Studie: Při nákupu nábytku dávají Češi stále přednost kamenným obchodům, recyklace a udržitelnost zatím nejsou prioritou

22. 11. 2023 | redakce, TZ
Jaké faktory ovlivňují u Čechů výběr nábytku a jak výrazná je inzerce jeho prodejců? XXXLutz je letos zatím největším inzerentem segmentu nábytku. IKEA je až čtvrtá v pořadí s téměř poloviční ceníkovou cenou inzerce. Zjistěte, jak jsou na tom další značky.


Zdroj: XXXLutz

Navzdory obecné rostoucí popularitě online nakupování je v případě nákupu nábytku většina Čechů věrná kamenným obchodům. 6 z 10 dotázaných respondentů stále nakupuje menší kusy nábytku v prodejnách, u většího nábytku je to 64 %. Hlavními faktory při výběru jsou cena, materiál a rozměry, udržitelnost je důležitá pro pětinu dotázaných. Využití služby výkupu starého či použitého nábytku ve specializovaných obchodech by potenciálně zvažovalo 68 %, ale vlastní zkušenost s ním má zatím pouze 7 % dotázaných. S nákupem použitého nábytku má zkušenost zhruba každý desátý Čech.

Většina internetových Čechů při nákupu nábytku upřednostňuje návštěvu kamenných obchodů. Menší nábytek (skříňky, stolky, židle apod.) tak obvykle nakupuje 61 %, větší nábytek (postele, šatní skříně apod.) 64 %. Kamenné obchody obecně upřednostňují zejména lidé starší 55 let a lidé z větších měst. Pouze zhruba každý desátý respondent se přiklání k online nákupu nábytku.

Hlavním faktorem ovlivňujícím výběr nábytku je cena, kterou považuje za rozhodující téměř 9 z 10 Čechů. Dalšími důležitými faktory jsou materiál, ze kterého je nábytek vyroben, a jeho rozměry – tyto bere v úvahu 6 z 10 respondentů. Zejména pro mladé lidi je také důležitý design (70 % respondentů ve věku 15–34 let vs. 47 % v kategorii 55+ let) a barva (63 % respondentů ve věku 15–34 let vs. 41 % u 55+) kupovaného nábytku. Pouze 2 z 10 dotázaných berou v úvahu udržitelnost výroby a materiálů.

Jak se Češi staví k výkupu starého nebo použitého nábytku? O využití této možnosti v obchodech či e-shopech by uvažovalo 68 % dotázaných – nejčastěji lidé v kategorii 35–54 let a ti se středoškolským vzděláním. Myšlence výkupu nábytku jsou nejméně nakloněni respondenti starší 55 let a ti z malých a středních měst, čtvrtina z nich by o této možnosti neuvažovala.

 

A za jakých podmínek by Češi (kteří ve výzkumu projevili o možnost zájem) o výkupu starého nábytku uvažovali? Hlavní motivací by pro 64 % respondentů byla finanční kompenzace. Preferovali by ji zejména lidé do 55 let (a platí, že čím mladší jsou, tím spíše by jim tato varianta vyhovovala) a lidé žijící na vesnicích. Mezi další motivující faktory patří zařízení odvozu starého nábytku obchodem (43 %) a sleva na stejný nebo podobný kus nábytku v daném obchodě (41 %). Preference odvozu starého nábytku roste s vyšším věkem respondentů a nejsilnější je u skupiny 55+, věková skupina 35–54 let naopak spíše preferuje slevu na nový kus nábytku.


Navzdory relativně vysoké ochotě vyzkoušet výkup starého nábytku má s touto službou praktickou zkušenost pouze 7 % respondentů – z věkových skupin o něco častěji mladí do 34 let, nejméně naopak respondenti nad 45 let.

 

Nákup zrenovovaného (již použitého) nábytku v obchodě nebo e-shopu by aktuálně upřednostnilo 27 % dotázaných – v případě, že by obchod takovou možnost nabízel. Skoro dvě třetiny by tento nábytek upřednostnily zejména z finančních důvodů, což platí spíše u mužů než u žen. Kromě finanční motivace respondenti dále zmiňují ekologický aspekt – 48 % dotázaných vnímá nákup použitého nábytku jako příležitost k šetření planety a jejích zdrojů. Téměř každý druhý Čech by si nábytek z druhé ruky pořídil kvůli jeho kvalitě a tomu, že víc vydrží.

Co se týče osobní zkušenosti s nákupem zrenovovaného, již použitého nábytku, ve výzkumu ji deklarovalo 12 % dotázaných.

 

Reklama v segmentu nábytku

Průzkum doplňují data z monitoringu reklamy Ad Intel společnosti Nielsen, dle kterých byla nejsilnějším inzerentem v kategorii nábytku v období leden–říjen 2023 značka XXXLutz s reklamou v hodnotě přes 360 milionů korun.

Druhá inzertně nejsilnější značka, Möbelix, umístila reklamu za více než 315 milionů korun. Na třetím místě byl ASKO NÁBYTEK, který inzeroval v ceníkové* hodnotě necelých 301 milionů korun.


Zdroj: Výzkum byl proveden agenturami ResSOLUTION Group a Nielsen. Probíhal metodou online sběru na vzorku pětistovky respondentů z internetové populace starší 15 let z Českého národního panelu.

Výzkum doplňují též data monitoringu reklamy Ad Intel společnosti Nielsen. Dle nich byl od začátku roku největším inzerentem v segmentu nábytku XXXLutz.

Štítky dokumentu: Marketingový výzkum

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články: