Leica se snaží odstranit z internetu svoji reklamu, která se dostala do hledáčku čínské cenzury

24. 4. 2019 | Aneta Birnerová
Minulý pátek sociální síť Weibo zablokovala obsah zmiňující značku Leica. Reagovala tak na zveřejnění její kampaně, v níž se mihne odkaz na masakr na náměstí Nebeského klidu. Německý výrobce fotografické optiky se strachuje o svou pozici na čínském trhu, a tak se kaje až nemístným způsobem.

Německý výrobce objektivů a fotoaparátů Leica minulý týden zveřejnil kampaň oslavující chrabrost fotografů v terénu prostřednictvím pětiminutového snímku nesoucího název Lov (The Hunt), který rekapituluje významné a zároveň velmi nebezpečné okamžiky dokumentární fotografie. Čínskou cenzuru ovšem pobouřil zmínkou o brutálním vojenském zásahu, který před třiceti lety potlačil prodemokratické protesty. Sociální síť Weibo zablokovala oficiální profil německé společnosti a přidala ji na černou listinu zakázaných slov.

Reklama znázorňuje fotografy jako dobrodružné hrdiny. „Jsme na lovu, pronásledujeme, bojujeme. Riskujeme všechno, komentuje snímek dramatický voiceover, Paradoxně prožijeme všechen svůj čas hledáním něčeho, co z velké části neexistuje, dokud to neobjevíme.

Jedna z dějových linií zobrazuje příběh fotografa Jeffa Widenera, který z okna hotelového pokoje zdokumentoval masakr na náměstí Nebeského klidu, ke kterému došlo 4. června 1989. Legendární fotografie zobrazuje neznámého muže, který během prodemokratických protestů odmítá ustoupit z cesty tankům, dokud jej dva vojáci neodtáhnou stranou.

Samotná fotografie se v posledních vteřinách videa společnosti Leica odráží na čočce neznačkového fotoaparátu.

Weibo znovu nastolí nebeský klid

Místo heroického žurnalismu Čína vidí v hledáčku kampaně kontroverzní obsah, který je třeba zablokovat. Zejména ve světle blížícího se třicátého výročí incidentu, který se (ne)stal se čínská strana nebála radikálně zakročit proti šíření protistátního obsahu.

Hned po zveřejnění kampaně se na čínské sociální síti Weibo objevily pejorativní komentáře čínských občanů na adresu německé společnosti. Podle všeho čínští uživatelé zuří. Žádají, aby Leica opustila čínský trh. Ptají se, jak německá společnost mohla dopustit poškození obchodních vztahů s největším čínským výrobcem smartphonů Huawei, který do svých nejnovějších typů chytrých telefonů vkládá právě objektivy Leica.

Čínou lomcuje povolený hněv. Podle výzkumu BBC se minulý týden na čínské síti Weibo objevilo 42 tisíc hastagů #Leica, ze kterých je aktuálně pouze 10 dostupných. Svoboda projevu skončila po několika dnech kampaně v pátek 19. 4., kdy se sociální síť Weibo rozhodla zablokovat oficiální účet společnosti LEICA i veškerý obsah, který obsahoval jméno společnosti jako klíčové slovo. Jako důvod uvedla porušení pravidel užívání platformy.

LEICA se tak připojila k dalším významným klíčovým slovům, které se objevily v její kampani: perzekuce, demokratické hnutí a jakékoliv zmínky o pekingském incidentu.

Jak Číňanům pomohl miláček Ameriky

Jediná věc, která se 4. června bude v Číně slavit, je 30 let potlačování zmínek o nebeském incidentu. Pokud se například na čínském vyhledávači Baidu uživatel pokusí zadat heslo náměstí Nebeského klidu, nenarazí na nic kontroveznějšího, než jsou obrázky koťátek vyhřívajících se parapetech historických budov v srdci Pekingu.

Červnové přípravy jsou v plném proudu. Cenzura již zakázala i nestranné emotikony hořící svíčky a číselné kombinace připomínající datum incidentu: 64 nebo 1989. (V čínském přepisu datumu se píše měsíc první, pozn. red.). Špatná zpráva pro obchodníky se zbožím za 64 yuanů.

Uživatelská kreativita ale v tomto případě nezná hranic. Například v roce 2014 číňané zahráli politickému režimu na nervy, když pro vzpomínkovou akci využili reference na nové album miláčka Ameriky” Taylor Swift ( tedy T.S., Tiananmen Square, náměstí Nebeského klidu) s názvem 1989.

Leica odvolává, co odvolala, a slibuje, co slíbila

Partnerství se společností Huawei v ohrožení a fakt, že Čína je největším rostoucích trhem německé společnosti, donutilo značku Leica distancovat se od celé kampaně, kterou označila za samostatný počin brazilské reklamní agentury F/Nazca Saatchi & Saatchi. To, že se v packshotu objevuje logo výrobce fotoaparátů, je jen důsledkem neschválené kampaně, kterou si reklamní agentura dovolila vypustit na světlo internetu.

Pro South China Morning Post se mluvčí společnosti LEICA, Emily Anderson vyjádřila jasně a s pokorou: „Leica Camera AG se musí distancovat od obsahu videa a hluboce lituje jakýchkoliv nedorozumění, nebo falešných závěrů, které mohly být utvořeny.

Svá slova společnost podpořila smazáním videa ze všech oficiálních komunikačních kanálů a sociálních sítí. Nicméně nové nahrávky se stále objevují na internetu jako houby po dešti.

Svým vyjádřením Leica obrátila slavný videoklip odvážných fotografů ve hru na jistotu, díky níž může ale naopak ztratit úplně všechny. Všichni víme, že co čínský ban schvátí, to už nenavrátí. Západní uživatel zvyklý na odvážné – i když často trochu bezpohlavní projevy – feminismu, individualismu a demokratických svobod současné reklamy takové chování odmění maximálně fotografií na rozloučenou.

V čele protestního davu stojí samotná reklamní agentura F/Nazca Saatchi & Saatchi, která ve svém pátečním prohlášení rekapituluje svou sedmiletou spolupráci se společností Leica, během které jí pomohla psát historii moderní reklamy a získat Grand Prix na festivalu Cannes v roce 2015. Dále prohlašuje, že by nikdy nezveřejnila kampaň, která by nebyla schválena klientem. I přes křivá obvinění německé společnosti situaci odmítá blíže komentovat s ohledem na vzájemný trvající smluvní vztah.

Nicméně i mezi nečínskými uživateli se najde kritika nejen přístupu společnosti k nastalé situaci ale také samotného obsahu videa. Zarytí fanoušci fotografie totiž dobře vědí, že za legendární fotografií Muže před tankem je zodpovědný konkurenční fotoaparát Nikon FE2 s objektivem Nikkor 400mm 5.6 ED-IF.

Zdroje: petapixel.comthephoblographer.comdigitaltrends.comleicarumors.combbc.com


To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články: