Prohlédněte si loga olympiád. Které je to nejpovedenější?

Právě skončená olympiáda v Tokiu byla opět událostí, na kterou upíral svou pozornost celý svět. A řekněme si upřímně, že to bylo po roce a půl pandemické situace zajímavější než sledovat „souboje států“ ve vývoji počtu nakažených a hospitalizovaných covidem-19. Ač toto onemocnění olympiádu zásadně ovlivnilo nejen ročním odkladem, ale i tím, že na většině disciplín nebyli přítomni diváci z řad veřejnosti, stejně byly tyto Hry pro mnoho lidí jakýmsi symbolem návratu do normálnosti. Olympijské hry obecně jsou plné symbolů a jedním z těch nejviditelnějších je i jejich logo, které patří mezi ta celosvětově nejznámější.
Olympijské logo v podobě 5 propletených kruhů navrhl v roce 1912 — tedy 16 let po konání první olympiády moderní historie — duchovní otec tohoto sportovního klání, baron Pierre de Coubertin. Často se říká o tom, že 5 kruhů symbolizuje 5 kontinentů. Jiné zdroje uvádí, že tato interpretace přišla až desítky let po vzniku loga a Coubertin se spíše nechal inspirovat logem jednoho z tehdejších ragbyových klubů. Sporu ale není o barevnosti kruhů. Šest barev (počítáme i s bílým pozadím) zahrnuje barvy vlajek všech zemí, které se v roce 1912 olympiády účastnily. „Zahrnuje modrou a žlutou barvu Švédska, modrou a bílou barvu Řecka, tříbarevné vlajky Francie, Anglie, Spojených států, Německa, Belgie, Itálie a Maďarska, žlutou a červenou barvu Španělska, stejně jako inovované vlajky Brazílie a Austrálie a vlajky starověkého Japonska a moderní Číny. Jedná se skutečně o mezinárodní znak,“ uváděl tehdy barevné schéma Pierre de Coubertin.
Olympijské logo a vlajka jsou stálicemi, každá olympiáda má ale poté vlastní logo, které většinou 5 do sebe propletených kruhů zahrnuje. Které je z nich to nejlepší? Pro rozřešení této značně subjektivní kategorie jsme požádali o pomoc dvě výrazné postavy grafického designu, Radka Siduna, a mezinárodní rozměr pak dodávají postřehy Matěje Vojtuše, nepřehlédnutelnou osobnost slovenské scény.
Než přejdeme k jejich hodnocení, pojďme si prohlédnout jednotlivá loga olympiád od roku 1924 pěkně chronologicky.
Paříž – letní olympiáda 1924
Lake Placid – zimní olympiáda 1932
Los Angeles – letní olympiáda 1932
Garmisch-Partenkirchen – zimní olympiáda 1936
Berlín – letní olympiáda 1936
Svatý Mořic – zimní olympiáda 1948
Londýn – letní olympiáda 1948
Oslo – zimní olympiáda 1952
Helsinki – letní olympiáda 1952
Cortina d’Ampezzo – zimní olympiáda 1956
Melbourne a Stockholm – letní olympiáda 1956
Squaw Valley, Kalifornie – zimní olympiáda 1960
Řím – letní olympiáda 1960
Innsbruck – zimní olympiáda 1964
Tokio – letní olympiáda 1964
Grenoble – zimní olympiáda 1968
Mexiko – letní olympiáda 1968
Sapporo – zimní olympiáda 1972
Mnichov – letní olympiáda 1972
Innsbruck – zimní olympiáda 1976
Montreal – letní olympiáda 1976
Lake Placid – zimní olympiáda 1980
1980 Moskva – letní olympiáda 1980
Sarajevo – zimní olympiáda 1984
Los Angeles – letní olympiáda 1984
Calgary – zimní olympiáda 1988
Soul – letní olympiáda 1988
Albertville – zimní olympiáda 1992
Barcelona – letní olympiáda 1992
Lillehammer – zimní olympiáda 1994
Atlanta – letní olympiáda 1996
Nagano – zimní olympiáda 1998
Sydney – letní olympiáda 2000
Salt Lake City – zimní olympiáda 2002
Atény – letní olympiáda 2004
Turín – zimní olympiáda 2006
Peking – letní olympiáda 2008
Vancouver – zimní olympiáda 2010
Londýn – letní olympiáda 2012
Soči – zimní olympiáda 2014
Rio – letní olympiáda 2016
Pchjongčchang – zimní olympiáda 2018
Tokio – letní olympiáda 2021

Peking – zimní olympiáda 2022

TOP 3Které z log olympiád má nejvyšší kvalitu? Oslovili jsme odborníky, aby zvolili nejlepší trojici z jejich pohledu. Níže následuje představení odborníků a poté jejich výběr.
Matěj VojtušSlovenský grafický designer Matěj Vojtuš je absolventem oboru Tvorba písma a typografie na Vysoké škole uměleckoprůmyslové v Praze, kde byl mimo jiné žákem níže uvedeného Radka Siduna. Právě jeho nápaditá hra s písmem se odráží na plakátech, obálkách knih a časopisů, stejně jako třeba na grafice hudebních CD. Jeho práci jste mohli vidět na například na brněnském bienále, kde vystavoval časopis X, na etiketě láhve piva Simulant, a za vizuál pro bratislavský festival BRAK vyhrál v roce 2018 Národní cenu za design. Loni pak stál za vizuálem Czech Design Weeku. Jeho práci najdete na MatejVojtus.com, nebo na jeho Instagramu.
Mnichov 1972 |












































