Tohle jsme my, hlásá Karel Janeček. Myslí tím lidi z castingové agentury?

21. 1. 2022 | Petr Michl
Karel Janeček odstartoval svou prezidentskou kampaň s lidmi z castingové agentury za zády značně papundeklově a také z pohledu zákona nečistě. Neoznačenou politickou kampaň jede na sociálních sítích už skoro dva týdny. A něco nám říká, že se mu nebude posmívat jen satirická stránka Tohle s memy.

Karel Janeček dnes 21. ledna oznámil, že plánuje kandidovat na prezidenta České republiky. „Oficiálně oznamuji svou kandidaturu na prezidenta České republiky. Prezident musí reprezentovat zájmy nás všech,“ uvedl Janeček na tiskové konferenci v La Fabrice. Jeho kandidatura přitom bude spojena pod značkou Tohle jsme my, pod kterou by měl i komunikovat na sociálních sítích. Jeho první výkop se nicméně příliš nepovedl.  


Kampani škodí papundeklová „autentičnost“


Zdroj: Tohle jsme my

Myslíme tím (odhalující) fotografii, s níž svou kandidaturu přes facebookový účet Tohle jsme my prezentuje. Karel Janeček stojí v popředí snímku s bílým pozadím, za ním ve vetší dálce stojí řada lidí různého věku a profesí. I když nejde pravděpodobně o lidi z fotobanky, jednoznačně tak působí. Tím pádem snižují i autenticitu Janečkova kýženého poselství o muži, za kterým stojí běžní občané.

Je jeho přesnější poselství v Česku již zavedené „jsem váš miliardář z lidu“, nebo se staví primárně za ty, co nechtějí očkovat své děti proti Covid-19 či obecně patří mezi ty s negativním postojem proti pandemickým omezením? Nevíme, je to totiž celé poněkud zmatené. Mimochodem stránka Tohle jsme my má již na Facebooku svou parodickou alternativu Tohle s memy. A ta ve svých příspěvcích na fotobankový vzhled Janečkovy prezentace naráží.

Vznikla ale už toto pondělí 17. ledna právě v reakci na aktivitu Tohle jsme my, jež přidala první příspěvek 12. ledna (účet Tohle jsme my je i na Instagramu, pozn. red.). A začala s taktikou prázdných líbivých hesel nalepených na fotografie s výsekem lidí z hlavní fotografie s Janečkem.

Po dnešním Janečkově odhalení jednu z nich paradoval TMBK.


Indicií, že jde spíše o lidi z castingové agentury než lidi z fotobanky, pak je následující video, kde jsou nyní již naši staří známi pěkně rozhýbaní, a voiceover promlouvá o vizi zdravé, prosperující společnosti.

Pro dokreslení zmatenosti toho všeho přidáváme interakci FB účtu Tohle jsme my s Tohle s memy pod fotografií s Janečkem. Z toho, jak reaguje Janečkova strana to na chvíli vypadá, že si na sebe vedou satirický účet sami. Není tomu tak. Jen to, že se nad tím člověk musí zamýšlet, ovšem dokládá, jak je jejich komunikační linka zatím rozporuplná.


Zdroj: Tohle jsme my

 

Od začátku v šedé zóně

Výše zmíněné video má k dnešku přes 624 tisíc zhlédnutí, úplně první příspěvek stránky Tohle jsme my se na Facebooku může pochlubit 1,5 tisíci reakcí — je tak zřejmé, že s rozpočtem při jejich podpoře se rozhodně nešetřilo. Vyplývá z toho také to, že jde o neoznačenou politickou reklamu, u které není zřejmý její zadavatel. Pokud nejde o nelegální taktiku, jedná se minimálně o šedou zónu.

Na tu jsme ovšem v české politice zvyklí. Ostatně ničím jiným nejsou ani objížďky Česka v obytném voze Andrejem Babišem. Muž, který nechtěl do KSČ, nechtěl do politiky, nechtěl se stát ministrem, premiérem ani poslancem opozice, dříve označil za nesmysl i to, že by chtěl být prezidentem. Momentálně říká, že se ještě o své prezidentské kandidatuře nerozmyslel, ale není příliš těžké odhadnout, že to dopadne jako vždy — situace ho zase proti jeho vůli přinutí.  Prezidentská volba tak bude nejspíš i „soubojem miliardářů“. To, že ten politicky zavedenější hraje nečistě, jsme si už téměř zvykli. Teď to samé dokládá v zápalu papundeklové kreativity i Janeček. K tomu navíc potvrzuje, že je značně mimo.

Každopádně jeho oznámením kandidatury prezidentská hra do značné míry začíná. Babiš se svou popularitou může ještě nějakou chvíli šetřit limit pro politické kampaně, který pro prezidentskou volbu činí 40 milionů korun pro 1. a 10 milionů pro 2. kolo. Další politicky ne tak známí kandidáti mají ovšem nejvyšší čas „přiznat barvu“.


Kam dál?

To, že má Karel Janeček, tendence teasovat překvapení a poté doručit ještě něco horšího, než jste čekali, dokázal již při vyhlašování loňského Českého Slavíka. Přečtěte si více v článku Nad miliardářem Janečkem si už myje ruce i produkce stojící za remakem slavné reklamy Applu

 

Tip redakce: 

Michal Najman s jedním z meteoradarů vyrobených Meteopressem. Zdroj: archiv Michala Najmana

Spojili jsme podcastové síly s podcastem WebTop100. Poslechněte si rozhovor Michalem Najmanem z Meteopressu o tom, jak se dělá byznys s počasím. Jde o brand, který si to u odborných kruhů v devadesátkách zavařil mimo jiné podílením se na striptýzovém Počasíčku v TV Nova. Teď se snaží rehabilitovat značku pro B2B segment, kde reálně vydělává peníze, ale i směrem vůči běžným lidem, co rádi sledují, „jak dneska bude“.

Nejde na to přitom přes marketingové fígle, ale přes produktové inovace. Meteopress se například posunul se ve vývoji svých meteoradarů, brzy může být v jejich kategorii mezi nejvýznamnějšími hráči na světě.

V rozhovoru s Michalem Najmanem se dozvíte:

  • kudy v oboru meteorologie tečou peníze;
  • proč je pro Meteopress naprosto zásadní umělá inteligence a jak se vyvíjí produkt s pomocí neuronových sítí;
  • jak přistupují k technologickým, konstrukčním a hardwarovým inovacím;
  • jak přistupují k talent managementu a náboru zajímavých lidí;
  • proč je web Meteopressu marginálním zdrojem příjmu, ale zároveň klíčovým prvkem rozvoje firmy a jejích produktů.

Samozřejmě se dotkneme i plánů Meteopressu do budoucna například v podobě další mezinárodní expanze.

Přejeme příjemný poslech.

 

Rozhovor si můžete také najít na Spotify, stažení do mobilu pro poslech na cesty umožňují Google Podcasts nebo Apple Podcasts.

Sdílejte tento článek:
Podobné články: