QR kód na hrob jako nová příležitost k podníkání

16. 3. 2015 | Dan Škvařil, Petr Michl
Popularita QR kódů sice klesá, že by ale patřily rovnou na hřbitov? Tvůrci projektu ŽivotPoŽivotě.cz v to věří a postavili na tom svůj byznys model.

Minulý týden došlo v České republice k odhalení prvního digitální náhrobku. Zhotovení kamenné desky s QR kódem napojené na životopisný profil zesnulého nabízí společnost se jménem Život po životě. Podle představitelů firmy si tak lidé budou během procházky po hřbitově moci detailněji zavzpomínat na své předky a různé slavné osobnosti. Pionýrem digitalizace se mezi nebožtíky stal Karel Havlíček Borovský, jehož digitální hrob byl odhalen 11. března na Olšanském hřbitově.

Služba je postavena na jednoduchém modelu. Na webových stránkách ŽivotPoŽivotě.cz můžete vytvořit virtuální profil. A to jak pro sebe tak pro zemřelého. K tomuto profilu bude vygenerován QR kód, který vám společnost vyhotoví v důstojné podobě ze žuly. Kamennou destičku uložíte na náhrobek a kolemjdoucí si pak přes čtečku QR kódů prohlédnou životopisný profil ve svých mobilních telefonech. Amen.

   Ilustrace procesu získání digitálního náhrobku. Zdroj: ŽivotPoŽivotě.cz

Autoři projektu se vám snaží celý proces co nejvíce zjednodušit, a samotný profil si můžete dokonce nechat vytvořit přímo ze své facebookové stránky. Profil zdarma nabízí prostor pro omezené textové pole, jednu fotografii a video. Za delší text a více obrázků si však už budete muset připlatit.

Kolik stojí nájem digitálního hrobu?

Služba ve skutečnosti nezahrnuje víc než balíček skládající se z webhostingu jednoduchého profilu osoby, vygenerování QR kódu a vytvoření destičky. Za samotnou destičku s kódem zaplatíte 1000 Kč a hosting stránky vyjde přibližně na 50 Kč na rok. Pokud se rozhodnete pro nejdražší verzi, biografie by měla na stránkách zůstat až navěky. Vzhledem k jednoduchosti procesu, se dá však předpokládat, že se najdou i lidé, kteří budou schopni pro své zesnulé vytvořit digitální náhrobek sami, lépe a levněji.

       Printscreen cen jednotlivých profilů. Zdroj: ŽivotPoŽivotě.cz


Design a možnosti stránky nejsou navíc nijak výrazné
. Stěží to zachrání možnost nahrát si vlastní fotografii do pozadí, kterou dostanete při zakoupení prémiového profilu. Například stránka o Karlu Havlíčku Borovském, který je přitom mediálním maskotem společnosti, nenabízí víc než portrét, jednolitý text a fotografii spisovatelova hrobu.

Společně s Havlíčkovým hrobem doznalo obohacení o žulovou destičku s kódem dalších 17 hrobů. Nejedná se však o první nadšené zákazníky (tedy jejich příbuzné), ale o adoptované hroby významných osobností na Olšanských hřbitovech, mezi které patří také ten Havlíčkův. Správci hřbitova rozšíření digitálních náhrobků podporují. Vnímají je jako důstojné zpřístupnění informací všem zájemcům. Toulka po hřbitově se tak může stát příjemnou procházkou po minulosti. A to nejen pro studenty historie.

Digitální hrobníci v zahraniční

První odkaz na virtuální životopis se objevil na jednom švédském hřbitově už v roce 1999. S připevněním pixelové mozaiky na hrob pak přišli v roce 2008 jako první Japonci. Ti už před dvaceti lety QR kód vynalezli. Zprvu tam sloužil jen pro účely automobilového průmyslu, později došlo k jeho značnému rozšíření. Umístění pixelové mozaiky na hroby tak bylo jen logickým důsledkem této expanze.

V Evropě se služba digitálních náhrobků začala rozrůstat od roku 2012. Ve Velké Británii si ovšem stejně velkou žulovou destičku pořídíte za 150 Liber. I přes vysokou cenu to vypadá, že se byznysu daří a podobných webových stránek nalezneme v Evropě nebo USA několik, včetně našich západních sousedů.

Největší konkurencí je paradoxně Facebook

Svůj profil si můžete založit kdykoliv. „Proč se nevěnovat ještě za života tomu, co bude po něm? Proč nedat vědět našim dětem, co je pro nás v životě důležité, co nás tady baví a co nám život dává. Jednou by se mohly chtít zeptat. Ale budeme moci odpovědět?“ ptal se duchovní otec projektu Tomáš Studeník v tiskové zprávě, která ho představovala. Printscreen z jeho profilu naznačuje, jak to myslí. To nás ovšem přináší k jedné z největších překážek pro prosazení myšlenky virtuálního hřbitova.

   Digitální pomník zakladatele stránek jako příklad profilu, který lze pořídit už za života. Zdroj: ŽivotPoŽivotě.cz

Lidé jen mírně zběhlí v IT dokážou i bez programátorských zkušeností vytvořit pravděpodobně vzhlednější stránku z WordPress šablony věnovanou vzpomínce na jednoho konkrétního člověka a vygenerovat si k ní QR kód. Leckdo dokáže zadat výrobu štítku. I přes pravděpodobně dražší hosting ve srovnání s ročním poplatkem na ŽivotPoŽivotě.cz přináší vlastní řešení větší kontrolu nad tím, že tato virtuální vzpomínka nebude do několika let nefunkční, pokud se ŽivotPoŽivotě.cz neuchytí. To vše ale zmíněnou překážkou není. Vždy bude existovat výrazně větší množství lidí, kteří chtějí jednoduché řešení a jsou si za něj ochotní zaplatit.

Ochota platit je ale vždy vztažená k porovnání dalších dostupných alternativ. Zdaleka nejpoužívanější platformou, na níž lidé v Česku zanechávají virtuální otisk svého reálného života, je Facebook. Ten nedávno zavedl možnost určit správce svého profilu po vlastní smrti. Vzhledem k tomu, že na Facebooku už většina internetových uživatelů je a stejně tam jsou i připomínky jejich života, je případné odkazování na vzpomínkový facebookový profil tím nejjednodušším řešením. Navíc je zdarma - maximálně za cenu destičky s bit.ly adresou nebo QR kódem. Neříkáme tím, že  úspěch ŽivotPoŽivotě.cz je předem vyloučený. Není to ovšem tak, že by vstupoval na trh bez konkurence. Ať se to tak na první pohled nezdá, bojuje ve výsledku s technologickým kolosem, kterému se téměř v žádném aspektu nemůže rovnat.

Štítky dokumentu: Mobilní zařízení Reportáže
Sdílejte tento článek:

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články:
Tento web používá soubory cookie k poskytování služeb, personalizaci reklam a k analýze návštěvnosti. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.