Proč Facebook čím dál více připomíná Twitter?

26. 8. 2013 | Petr Michl
Kam směřuje Facebook jeho "twitterizace"? Nechce být jen místem, kde se můžou lidé zabavit po celý den. Chce být místem, kde se děje úplně všechno.

Změny na Facebooku v posledních měsících ukazují, že funkcionality přímo spjaté s konkrétním sociálním médiem nemusí nosit jeho cejch navždy. Když nejsou opatřeny patentem, může je uzmout i váš přímý konkurent. V tomto případě byla vzata jistá výjimečnost Twitteru. Zavedení hashtagů, testovaná funkce Hapenning Now (de facto kopie Trending Topics z Twitteru) a nyní možnosti embedovat facebookové příspěvky i na jiných webech mu sebralo část jeho identity a především umožnilo modrobílému sociálnímu médiu, aby začal být brán v potaz v nové sféře.

Pokud dosud něco pomáhalo prestiži Twitteru, pak je to fakt, že byl vnímán jako zdroj aktuálních informací pro média a platforma pro občanskou žurnalistiku. Minulý čas v předchozí větě nemyslíme doslova. Neznamená to, že Facebook automaticky převzal jeho roli. Má k tomu ale velice slušné předpoklady. Není omezen 140 znaky a jeho příspěvky jsou vizuálně atraktivnější. Umožňuje proto jednoduše podat více informací najednou a nemusí kvůli tomu odkazovat někam jinam. S hashtagy pak nabízí stejnou dohledatelnosti příspěvků jako Twitter. Facebook již nutně jen „pěnou dní" plnou příspěvků, které se objeví a pak nenávratně zmizí v propadlišti newsfeedu.

Prvním krokem v rámci „Twitterizace" bylo umožnění sledování příspěvků osob, které nejsou našimi přáteli, v roce 2011. Facebook byl primárně pojat jako platforma pro sdílení osobního obsahu a zprostředkování kontaktu s přáteli. Od té doby převzal pro velkou část svých uživatelů i roli RSS čtečky pro směřování k obsahu sledovaných médií i oblíbených značek, přičemž pro některé z nich se pro změnu stal kanálem pro péči o zákazníky. Pro uživatele umožňující „Přihlášení k odběru" je pak FB platformou pro šíření svých názorů.

Změny z posledních měsíců nejsou primárně v rozporu s prvotním posláním sociálního média: spojovat lidi. Ty propojují jistě fotky novorozeňat a záběry z dovolených, ale větší masu osloví sdílení názoru na témata, která jsou právě aktuální – ať už se jedná o zprávu šířenou masmédii nebo o poslední díl očekávaného televizního seriálu. Facebook těmito změnami vystupuje z osobní zóny. Nechce být jen místem, kde se můžou lidé zabavit po celý den. Chce být místem, kde se děje (a zpětně najde) úplně všechno.

Štítky dokumentu: Facebook Twitter
Sdílejte tento článek:

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články:
Tento web používá soubory cookie k poskytování služeb, personalizaci reklam a k analýze návštěvnosti. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.