Šotek, co zamrzí. Austrálie má chybu na 46 milionech bankovek

10. 5. 2019 | Petr Michl
Byli jste někdy rozmrzelí z překlepu či chyby, kterou jste nevědomky spáchali v textu marketingového materiálu nebo pracovního e-mailu? Proti šotku od Australské centrální banky jste čučkaři.

V marketingu jste to všichni zažili — šotek nebo překlep, který udělá i z autora výjimečné myšlenky, textu či sloganu analfabeta nebo minimálně neprofesionálního flinka. I kdybyste oblepili billboardy s chybným sloganem půl republiky, nesaháte ani po kotníky odborníkům z Australské centrální banky. Ti dokázali vytisknout s překlepem 46 milionů bankovek.

Nové padesátidolarovky existují ve dvou verzích. Jednu zdobí domorodý spisovatel a vynálezce David Unaipon, druhou bojovnice za práva žen Edith Cowan.

V prvním případě je na zadní straně bankovky úryvek z Unaiponovy knihy Legendární příběhy australských Aboridžinců, v druhém z prvního proslovu Edith Cowan před australským parlamentem. Jeho součástí je i následující věta:

It is a great responsibilty [sic!] to be the only woman here, and I want to emphasize the necessity which exists for other women being here.”

V překladu tedy: „Být zde jedinou ženou je pro mě velkou zodpovědností a chci zdůraznit, jak je nezbytné, aby tu bylo žen více."

Jenomže na bankovce se z responsibility ve čtvrtém slově stala „responsibilty". Cowan tak necítí zodpovědnost, ale spíše „zodpovědnst". Samozřejmě, jde o neúmyslný překlep, nikoliv nějakou fatální hrubku. Udělat chybu v textu jdoucím na tištěný formát je ovšem vždy nemilé. Obzvláště, když jde o nejpoužívanější bankovku v zemi, které bylo v rámci aktuální emise vytisknuto 46 milionů kusů.

 

V Austrálii jako první přišli s bankovkami vyrobenými z polymerů, které jsou výrazně odolnější. V tomto případě šlo pak o první bankovku, která nesla taktilní (hmatovou) identifikaci v podobě čtyř hrbolků ve snaze vyjít vstříc zrakově postiženým. Daný překlep na sebe ovšem strhl veškerou mediální pozornost.

Právě kvůli vytisknutí tak obrovského množství kusů nebudou bankovky ničeny a patří do oběhu. Roli jistě hraje i to, že přečtení stylizované citace vyžaduje soustředěnou pozornost a pro mnoho lidí jistě i lupu.

Malá zvláštnost na bankovce či minci může její hodnotu posunout vysoko nad tu nominální. Například první zkušební série české desetikoruny v roce 1993 byla vyražena pouze v počtu tisíce kusů. Jen malé odlišnosti na zadní straně mince a jejich nízký počet z nich dělá sběratelské unikum a mohou dosahovat hodnoty až 30 tisíc korun. U série bankovek s bezmála 50 miliony kusů ale s podobným osudem počítat příliš nejde.

Jde tak spíše o výraznou připomínku pravidla: nech projít text korekturou dvakrát, až poté tiskni. Pro všechny, kterým se v nějakém marketingovém materiálu, článku nebo důležitém pracovním mailu povedl také nepříjemný šotek, slouží tento přešlap především jako ujištění, že může být mnohem hůř. Pokud se mezi ně počítáte, opakujte si, že vaše zaváhání je ve srovnání s popsaným případem nicotné. Nemáte tak důvod se trápit.

Zdroje: BBC, Reserve Bank of Australia

Štítky dokumentu: Kreativní inspirace
Sdílejte tento článek:

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články:
Tento web používá soubory cookie k poskytování služeb, personalizaci reklam a k analýze návštěvnosti. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.