Technologie reklamu zatraktivnily. Přesto trpí nedostatkem odborníků

30. 5. 2017 | redakce
Průměrné hodinové sazby se v oboru reklamy a komunikace za loňský rok zvýšily o 20 %. Přesto není v očích mladých tím nejžádanějším. Zaostává v tomto ohledu za IT, cestovním a turistickým průmyslem, ale i vědou a výzkumem.

Reklama a komunikace podle výzkumu Asociace komunikačních agentur (AKA) nabízí zajímavou práci. Průměrné hodinové sazby se v oboru za loňský rok zvýšily o 20 %. Přesto obor trpí nedostatkem profesionálů.

AKA se prostřednictvím agentury Nielsen Admosphere ptala mladých lidí ve věku 18 až 30 let na postavení reklamy jako oboru pro budoucí uplatnění. Reklama a komunikace nemá špatnou pověst. Třetina dotázaných zná někoho, kdo v oboru působí. Na základě jeho referencí dvě třetiny hodnotí obor jako zajímavý. Z hlediska vlastního uplatnění polovina dotázaných hodnotila reklamu a komunikaci jako atraktivní obor, jako neatraktivní jen 8%. Pokud ale obor zařadíme do kontextu jiných a zeptáme se na preference, umístí se reklama až za IT, cestovním a turistickým průmyslem, zábavním a umělecký průmyslem, vědou a výzkumem. Reklama a komunikace je spíše oborem druhé a třetí volby.


Pro zvětšní klikněte na obrázek. Zdroj: Nielsen-Admosphere pro AKA

Ukazuje se také, že mladí lidé mají docela slušnou představu o šíři profesí, které se v dnešní reklamě uplatní. Většinově jsou si vědomi toho, že vyžaduje kromě klasických profesí kreativních jako jsou grafik nebo textař i technické profese - analytiky a programátory. Právě moderní technologie podle 72% respondentů obor výrazně zatraktivnily. Mezi znalostmi, které se v komunikace a reklamě uplatní, kladou na první místo psychologii (83%). Za ní pak řadí IT, výtvarnou tvorbu a sociologii (kolem 70%).


Pro zvětšní klikněte na obrázek. Zdroj: Nielsen-Admosphere pro AKA

 „Konjunktura přinesla vyšší poptávku po odbornících, a tím i tlak na mzdy. Průzkumem mezi našimi členy jsme zjistili, že v průměru narostla cena práce v oboru meziročně kolem 20%, a to včetně pohyblivých složek mzdy a benefitů,“ říká výkonný předseda AKA Marek Hlavica.

Zatímco před dvaceti lety bylo zaměstnání v reklamě prací snů, dnes obor bojuje o talenty s technologickými společnostmi a start-upy, které také vyžadují mimořádnou míru kreativity a analytického myšlení současně.

Na 13. června připravila AKA druhý ročník akce nAKAfe. V Praze, Brně a Frýdku-Místku otevře své brány 22 agentur pro studenty a zájemce o obor. Neformální program by měl představit práci a atmosféru v reklamní agentuře přímo v centru dění. Minulý rok akci navštívilo několik set zájemců a v několika případech se návštěva rozvinula v pravidelnou spolupráci. Podrobnosti o jednotlivých agenturách, mapku a rezervační formulář najdete na www.aka.cz.

Kam dál? 

Podívejte se na příznivý vývoj ohodnocení práce v oboru. Sazby za služby reklamních agentur vzrostly o pětinu.

Štítky dokumentu: Marketingový výzkum

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články: