového loga Instagramu. Zjistěte o procesu tvorby více.

Instagram je nejúspěšnější foto aplikací současnosti a až do minulého týdne ji zdobilo jedno a to samé logo od jejího vzniku v roce 2010. Zjistěte, jak došlo k redesignu aplikace i jeho loga a co vše s tím bylo spojené.

Rovnou si přiznejme, že logo Instagramu bylo výjimečné. V záplavě následování módy flat designu vyčnívalo svým 3D zpracováním. Připomínalo fotoaparát polaroid, ozdobou bylo blyštivé sklo objektivu i výrazný optický hledáček. Duhový pruh navrchu pak byl unikátním znakem, který toto logo odlišoval od jakéhokoliv jiného. Logo se stalo nedílnou součástí identity značky.

Změna loga aplikace spojená s jejím novým updatem vyvolala minulý týden vlnu rozporuplných reakcí. Než se ale pustíme do našeho hodnocení toho, jak se změna povedla, přibližme si prvně, jak k ní došlo.

 

Zjednodušení pro novou dobu mobilní

Je zřejmé, že takovýto krok nebyl pro Instagram nic jednoduchého. Úkolem byl pověřen Ian Spalter, zastávající v Instagramu nově pozici head of design. Tento dlouholetý profesionál pracoval v agentuře R/GA a v YouTube. V minulosti se mimo jiné podílel i na designu Nike Plus.
Za touhou po změně stálo mimo snahy „přinést něco nového" i pokus o přiblížení loga tomu, jak lidé vnímají fotografii a focení dnes, v době mobilní. Spalter začal tím, že si nechal zaměstnanci Instagramu nakreslit v tu dobu aktuální logo, a to do maximálně 10 vteřin. Linie, které lidé kreslili, byly ty, co skutečně utkvěly lidem v paměti. Dalo nám to představu o tom, co v ní mají lidé vypálené," vysvětlil Spalter portálu Fast Company. Mezi dané prvky patřil objektiv, oblý tvar ikony a také malý černý hledáček v pravém horním rohu.

Tyto prvky se značně zjednodušily. Oválný tvar dostal ještě jednu bílou linii, bílá kružnice stojí uprostřed na místě objektivu a bílá tečka vystřídala dříve černý hledáček. Původní do béžova a hněda laděné tělo „fotoaparátu" nahradil dominantní duhový gradient, jeho barevné ladění je odkazem na duhový pruh na původním logu.

Toto zásadní zjednodušení neprobíhalo bez porodních bolestí. Dle Spaltera bylo nejtěžší částí projít na skoro 300 variant a verzí. Nejobtížnější bylo po rozhodnutí o změně určit, jak daleko chceme zajít. Velkou částí celého procesu bylo přijít na to, co ponechat a co opustit. Na to, jestli to znamená dostatečný vývoj, nebo jestli budeme do roka přistupovat k další úpravě," vysvětloval Spalter.

Další vývoj se nesl v duchu kvalitativního výzkumu, ověřování toho, zdali lidé v novém logu Instagram vůbec poznají. Nikterak jednoduchou práci pak znamenalo i zaručení škálovatelnosti loga, dopracování jeho mnoha variant pro různé platformy a příležitosti mimo loga aplikace na obrazovce mobilního zařízení.

Změny ale existují i uvnitř aplikace, kde dominantní roli přebírá bílé pozadí. Typicky přitom fotografové preferují spíše snímky na černé barvě, která neruší a nechá vyniknout světelnost fotek a nepřebíjí automaticky ty tmavší. Tento přerod v prostě další aplikaci" je asi to, co je novému logu nejvíce vyčítáno. Mezi rozporuplnými reakcemi v sociálních médiích šly snadno najít i ty vyloženě nenávistné. Na Redditu se pak například objevily posměšné GIFy vysvětlující kreativní proces stojící za novou ikonou po svém.

Designer původního loga Instagramu, Cole Rise, se nicméně do řad kritiků nepřidal. Dost možná kvůli tomu, že za jeho dílem nebylo ani zdaleka tolik dřiny.

Původní logo vzniklo narychlo

Cole Rise byl osloven CEO Instagramu Kevinem Systromem v samých počátcích aplikace. Úplně první grafický symbol Instagramu nebyl vlastně ani pořádným logem, jednalo se o stylizovanou ilustraci fotoaparátu Polaroid OneStep.

Když měl být Instagram po měsíčním zkušebním provozu uveden do App Store, bylo jeho vedení upozorněno na to, že tato podoba ikony nabourává duševní vlastnictví Polaroidu a nemůže být přijata. Rise byl známý Systroma i dalšího spoluzakladatele Mikea Kriegera. Ti věděli, že vytvořil několik ikon aplikací, a chtěli co nejrychleji pomoci. Dokonce navrhovali, že od něj odkoupí jeden z jeho designů vycházející ze starého fotoaparátu Bell & Howell.

Na to Cole Rise nepřistoupil, ale přislíbil, že zkusí vymyslet něco v podobném duchu. Výsledkem byla v řádu hodin vytvořená podoba loga Instagramu, kterou vidíte na obrázku níže ve verzi 1.0. Malý facelift dodávající více vypouklý vzhled a zesvětlení ikony v horní části přišel v září 2011 (verze 2.0).


Autorovi původní ikony se nová podoba líbí

Pokud čekáte, že Cole Rise by měl novou podobu loga Instagramu zkritizovat už jenom, protože znamená úplný odklon od jeho zdobného stylu, musíme vás zklamat. Jsem z nové verze fakt nadšený. Miluji ten minimalismus. Nehledě na barvy pozadí za tím, bílé linie tvaru — skutečné kosti nového symbolu — jsou krásné a myslím, že přetrvají i v delším čase," uvedl Rise na dotaz portálu Mashable a dodal závěrečné dobrozdání:

Je to podobné jako s designem Uberu — lidé byli polekaní, ale teď už je to zcela v pořádku. Změna může být tvrdá a lidé si na ní musí zvyknout, ale myslím si, že lidé budou novou verzi milovat, jakmile si na ni zvyknou na ploše svých mobilních zařízení."

Toto hodnocení se značně podobá reakcím odborné komunity na redesigny vzhledu Facebooku ve stylu „Lidé nesnáší změny a budou chvíli brblat, ale za chvíli si zvyknou a ani si nevzpomenou, jak předchozí verze vypadala". Dá se s tím i souhlasit. Nové logo Instagramu je profesionální prací. Vše zapadá do aktuálního trendu flat designu, uživatelé nemají problém rozeznat, že jde o ikonu hodnou klikání. Pokud je ovšem jednou z nedílných součástí úspěšné image značky její schopnost odlišit se, je tento redesign dle našeho názoru krokem zpět. Stará ikona si totiž užívala výsadního postavení. Dodávala uživatelům pocit, že jsou součástí komunity, která má ve své digitální podstatě i jakýsi cool analogový základ. Oblíbenost loga jde doložit i tím, jak moc byla napodobována v produktovém designu a i u rukodělných výrobků nadšených uživatelů. Až spatříte nové logo Instagramu přetvořené v dort, držák na toaletní papír nebo pletenou tašku přes rameno, dejte nám vědět. Máme bohužel neodbytný pocit, že podobné výjevy už tak časté nebudou.

Zdroje: Fast Company, Mashable, Blog Instagram

Štítky dokumentu: Instagram
Sdílejte tento článek:

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články:
Tento web používá soubory cookie k poskytování služeb, personalizaci reklam a k analýze návštěvnosti. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.