Reklamy na alkohol budou podléhat přísnějším pravidlům

17. 4. 2012 | PeMi
Největší výrobci alkoholu se shodli na samoregulaci, měla by se dotknout i sociálních médií.

Za většinou regulací v EU stojí Evropská komise, tentokrát si ovšem utáhli otěže samotní výrobci alkoholu. Největší marketéři v segmentu alkoholických nápojů se dohodli na Paktu zodpovědného marketingu (Reponsible Marketing Pact). Na evropském trhu je za reklamy na alkohol ročně utraceno téměř 50 miliard korun a největší podíl na tom má osmička výrobců: A-B InBev, Bacardi, Brown-Forman, Carlsberg, Diageo, Heineken, Pernod Ricard a SAB Miller. Právě ta stojí za zmíněnou samoregulací.

Záměrem Paktu zodpovědného marketingu je zavést společná pravidla a standardy, a to pro propagaci piva, vína i tvrdého alkoholu. Jsou v něm vytyčeny tyto tři konkrétní cíle:

  1. Zabránit zobrazování reklamy na alkohol nezletilým v sociálních médiích. V rámci toho je shoda na společných standardech pro Sponsored Stories na Facebooku, uživateli tvořený obsah a jeho sdílení a přeposílání.
  2. Omezit vystavování mladistvých reklamě na alkohol. Měly by se proto objevovat jen v médiích, jejichž publikum je alespoň ze 70 procent nad věkem, v kterém je koupit si alkohol legální (ve většině Evropy tedy 18 let).
  3. Zajistit, aby byl obsah reklam přitažlivý primárně pro dospělé publikum.

 

Tato pravidla z většiny odrážejí to, co je již v evropských zemích vymáháno. V některých státech jsou dokonce normy přísnější, například ve Velké Británii a Nizozemí by měly být zobrazovány reklamy jen v médiích (časech, programech), u kterých je alespoň 75 % publika ve věku dovolujícím pití alkoholu. Novinkou mimo samotné existence společných standardů má být i snaha monitorovat a vymáhat dodržování nastavených pravidel. S tím by mělo pomáhat Evropské fórum o alkoholu a zdraví (platforma, které předsedá Evropská komise).

V České republice je propagace alkoholu upravena v zákoně o regulaci reklamy v § 4. Mimo zřejmých omezení zakazuje třeba vysmívání se abstinenci nebo spojování obsahu alkoholu v nápoji s jeho kladnými vlastnostmi. Formou institucionalizované seberegulace je pak Etický kodex reklamy. Dle něj se v reklamách mimo jiné nesmí pít alkohol u hřbitovů nebo v ubohém, chudém či nechutném prostředí. Vítány nejsou ani reklamy „obsahující výrazy zlehčující alkohol jakožto nápoj tím, že je nazýván hovorovými výrazy, které buďto snižují nebo přehánějí skutečný obsah alkoholu v nápoji“.

Zdroj: www.adage.com

Štítky dokumentu: Facebook Reklamy na Facebooku
Sdílejte tento článek:
Podobné články:
Tento web používá soubory cookie k poskytování služeb, personalizaci reklam a k analýze návštěvnosti. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.