Před pikolou, za pikolou... v IKEA se nesmí hrát

22. 10. 2019 | Kristýna Vozková
V IKEA se nejen dobře nakupuje, ale také schovává. Naposledy se o to pokusily 3 tisíce lidí ve Skotsku. Obdobné hromadné pozvánky ke hrám na schovávanou v jejích pobočkách ale představují pro společnost velký problém z hlediska bezpečnosti.

Zdroj: Facebook Elise De Rijck

Vypadá to, že IKEA nyní proklíná den, kdy umožnila belgické blogerce a spisovatelce Elise De Rijck uspořádat v prostorách své pobočky ve městě Wilrijk obří hru na schovávanou. Od té doby se to totiž na Facebooku jen hemží skupinami lidí, kteří by se v obchodním domě raději schovávali než v něm nakupovali. A pro společnost představuje tento trend velké bezpečnostní riziko. 

A ruku na srdce. Kdo z vás se v IKEA nikdy nezavřel do skříně a nevybafnul potom na svojí druhou polovičku? Vsadíme se, že vás to minimálně napadlo. Stejně jako lehnout si do vystavené postele a přikrýt se peřinou, skočit do regálu s polštáři nebo si dát v hale závody v jízdě na kolečkových židlích. Obří obchodní domy plné nábytku a doplňků k podobné zábavě přímo vybízejí. Přinejmenším ty návštěvníky, pro které je samotný několikahodinový nákup v nich utrpením. Ale zatímco znuděný jednotlivec schovávající se za pohovkou není pro společnost problém, organizované akce pro tisíce lidí jsou v přímém rozporu s bezpečnostními pravidly řetězce. 

K poslední z nich došlo jen nedávno ve Skotsku. Události, která čítala více než 3 tisíce zájemců, si na Facebooku všimli zaměstnanci pobočky v Glasgow a informovali o ní státní orgány. Policie tak přijela zhruba tři tisíce schovávačů rozpustit dříve, než si začali hledat úkryty mezi nábytkem.  

Tento trend nastolila v roce 2014 belgická blogerka a spisovatelka Elise De Rijck, pro kterou byla hra na schovávanou jednou z položek na seznamu přání toho, co stihnout do 30 let. Při příležitosti oslavy svých 30. narozenin tak vytvořila pro své přátele na Facebooku událost, která je vyzývala ke hře na prodejně ve Wilrijk. Během velmi krátké doby se k ní však přihlásily tisíce dalších zájemců. Belgická IKEA se tehdy rozhodla událost podpořit a na zvolené datum dokonce zajistila další personál a ostrahu objektu. Podle fotografií na jejím facebookovém účtu se akce skutečně vydařila. Vzniklo také krátké video zobrazující zákulisí celé akce, které naleznete níže v textu. 

Společnost počítala s tím, že se jedná o jednorázovou záležitost. Jak uvedla tisková mluvčí IKEA Belgie v rozhovoru pro ABC News v roce 2014: Chtěli jsme, aby se jí splnil sen - a spolu s ní i sen tisíců dalších - ale byla to pro nás exkluzivní jednorázová věc."  Brzy poté se však Facebookem začaly šířit pozvánky na podobné akce v obchodních domech především v Nizozemsku. Na začátku roku 2015 se na Facebooku přihlásilo 32 tisíc lidí ke hře na pobočce v Ekhovenu, v následujících letech 19 tisíc lidí ke hře v Amsterdamu a 12 tisíc se chtělo schovávat na pobočce v Utrechtu.  

IKEA tyto skupiny požádala, aby akce zrušily, a upozornila je na bezpečnostní rizika. Kromě vcelku neškodných sekcí drobného nábytku a doplňků se v obchodním domě vyskytují oddělení s masivními kusy nábytku nebo sklady s vysokozvižnými vozíky. Především zde by se účastníci akce mohli snadno zranit a společnost se takovému incidentu snaží předejít, co je v jejích silách. Dosud však není jasné, kolik takových akcí se v obchodních domech opravdu uskutečnilo. Na YouTube navíc existuje celá řada videí zachycujících obdobné hry na schovávanou po celém světě. 

Zdá se, že ačkoliv si IKEA zakládá na své pokrokovosti a neustále přichází s novinkami a vylepšeními z oblasti udržitelnosti i zákaznického servisu, hraní na schovku v prostorách obchodních domů asi její taktikou pro zlepšení uživatelské zkušenosti nebude. I když kdo ví. Pokud by měl někdo přijít na to, jak tento trend využít ve svůj prospěch, je to právě tato společnost.

Zdroj: Facebook Elise De Rijck

Zdroj: Facebook Elise De Rijck

Zdroj: Facebook Elise De Rijck

Zdroj: Facebook Elise De Rijck

Zdroj: Facebook Elise De Rijck

Zdroje: fastcompany.com, abcnews.go.com

 

Kam dál?

Jak přestát Noční hlídku na Zdi i v těch největších mrazech? IKEA vytvořila manuál, jak udělat z koberce SKOLD oděv schopný čelit těm nejtvrdším podmínkám (a možná i Bílým chodcům).

 

Štítky dokumentu: Formy PR Online PR
Sdílejte tento článek:

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články:
Tento web používá soubory cookie k poskytování služeb, personalizaci reklam a k analýze návštěvnosti. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.