Primární úpis akcií Facebooku již na konci května

17. 1. 2012 | Petr Michl
Nakoupit akcie Facebooku si prý budete moci již na jaře. Vyplatí se to?

Již nějakou dobu se ví, že se tak tento rok stane. Dosud si ale nikdo netroufal odhadovat termín. Více zdrojů však nyní uvádí, že Facebook přistoupí k primárnímu úpisu akcií (dále IPO) ve třetím týdnu v květnu. Jistá forma potvrzení by mohla přijít poměrně záhy. Obvykle tři až čtyři měsíce před samotnou akcí je totiž nutné dodat potřebné dokumenty Komisi pro cenné papíry, aby měla dost času na jejich průzkum. Neznamená to však, že by Facebook nemohl IPO odsunout.

 

Facebook prý hodlá díky IPO získat kapitál ve výši 10 miliard dolarů. Mnoho analytiků ovšem varuje, že vstup největšího hráče na poli sociálních sítí na burzu může být jen jedním z posledních dofouknutí druhé internetové bubliny. V minulém roce k IPO přistoupily třeba společnosti Groupon, Zynga a LinkedIn. Akcie prvních dvou jmenovaných se nyní obchodují za zhruba třetinovou cenu oproti té úvodní. LinkedIn je na tom sice lépe, ale jeho akcie také zažily jízdu na horské dráze. Začaly na 45 dolarech za kus a záhy se cena vyšplhala na 122 dolarů, dnes se pohybuje okolo 70 dolarů.    

Pokud budeme na chvíli obhájcem Facebooku, musíme konstatovat, že se nachází oproti jmenovaným společnostem ve zcela jiné situaci. Dle odhadů Daily Finance dosáhl za rok 2011 obratu 3,33 miliardy dolarů a čistého zisku úctyhodných 952 milionů dolarů (téměř 62x více než LinkedIn v roce 2010). S nulovými dluhy a finančními rezervami zhruba 3,5 miliardy dolarů vlastně ani žádný úpis akcií k navýšení kapitálu nepotřebuje. Vzhledem k předpovědím dalšího růstu počtu uživatelů se navíc dá předpokládat, že minimálně v blízké budoucnosti se tato vyloženě pozitivní čísla nezhorší.  

Příkré odmítnutí případného nákupu akcií Facebooku od investičního veterána Warrena Buffetta tak možná přeci jenom není na místě. Přesto není radno dávat Facebooku peníze tak impulzivně jako naše osobní informace. Nedávná historie úpisů digitálních firem potvrzuje, že během prvních hodin a dnů po IPO způsobí ohromná poptávka často neadekvátní růst ceny akcií.  

Zdroje: www.allthingsd.com, www.forbes.com, www.neowin.net

Štítky dokumentu: Facebook Google LinkedIn

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články: