O třetinu více transakcí. Češi se vrhli na zahraniční e-shopy, lákají je nižší ceny a větší výběr zboží

26. 7. 2023 | redakce, TZ
Nižší ceny a větší výběr. To jsou hlavní důvody, proč se Češi stále častěji vydávají za nákupy do zahraničí. Trend už se zdaleka netýká jen kamenných obchodů – letos se výrazně zvýšil i počet běžných zákazníků, kteří objednávají zboží na zahraničních e-shopech. Podle údajů platební služby Skip Pay je počet transakcí u zahraničních obchodníků meziročně dokonce o třetinu vyšší.


Zdroj: Skip Pay

Podle platební služby Skip Pay od ČSOB roste počet transakcí realizovaných u zahraničních obchodníků již několikátý měsíc v řadě. Zatímco na jaře byl jejich podíl na celkovém počtu transakcí už 15 %, na začátku léta toto číslo vystoupalo na 18 %. V meziročním srovnání se navíc jedná skoro o třetinový nárůst.

Růst však nepokrývají platby realizované na zahraničních cestách nebo dovolených. Roste především podíl větších nákupů u zahraničního obchodníka – tedy v kamenném obchodě a nově také e-shopu. Do čísel se tak promítá sílící trend: Češi jdou stále častěji za lepší cenou za hranice, a to i na internetu.

„Chuť Čechů nakupovat v zahraničí je tu pochopitelně dlouhodobá. Jenže nyní se tento trend přesouvá i na internet. Nakupovat na zahraničních e-shopech nebo tržištích se navíc už neodváží jen ti nejzkušenější uživatelé. Stále častěji se setkáváme i se zcela běžnými domácnostmi, které nemají problém objednávat na cizojazyčných obchodech zboží za desítky tisíc korun. Za úsporu jim to stojí,“ všímá si Tomáš Krásný, šéf marketingu Skip Pay.

Co Čechům brání nakupovat v zahraničí? Hlavně jazyková bariéra a strach o reklamaci

Motivace, proč Češi stále častěji více volí nákupy v zahraničí, je tedy zjevná – jsou často schopné nabídnout srovnatelné zboží za výrazně nižší cenu, a to i při započtení nákladů na dopravu. Na druhém místě je pak větší výběr zboží, který zejména zahraniční tržiště nabízí. S rostoucím počtem e-shopů, které jsou schopné zboží levně přivézt i do Česka, a s možností využívat odloženou platbu, navíc padá i jedna z nejzásadnějších bariér – strach z toho, že e-shop zboží nedoručí anebo doručí jiné a zákazník přijde o svoje peníze.

Pro řadu obchodníků – zejména těch z Polska nebo Německa – se navíc stává český zákazník vítanou cílovou skupinou, takže roste i počet e-shopů, které se naučily mluvit česky. Ve větším měřítku se pak na českého zákazníka zaměřují zahraniční tržiště, která vstupují na český trh a rovněž své weby lokalizovala na Česko.  

A které věci naopak od nákupů na zahraničních e-shopech odrazují? Na prvním místě je obava, že se zákazník stane obětí podvodu – rozpoznat falešný zahraniční obchod je podle oslovených Čechů pocitově složité. Na druhém místě je přetrvávající jazyková bariéra – a to i v případě, kdy má e-shop své stránky v angličtině. Na třetím místě se pak objevují obavy spojené s vracením nevhodně vybraného zboží a strach z obtíží s uplatněním případné reklamace.

Odložená platba pomáhá stírat hranice

Podle Tomáše Krásného se však ukazuje, že naprostá většina obav je zbytečná – zejména díky rozvoji moderních platebních metod, jako je například odložená platba. Ta totiž umožňuje zaplatit obchodníkovi za zboží až ve chvíli, kdy v pořádku dorazí, zákazník si ho vyzkouší a je s ním spokojený.

„Nárůst zahraničních plateb jasně ukazuje, že si Češi zvykli tuto výhodu využívat i při nákupech u zahraničních obchodníků. Do jisté míry se dá říci, že je to právě odložená platba, která pomáhá stírat hranice v globální e-commerce. A to je pro Čechy rozhodně plus – s naprosto minimálním rizikem totiž mohou dosáhnout na zboží a ceny, které byly doposud určeny jen zahraničním zákazníkům,“ zakončuje Tomáš Krásný.


To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články: