Stereotypy v reklamách nejsou ideální strategie

6. 8. 2012 | Bednářová Daniela
Reklamní svět omezující se na ženy “sexsymboly” a muže “pivaře” nepřiměje zákazníky více nakupovat.

Stereotypy jsou jedním ze základních kamenů reklamy. O stereotypech se mluví v souvislosti s různými skupinami, ale prim hrají stereotypy genderové. Zobrazování mužů a žen v reklamách zjednodušujícím a často nelichotivým způsobem na základě společenských předsudků vede pak k tomu, že jsou ženy zobrazovány jako “sexuální symboly”, “hospodyňky” nebo třeba “špatné řidičky”. Ale i muži bojují proti stereotypům, které se v reklamách objevují. U mužů se lze potkat například s typem “pivaře”, “kámoše”, “playboye” nebo “hráče”.

 

 

Reklamní tvůrci by se však měli zamyslet i nad jiným způsobem zobrazení mužů v reklamě. To přehnaně stereotypní může mít negativní dopad na jejich nákupní chování. Podle některých mužů je reklamy zobrazují v příliš negativním světle a to je odrazuje od ztotožnění se s potencionálním kupcem produktu. Některé reklamy působí dokonce až urážlivě. Podle výzkumu uvedeném v knize Gender, Cultrure and Consumer Behavior si lidé vytvořili ve vztahu k reklamám útočné a obranné strategie. Takže pokud muž narazí na reklamu, která podle něj muže nějak dehonestuje, nechce se pak ztotožnit s produktem ani s firmou. Místo toho, aby reklama přilákala nové zákazníky, má přesně opačný účinek.

 

Některé reklamy se stereotypy umí pracovat, neurazí ale pobaví. Fernet si kdysi vyhrál s konceptem toho, že “I muži mají své dny”. Ale odstrašujících případů je daleko víc. O tom se můžeme každý rok přesvědčit například v soutěži Sexistické prasátečko.

Pánové rozhodují o nákupech v jedné třetině domácností a pro společnosti cílící na muže by to mohl být dostatečný důvodm k zamyšlení se nad jinými reklamními strategiemi. V reklamě by se podle výzkumu měl dát větší prostor i jiným typům mužů - “tátům”, “kutilům” a “manželům”. Ale i ty by mohlo brzy vystřídat cílení na základě typů osobnosti - například na asertivní nebo netrpělivé skupiny zákazníků.

Zdroje: www.mashable.com, www.businessnewsdaily.com

Štítky dokumentu: Marketingový výzkum YouTube
Sdílejte tento článek:
Podobné články:
Tento web používá soubory cookie k poskytování služeb, personalizaci reklam a k analýze návštěvnosti. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.