Prý #spolutozvladneme. Opravdu?

22. 4. 2020 | Jiří Procházka
Už přes měsíc sedí většina Čechů zavřených v domácí karanténě. Podle zpráv z Facebooku, Instagramu, YouTube, Twitteru a dalších sociálních sítí se výrazně zvýšila jejich užívanost. Ano i v Česku. Pátrali jsme po tom, o čem si Češi v době koronaviru nejvíce píší, co si sdílejí, co je zajímá. Jaký to má vliv na značky, a jak se to dá využít.

Z našeho zkoumání vzešlo jedno zajímavé zjištění. Rozmohl se nám tady takový nešvar. Češi velice často používají různé hashtagy. Zejména pak jeden: #spolutozvladneme.

Hashtag #spolutozvladneme se na českých sociálních sítích běžně používá již několik let. Až do poloviny března 2020 se ovšem nejednalo o nijak frekventovaný hashtag. Jak by ho pojmenovali marketingoví analytici: byl to po většinu času mrtvý hezký český hashtag. Používal se spíše okrajově. Při různých sportovních příležitostech k povzbuzení týmu či komunity, při lokálních hubnoucích výzvách nebo při různých sociálních kauzách. Na Facebooku a Instagramu působili v podobném rozsahu.

Největší boom okolo hashtagu #spolutozvladneme začal 16. března Facebooku. Nezvykle se tento hashtag chytl hned po Facebooku i na Twitteru, kde se náramně hodil pro komunikaci okolo koronaviru všem novinářům, politikům či influencerům. Velice často ho používá například ministr vnitra Jan Hamáček a platilo to i v době jeho nejslavnějších chvil s červeným svetrem. 

Na hashtagové vlně se svezly i některé značky jako České dráhyČeská poštaBenzinaPenny Market Česká republikaShell Česká RepublikaTefal. Jako první značka, která na „surfařském lineupu“ skvěle zareagovala na zvedající se vlnu populárního hashtagu, byla dm drogerie markt Česká republika.

 

 

 

Velkou příležitost vyjádřit celospolečenskou sounáležitost přinesl 25. března značkám Zdeněk Svěrák se svým několikaminutovým pořadem na České televizi, který byl de facto národním hapenningem za zpěvu písně Není nutno.  Mezi těmi, které přispěchaly se svou verzí, patřily například České dráhy. Pochopitelně nevynechaly ani hashtag #spolutozvladneme.

Zobrazit příspěvek na Instagramu

Co Čech, to muzikant! Připojili jsme se tak k výzvě #neninutno Pojďme tedy zpěvem poděkovat a vyjádřit podporu všem lidem v první linii boje s pandemií! Velký dík patří nejen všem lékařům, sestřičkám, lékárníkům, policistům, hasičům a mnoha dalším povoláním, ale samozřejmě také všem našim zaměstnancům. Ti se i v těchto chvílích starají o to, aby se chod této země nezastavil. Vážíme si práce všech průvodčích, pokladních, strojvedoucích, uklízečů, operátorů, techniků i mnoha dalších profesí. Bez vás by to nešlo! Ať jste aktuálně v terénu, nebo zrovna doma. Mockrát děkujeme! #spolutozvladneme #jedemedal #nasihrdinove #ceskedrahy

Příspěvek sdílený České dráhy (@ceskedrahy),

Se Zdeňkem Svěrákem si zazpívali i zaměstnanci České pošty v depu v Horních Počernicích. 

 

Mimo celonárodních zpívánek přišly některé značky i s praktickými radami. Tefal například s tím, jak správně sterilizovat roušku. 

 

 

Největší vrchol zažívala komunikace okolo hashtagu #spolutozvladneme 23.března, kdy iDnes zveřejnila článek o Zdeňku Pohlreichovi a o Janu Punčocháři a jejich rozvozu jídla záchranářům. Od té doby se na sociálních sítích tento hashtag stále hojně využívá, ale jeho tempo klesá.


Díky social listening platformě 
SentiOne můžete na obrázku níže vidět, s jakými dalšími nejpoužívanějšími hashtagy se téma #spolutozvladneme komunikuje.

 SentiOne analýza Spolu to zvládneme

Je zajímavé sledovat, jak „běžní“ Češi, kteří nijak zvlášť pro komunikaci hashtagy nepoužívají, se v „dobách těžkých“ zapojí a snaží se přidávat svůj názor. Komunikaci s hashtagem #spolutozvladneme usilovně sledují a komentují. Nebude odvážné tvrdit, že se z hesla #spolutozvladneme stal podobný symbol jako „Kdo neskáče není Čech.  

A k tomu bonus v podobě české diakritiky

My Češi jsme však národ kreativní, a jak to tak bývá, občas nám z té kreativy vznikne „český guláš“. Chcete-li kočkopes. I v našem případě společného zvládání se zrodilo mnoho dalších hashtagů, které mají sice podobný význam, ale pro sociální sítě to znamená úplně jinou komunikaci.

Čeští marketingoví specialisté si odjakživa přejí, aby se Češi už jednou pro vždy naučili používat hashtagy bez diakritiky. Ze zkušenosti totiž vědí, že pokud se začne používat diakritika, tak dohledatelnost příspěvků s rádoby původním hashtagem trpí. Jednou to lidé napíšou s háčky a čárkami, jiní se do toho nepustí, protože si nejsou jistí správnou formou. Ve výsledku pak hashtag s diakritikou postupně odumře.

Můžeme si to ukázat na číslech za poslední 3 měsíce:

    • Hashtag #spolutozvladneme bez diakritiky používalo 90,5 % uživatelů.

    • Hashtag #spolutozvládneme s diakritikou používalo pouze 1,5 % uživatelů.

    • Hashtag #spolecnetozvladneme = stejný význam, ale úplně jiný hashtag používalo pouze 8 % uživatelů.

Procenta jsou přitom počítána s celkového počtu příspěvků, které se na sociálních sítích vyjadřovali k dění okolo koronaviru v českém jazyce a v kořenu slova - hlavního hashtagu bylo “spol”

Štítky dokumentu: Content Marketing
Sdílejte tento článek:
Podobné články: