Tiktokizace Instagramu nekončí. I přes odpor Kardashianek to potvrdil jeho CEO

29. 7. 2022 | Kristýna Vozková, Petr Michl
Kylie Jenner, Kim Kardashian, ale třeba i Kovy a další celebrity mezi influencery protestují proti tiktokizaci Instagramu. Odpověď jeho CEO je nemohla potěšit.

Instagram se pozvolna mění v TikTok a jeho uživatelům se to vůbec nelíbí. Vlna odporu se zvedla poté, co sociální síť přišla s řadou změn, díky kterým se stále více podobá svému úhlavnímu rivalovi. Zaměření na formát reels či propagace příspěvků a stránek v hlavním kanálu příspěvků naznačují, že budoucnost Instagramu už neleží ve sdílení nablýskaných prezentací našich vlasních životů a společných chvil s přáteli. A podle reakcí je obsah sdílený přáteli stále tím, po čem uživatelé touží nejvíc. Nebo ne? K celé kauze se vyjádřil CEO Instagramu Adam Mosseri a jeho odpověď není taková, jakou by si uživatelé přáli. 

Celou kauzu odstartoval příspěvek fotografky Tati Bruening, vyzývající k tomu, aby se Instagram stal opět Instagramem. Příspěvek s popiskem „Make Instagram Instagram Again. (Stop trying to be TikTok. I just want to see cute photos of my friends.) Sincerely, everyone” (Udělejte z Instagramu zase Instagram. Přestaňte se snažit být TikTokem. Chci prostě vidět roztomilé fotky mých přátel. S pozdravem, všichni) měl ke dni napsání tohoto článku více než 2.2 milionů liků. Vznikla také petice, kterou aktuálně podepsalo více než 200 tisíc lidí.

 

Skutečnou revoluci však spustila jedna z vůbec největších hvězd, Instagramu, influencerka Kylie Jenner, když příspěvek sdílela ve svých Stories s popiskem Pleaseeeeeee”, a rozšířila jej tak mezi svých 361 milionů sledujících.  Následovala ji i její starší sestra Kim Kardashian, která grafiku doplnila o nápis Pretty please“.

 

A protože názor členek klanu Kardashian-Jenner má ve světě sociálních sítí velkou váhu, reakce na sebe nenechala dlouho čekat. Adam Mosseri, CEO Instagramu, zveřejnil na svých sociálních sítích video, ve kterém vysvětluje probíhající změny na platformě a dodává,  že důvodem pro ně je primárně chování samotných uživatelů Instagramu.

 

 

„Chci mít jasno: Budeme pokračovat v podpoře fotografií. Je to součást našeho dědictví," vysvětlil Mosseri. „Musím být ale upřímný: věřím, že stále více a více Instagramu bude časem tvořit video,” dodal. Dále uvedl, že je tento trend na Instagramu patrný i bez toho, aby společnost do jeho algoritmu zasahovala. Uživatelé sdílejí stále více videí, více s nimi interagují. „Vidíme to, i když nic neměníme. Vidíme to, když se podíváme do chronologického feedu.”  A Instagram se dle Mosseriho musí tomuto trendu přizpůsobit a přitom stále podporovat i sdílení fotografií.

Takže zatímco se komunita bouří, podle čísel, která má Instagram k dispozici, za touto změnou stojí právě samotní uživatelé a jejich chování na platformě. A to je, jak se zdá, silně ovlivněné právě TikTokem, který podle průzkumů analytické společnosti Sensor Tower, v popularitě Instagram globálně převyšuje a velké oblibě se těší především u americké mládeže. A Instagram a potažmo i Facebook tak následují trend a snaží se uživatelům dát to, po čem nejvíce touží. O tom svědčí i fakt, že Mark Zuckerberg minulý týden oznámil plánované změny ve feedu Facebooku.

Mosseri ve svém videu dále hovoří o nárůstu doporučených příspěvků v hlavním feedu Instagramu. „Cílem je pomoci vám objevit nové a zajímavé věci na Instagramu, o kterých možná ani nevíte, že existují,“ řekl. A pokud se vám nelíbí, co Instagram navrhuje, je to podle něj známkou toho, že se musí platforma v zobrazování tipů zlepšit.  „Všechna doporučení můžete odložit až na měsíc, ale my se budeme snažit doporučení vylepšit, protože si myslíme, že je to jeden z nejlepších způsobů, jak pomoci autorům oslovit nové publikum a rozšířit jeho sledovanost.”

I přes veškerou snahu o obhájení stanovisek Instagramu, se komunita i nadále proti změnám vymezuje. Rozčarování celebrit na Instagramu pak plyne také z toho, že posílení reels a dalšího obsahu od účtů, které vůbec nesledujete, snižuje dosahy zavedeným jménům, a to nejen influencerům, ale pochopitelně i značkám, jejichž masy followerů mají najednou menší význam.

Chrissy Teigen s 39 miliony sledujících na Instagramu tweetovala: „Nechceme dělat videa, Adame, lol.”

 

Beauty YouTuber a influencer James Charles, který má na Instagramu 23 milionů sledujících, okomentoval Mosseriho video: „Důvodem, proč dochází k tak velkému nárůstu videí, je to, že jsme NUCENÍ zveřejňovat videa… je nám říkáno, že pouze tak můžeme růst...”

Ve stejném duchu se vyjádřily také herečka a zpěvačka Sophie Choudry a influencerka Olivia Pierson:

 

 

O názor se podělil také moderátor Ebuka Obi-Uchendu s 3,6 miliony sledujících.

Ani české celebrity ale nezůstávají pozadu. Svou nespokojenost s přístupem platformy vyjádřil na svém Twitteru například Kovy, kterého na Instagramu sleduje 800 tisíc lidí. 

Původní příspěvek Tati potom na Instagramu olajkovaly například modelka Nikol Švantnerová, youtuberka Týnuš Třešničková nebo influencerka Veronica Biasiol.

Edit 29. 7.:

Od napsání článku se vývoj událostí posunul, smršť negativních reakcí na Mosseriho video přinesla jisté přehodnocení. Instagram minimálně zpomalí zavedení některých prvků, které plánoval. Dle Mosseriho v příštích týdnech utlumí test feedu ve full-screen módu, který je přímo nápodobou TikToku. Snížit by se měl i počet příspěvků ve feedu pocházejícíh od účtů, co nesledujete.  CEO Instagramu uvedl pro portál Platformer:

„Jsem rád, že jsme riskovali. Pokud občas neuspějeme, nemyslíme dostatečně velkoryse a odvážně, ale rozhodně musíme udělat velký krok zpět a přeskupit síly."

Je velkou otázkou, jak moc bude toto přehodnocení trvalé. Dle dalších odpovědí Mosseriho byla totiž jejich snaha o přeměnu fungování Instagramu jen reakcí na to, jak uživatelé používají:

„Když jsme spustili Instagram, neexistovaly žádné příběhy ani DMs. Za posledních deset let se změnil způsob, jakým lidé sdílejí informace s přáteli. Přesunulo se to do Stories a na DMs a skupinové chaty. Za den se v DMs sdílí více fotografií a videí než ve Stories. A do příběhů se za den nasdílí více fotografií a videí než do feedu. Nemyslím si, že propojení lidí s jejich přáteli a rodinou je pro nás méně důležité, než bylo před dvěma lety, před pěti lety nebo před osmi lety. Ale to, jak to funguje a jak se snažíme tuto potřebu naplnit, se změnilo s tím, jak se změnil způsob, jakým lidé komunikují se svými přáteli. 

Což vyvolává otázku, jaká je budoucnost feedu? A ve světě, kde se více obsahu přátel přesunulo z feedu do příběhů a DMs, si myslím, že feed bude mít více veřejný charakter. Chceme ho v co největší míře směřovat k tvůrcům a jednotlivcům a méně k vydavatelům a institucím.“


Zároveň uvedl, že velkým influencerům se daří na Instagramu dobře, ale rádi by pomohli také menším tvůrcům. A to samozřejmě skrze častější příležitosti k servírování obsahu, který uživatelé nesledovali. Lze tak očekávat, že princip úpravy algoritmu, proti kterému právě velcí influenceři tak protestovali, na smetiště dějin jen tak nezamíří. Pravděpodobně bude jen hledat citlivější cesty vplížení se do našeho feedu.

Zdroje: The Guardian, Glamour Magazine, Social Media Today, Vogue

Štítky dokumentu: Instagram
Sdílejte tento článek:

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články: