Spam v sociálních médiích vzrostl za první pololetí roku 2013 o 355 %

1. 10. 2013 | Petr Michl

Emailoví klienti se zlepšují v detekování spamu a lidé tráví čím dál více času v sociálních médiích. Spam se proto přesouvá za nimi. Sociální média přitom ve filtrování škodlivého obsahu zatím nemají tak velkou praxi. I to je důvod, proč na průměrném účtu na sociálních médiích vzrostl za první pololetí roku 2013 spam o 355 %.

Studie společnosti Nexgate, State of Social Media Spam Report, říká, že se spam šíří tak rychle, že 1 z 200 příspěvků na sociálních médiích je spamem, aplikace jsou pak dokonce spamem z 5 % (tedy slibují potenciálně užitečnou službu, ale ve výsledku zasílají nechtěný obsah).

Studie analyzovala během dvou let od roku 2011 do roku 2013 60 milionů kusů obsahu na stránkách velkých hráčů: Facebook, Twitter, Google+, YouTube a LinkedIn. Jejich závěrem je, že spam začíná být dobrým byznysem i v tomto relativně novém prostředí. CEO společnosti Nextgate, Devin Redmond, doplňuje: „Stejně jako u emailu, se stává i spam v sociálních médiích výdělečnou formou podnikání. Lze to pozorovat i na vylepšení a diverzifikaci mechanismů k distribuci spamu, ne pouze ve zvětšení jeho objemu. Jen na Facebooku je spam byznysem s hodnotou zhruba 200 milionů dolarů. K jeho šíření je využívaná řada botů, spambotů a spamových sítí... i to je důkazem, že se spamu v sociálních médiích daří."

Největší výhodou spamu je samozřejmě jeho dosah. Běžný spam míří na celou řadu emailů, na sociálních médiích může „jeden výstřel" potenciálně zasáhnout tisíce a miliony lidí. Pojďme si projít základní typy spamu.

Textový spam

Textový spam je často variací na řetězové emaily, které musíte přeposlat (v tomto případě sdílet), nebo se něco strašného stane. Často se jedná o dojemný příběh. Když přispějete malou částkou na účet, pomůžete – holčička si bude moci dovolit protézy, chudý africký kluk, co mu umřeli rodiče, nepůjde dělat v 10 na pole, ale do školy. Varianty jsou takřka nevyčerpatelné.

Samozřejmě nechybí ani slibovači práce z domu, kdy se vám jen za klikání myší pohrnou na účet dolary. Peníze podvodníci získávají většinou tak, že vybírají poplatek za vstup do programu.

Ani sociálním sítím se nevyhýbají phishingové útoky – tedy takové, které se z vás snaží získat identifikační údaje, nejlépe ty spojené s bankovním účtem. Až vám příště napíše Mark Zuckerberg s tím, že falešné účty jsou mazány a vy se můžete od tohoto osudu zachránit vyplněním několika osobních údajů, nevěřte mu.

Spam v aplikacích

Co slibují aplikace spojené se spamem? Tématika je často velice podobná, pomohou vám:

  • odhalit, kdo se dívá na vaši Timeline
  • změnit barevné schéma sociální média dle vašich preferencí
  • získat slevové kupony.

Typicky takovéto veselé aplikace doprovází i testimonialy od falešných uživatelů. S přihlášením do aplikace bude mít váš email. Pokud se to není „@facebook.com", můžete se těšit na nálož spamu i ve vaší emailové schránce.

Like-Jacking

Like-Jacking spočívá v tom, že kliknutím na něco, co vypadá jako like či fotografie, se ve skutečnosti přesměrujete na webové stránky se škodlivým obsahem. S falešným lajkem může být spojená i jiná aktivita, například lajkování facebookového profilu, o kterém nemáte ani tušení. Trikem tohoto způsobu je i to, že se vaše lajkování škodlivého obsahu objeví na vašem profilu a láká k tomu samému i vaše přátele. Vy přitom tento fakt většinou nevidíte. Obsah, na který je lákáno, je zpravidla šokující a bulvární.

Další metodou, která v mailovém spamu nefunguje, je lákání na fotografie uživatelů. Níže můžete vidět komentáře z YouTube, kde vnadné falešné uživatelky lákají k prokliknutí jejich profilové fotky.

Kliknutí na obrázky spamových sexbomb vás ale povětšinou zavede k podobnému banneru, za kterým čeká opět škodlivý obsah.

Falešné účty

Svým způsobem navazujeme na zmíněné výše. Na Facebooku je mnoho sličných uživatelek s fotografií supermodelky staženou z Googlu. Bohužel mají spoustu mužských přátel, kteří jim sdělují svůj obdiv... a přijímají spamové zprávy prodejního charakteru. Falešné účty mohou mířit ale i na mladé matky od jejich virtuálních vrstevnic. Lákavou výzvou je návod k tomu, jak pracovat na mateřské z domu klikáním a být v balíku.



Informací na závěr je to, že spam se nejčastěji vyskytuje na Facebooku a YouTube – v porovnání s jinými sociálními médii v poměru 100:1. Pokud jste typickými českými uživateli internetu, pohybujete se v prostředí, v kterém spam vzkvétá.

Zdroj: Nexgate, State of Social Media Spam Report

Sdílejte tento článek:
Podobné články:
Tento web používá soubory cookie k poskytování služeb, personalizaci reklam a k analýze návštěvnosti. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.