Infografika: Jaký má Google náskok ve vyhledávání před ChatGPT
Zdroj: Dall-e
Když dnes člověk zavítá na LinkedIn, velmi rychle narazí na tvrzení, že SEO je mrtvé (tentokrát už doopravdy) a nyní nastává doba optimalizace (obsahu) pro velké jazykové modely – tedy na tzv. LLMO (Large Language Model Optimizition). Nedá se popřít to, že umělá inteligence se do vyhledávání stále více proplétá. Není to ale nutně jen v podobě interakce s genAI chatboty. Data a infografika od Visuali Capitalist, prezentovaná agenturou NP Digital na konferenci Web Summit Vancouver 2025, ukazují, že „král zdaleka není mrtev“.
Google i v roce 2025 dominuje celosvětovému objemu vyhledávání – v průměru na něm lidé vyhledají 13,7 miliardy stránek denně. To je více než dvojnásobek oproti druhému v pořadí, Instagramu (6,5 miliardy). YouTube, kterému se nedávno přezdívalo mezi marketéry „druhý největší vyhledávač světa“, je až na třetím místě se značným odstupem se 3,3 miliardami vyhledávání. TikTok se podílí na 1 miliardě vyhledávání, o desetinu objemu vyhledávání pak za ním zaostává Reddit (0,9 miliardy).
Jak mohou velké jazykové modely Google ve vyhledávání dohnat
Co by muselo nastat, aby se velké jazykové modely (Dále LLMs) staly „novým Googlem"? Dle ChatGPT O3 existuje několik aspektů, díky nimž se Google drží z hlediska vyhledávání stále na vrcholu.
Latence pod 1 sekundu
U běžného Googlu vidí uživatel SERP za méně než 0,5 sekundy. LLM odpověď dnes trvá 2–8 sekund; bez srovnatelné rychlosti se masová adopce nekoná.
Řádové zlevnění inferencí
Jeden LLM prompt stojí 5–20× více elektřiny i hardwaru než klasický vyhledávací dotaz. Aby LLM zvládaly přes 10 mld. dotazů denně, potřebují několik iterací architektonických zlepšení (směrování na menší „expert-modely", kvantizace, hardwarové akcelerátory).
Aktuálnost výstupu
Lidé čekají, že výsledek obsahuje dnešní zápas nebo poslední vydanou verzi knihovny. LLM musejí mít trvalé živé napojení na webový index (podobně jako Google zavádí AI Overviews nad svým indexem).
Důvěra, bezpečnost a zodpovědnost
- Modely musejí dramaticky snížit halucinace u faktických dotazů.
- Regulátoři si pravděpodobně vynutí nálepku „tvořeno AI" jako upozornění, které by mělo varovat před s tím spojenými důsledky.
- Pro citlivé kategorie (zdraví, finance, právní rady) bude nutné mít ověřený zdrojový režim (LLM + kurátorovaný databázový modul).
Analytici Gartneru už čekají až o 25 % dotazů méně pro klasické vyhledávače do 2026.
Aby LLM sesadily Google úplně, musely by:
- Udržet tempo 15–20 % meziměsíčního růstu interakcí alespoň čtyři roky.
- Paralyzovat nebo kooptovat Googlovu vlastní LLM transformaci (Gemini v AI módu)
- Dostat se na zhruba15 mld. promptů denně – což je dosažitelné pouze s výše uvedenou kombinací technických i distribučních skoků.
Tip redakce
Pozice Googlu ve vyhledávání je nadále dominantní, ale to neznamená, že velké jazykové modely nemění zavedené pořádky, a to třeba i nakupování online. Co se stane, když uživatelé generativní AI přistoupí na maloobchodní web? Ve srovnání s návštěvností z jiných zdrojů (včetně organického a placeného vyhledávání, sociálních médií, partnerů nebo e-mailů) vykazuje návštěvnost z generativní AI:
- Větší engagement: Uživatelé vykazují o 8 % vyšší zapojení, když zůstávají na stránce déle.
- Více stránek: Návštěvníci z generativní AI si prohlížejí o 12 % více stránek na návštěvu.
- Méně okamžitých odchodů: Mají o 23 % nižší míru okamžitého opuštění stránek (bounce rate).
To je jen jeden z mnoha poznatků velké studie společnosti Adobe zkoumající využívání AI chatbotů při nakupování.