Prodává Facebook vaše fanoušky konkurenci?

26. 11. 2012 | Beda, PeMi
Na Facebooku se platí daň za úspěch - čím víc o vás vaši fanoušci mluví, tím lépe půjdou zacílit konkurencí.

Reklamy na Facebooku mají řadu specifik. Můžete si vybrat, jak okatě má vaše sdělení být považováno za reklamu - tedy jestli umístit sdělení do formátu displej reklamy napravo od news feedu, nebo ho vnořit přímo do něj. Velký zájem věnuje Facebook i přesnému cílení. Protože lepší zacílení reklamy může vést k její vyšší ceně.

 

Cílení na Facebooku je možné na základě velké řady kritérií. Můžete nastavit místo, pohlaví, věk, záliby a zájmy, vztah, pracoviště nebo vzdělání cílového okruhu uživatelů. Pokud jste správcem stránky, události nebo aplikace na Facebooku, můžete svou reklamu zacílit také na lidi, kteří jsou k vám připojeni. Nebo právě ty ze svého reklamního snažení vynechat.

Tohle jsou jen základní kritéria, která se dají ještě dále specifikovat. Například v cílení podle zájmů se mohou firmy pouštět do konkurenčních bojů a snažit si přetahovat zákazníky, protože specifikace zájmů je rozčleněna až na úroveň firem. Chcete cílit na milovníky Pepsi? Můžete. A když jste zrovna Coca-Cola, můžete se pokusit třeba udělat svoji reklamu tak, aby se vám podařilo Pepsi nějaké zákazníky odlákat.

 

CEO společnosti Wordstream, Larry Kim, se proto na Facebook zlobí. Podle něj se totiž děje to, že Facebook vlastně nabízí pečlivě nastřádané fanoušky jedné firmy jiným společnostem. Facebook se tomuto nařčení brání. Marketéři si prý nemohou koupit seznam fanoušků svého konkurenta a zaměřit svou reklamu na ně, mají přístup pouze k těm, kteří uvedli značku mezi své Zájmy.
Zájmy nicméně Facebook definuje po průzkumu celé řady dat z Timeline, tedy i ze stránek, které se uživatelům líbí. Aktivní fanoušci komunikace konkrétní značky na její FB stránce se tak dle této definice mohou do hledáčku dostat také.

 

Dle vyjádření Facebooku pro BusinessInsider ale zdaleka nemusí zahrnovat všechny fanoušky konkrétní FB stránky. Potvrzují to i naše testy, obzvláště obtížné je cílení na fandy menších stránek. Přesto tu lze mluvit o placení daně za úspěch budování FB komunity - čím víc o vás vaši fanoušci mluví, tím lépe půjdou zacílit konkurencí. Podobný princip lze využít i při cílení reklam na Googlu, klíčové slovo pro zobrazení vaší reklamy můžete spojit s konkurenční značkou či jeho výrobkem. Dle Kima to ale značkám neškodí tolik, protože Google využívají z velké části spotřebitelé, kteří vědí, co chtějí, jen hledají, kde to sehnat. Na Facebooku, jenž je místem budování povědomí o značce a vztahu k ní, je toto vykrádání těžce piplaných komunit závažnější. Jaký je váš názor?


Zdroje: www. businessinsider.com, www.facebook.com/ads


To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články: